عبدالباری عطوان: ایرانی ها دریافتند موازنه قوای جهانی به نفع آمریکا نیست

♦به گزارش سلام نیوز عبدالباری عطوان در نوشتاری با اشاره به توافق ایران و چین و شکل گیری ائتلاف‌های جدید به گفته‌های هنری کسینجر و هشدار وی به دولت‌های آمریکا گریزی زد.

مهر نوشت: «عطوان» در این نوشتار می نویسد که هنری کیسینجر دیپلمات کهنه کار آمریکایی گفته است اگر ما نتوانیم به تفاهمی با چین برسیم در وضعیتی نظیر اوضاع پیش از جنگ جهانی اول در اروپا قرار خواهیم گرفت این وضعیت خطرناک است. آمریکا باید با چین بر سر نظم نوین جهانی به تفاهم برسد تا ثبات جهانی تأمین شود وگرنه با دوره خطرناکی نظیر دوران پیش از جنگ جهانی اول مواجه خواهد شد.

کیسینجر ۹۷ ساله که در مراسمی در چتم هاوس در لندن از طریق نرم افزار زوم سخن می‌گفت اعلام کرد پرسش نهایی این است که آیا آمریکا و متحدان غربی اش می‌توانند با چین درباره نظم نوین جهانی به تفاهم برسند یا خیر؟

وی اعلام کرد: اگر ما به آن نقطه نرسیم و نتوانیم به تفاهمی با چین بر سر آن نقطه برسیم در وضعیتی نظیر اوضاع پیش از جنگ جهانی اول در اروپا قرار خواهیم گرفت که درگیری‌های همیشگی وجود دارد که فوراً حل می‌شود، اما یکی از آن‌ها یک جایی از کنترل خارج می‌شود. این قطعاً الان خطرناک‌تر از قبل است. تسلیحات دارای فناوری بالا در هر دو کشور ممکن است به درگیری بسیار شدیدی منجر شود. مذاکره با رقیبی مانند چین که به زودی در برخی حوزه‌ها بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر خواهد شد برای آمریکا دشوار خواهد بود. مساله بعدی این است که آیا چین نظم جدید را خواهد پذیرفت یا خیر؟

عبدالباری عطوان تحلیلگر معروف در رأی الیوم در این باره آورده است: این توصیه کیسینجر و هشدارش بسیار دیرهنگام است زیرا سیاست تحریمی که ترامپ طی چهار سال گذشته در اجرای آن علیه چین، روسیه و ایران، و ونزوئلا زیاده روی کرد، نقشه ائتلاف بندی جدیدی را رقم زده است که بارزترین آن ائتلاف چینی-روسی-کره شمالی-ایرانی و اقدام سریع برای توسعه نظام اقتصادی مالی جایگزین نظام آمریکایی-اروپایی که از زمان جنگ جهانی دوم به رهبری آمریکا بر دنیا حاکم شده، است.

کیسینجر متوجه این موضوع نیست که دنیا تغییر کرده است و چین مانند قبل نیست کیسینجر متوجه این موضوع نیست که دنیا تغییر کرده است و چین مانند قبل نیست و به سرعت در راستای حرکت به سمت جایگاه اقتصادی و نظامی در دنیا حرکت می‌کند.

عطوان در ادامه با اشاره به امضای سند برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین موسوم به برنامه ۲۵ ساله، که روز گذشته در تهران میان «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «وانگ یی» همتای چینی او رخ داد، می‌نویسد: ایرانیها دریافتند که موازنه قوای جهانی به نفع آمریکا که بیش از چهل سال است که ایران را تحریم کرده، نیست و از فرصت رقابت چین و آمریکا به منظور شکستن تحریم‌ها ایرانیها دریافتند که موازنه قوای جهانی به نفع آمریکا که بیش از چهل سال است که ایران را تحریم کرده، نیست و از فرصت رقابت چین و آمریکا به منظور شکستن تحریم‌ها استفاده کردند و بهبود جایگاه اقتصادی و سیاسی در کوتاه مدت و دراز مدت به منظور ورود به ائتلاف با چین، روسیه، کره شمالی و ونزوئلا علیه ناتو، بهره جستند.

عطوان نوشت: خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و تعلل اروپاییها در کمک به ایران و کاهش تحریم‌های آمریکا، فرصت طلایی برای چین فراهم آورد تا از دروازه ایران به خاورمیانه وارد شود و پس از امضای سند راهبردی با ایران، اقدام به طرح صلح نزاع عربی-اسرائیلی کند و این در حالی است که قبلاً آن‌را مورد بی توجهی قرار داده بود.

وی در پایان نوشت: موضوع خطرناک برای آمریکا و متحدانش فقط در شکستن تحریم‌های ایران با توافق چین و ایران و شکست تحریم‌های آمریکا نیست بلکه تعهد چین به حفظ منافع و حمایت از آن در ایران از حیث امنیتی و نظامی است و از این رو روزهای سختی پیش روی آمریکا و متحدانش در خاورمیانه خواهد بود.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + شش =