سند جامع همکاری ایران و چین امضا شد

♦به گزارش سلام نیوز بعد از رایزنی‌ها و مذاکرات روز ٧ فروردین ١۴٠٠ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وانگ ایی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین ” برنامه همکاری جامع فیمابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین”را در تهران امضا کردند.

 اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه اعلام کرد در سال ١٣٩۴ جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین بیانیه مشترک جامع راهبردی دو کشور را صادر کرده و امروز در 7 فروردین 1400 دو طرف برای انعقاد یک برنامه همکاری جامع توافق کردند.

این سند ظرفیت‌ها و چشم‌انداز همکاری دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و غیره را مورد بحث قرار داده است.

در این بیانیه‌آمده است: معتقدیم این سند بیش از پیش توسعه مداوم و مشارکت جامع راهبردی ایران و چین را ترویج خواهد کرد و برای دو ملت سعادت خواهد آفرید.

محمدجواد ظریف، ضمن تقدیر از حفظ روابط دوستانه ایران و چین در شرایط تحریم ها گفت: بر همین اساس ما از مواضع و اقدامات چین در دوران تحریم‌های ظالمانه علیه ایران تشکر و قدردانی می‌کنیم.

گفتنی است سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید نمود: روابط ایران و چین چند سطحی ، عمیق و شامل ابعاد مختلف است . سازماندهی این روابط در چارچوب یک سند جامع ضروری بود .

ایشان اضافه نمود که برای تدوین این سند چندین بار رایزنی و مطالعه بین مقامات دو کشور صورت گرفته است.

طبق اعلام مقامات تهران-پکن این سند برنامه‌ای سیاسی-راهبردی، اقتصادی و فرهنگی است که اهداف همه‌جانبه روابط دو کشور در ابعاد مختلف سیاسی – راهبردی ،اقتصادی و فرهنگی را در افقی بلندمدت دنبال می‌ کند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه − 8 =