عراق به دنبال بازیابی ثبات داخلی و نقش موثر منطقه ای

♦به گزارش سلام نیوز «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، در مصاحبه با «غسان شربل»، سردبیر نشریه «الشرق الاوسط»، به سؤالات وی درباره تلاش های دولتش برای ثبات در عراق و بازیابی نقش خود در منطقه و جهان پاسخ گفت.

او در این مصاحبه سفر پاپ را حادثه ای مهم و نمادین برای همه طیف های ملت عراق دانست و تأکید کرد که این سفر نشان می دهد که پاپ اوضاع عراق را درک می کند و از این کشور حمایت می کند و افزود که این عمیق ترین تحرک از جانب پاپ برای نشان دادن جایگاه تاریخی و تمدنی و انسانی عراق است.

الشرق الاوسط نوشت: الکاظمی تجربه همزیستی میان مسیحیان و مسلمان و ادیان و مذاهب در عراق را واقعیتی تاریخی خواند که نیاز به بازسازی ندارد.

او تأکید کرد که هیچ مشکل امنیتی جدی در سفر پاپ وجود نخواهد داشت و گفت که دولت و دستگاه های امنیتی تدابیر لازم برای تأمین امنیت سفر را فراهم کرده اند ضمن اینکه ملت عراق همه با هم ضامن امنیت این سفر و قدردان اقدام انسانی پاپ خواهند بود و می کوشند که استقبالی درخور از پاپ انجام دهند.

نخست وزیر عراق در پاسخ به سؤالی درباره تلاش هایش برای دور کردن عراق از نزاع میان ایران و امریکا در دوره حکومت ترامپ، گفت که هر تلاشی در این مسیر را مسئولیت خود می داند و همواره بر مخالفت با تبدیل عراق به میدان تصفیه حساب دیگران تأکید کرده است و این سیاست ثابت عراق است.

او افزود که در عین حال از روابط خود و متعادل خود با همه طرف ها برای کاهش تنش و التهاب در منطقه استفاده کرده و خاطر نشان کرد که تصمیم گیری در عراق بر عهده خود عراقی هاست و کشورهای منطقه و جهان در حال حاضر جایگاه و موقعیت عراق و نارضایتی ملت عراق از دخالت در امور داخلی اش را درک می کنند.

الکاظمی افزود که به همه به صراحت گفته که عراق میدان بازی دیگران نیست و عراق قدرتمند و منسجم می تواند به عاملی سازنده برای امنیت و صلح و همکاری های مطنقه ای تبدیل شود ضمن اینکه تلاش برای تضعیف عراق و کنار زدنش از معادلات بین المللی عواقب وخیمی برای همه داشته است و در نتیجه ثبات عراق برای منطقه و جهان ضرورت دارد.

او در پاسخ به سؤالی درباره حملات راکتی نیز تأکید کرد که بهترین راه برای برگرداندن امور به مسیر طبیعی در روابط بین المللی مذاکره و مسیر دیپلماسی و تلاش برای ایجاد تعادل در تأمین منافع همگان است و منطق زور در نهایت شکست می خورد و به نفع هیچ کس نیست.

الکاظمی تأکید کرد که دستگاه های امنیتی عراق قانون شکنانی را که می خواهند فضا را آلوده و ملتهب سازند تحت پیگرد قرار می دهد و کسانی در این باره دستگیر شده اند که به زودی محاکمه خواهند شد و افزود که مسیر برای ما روشن است: تصمیم گیری درباره صلح و جنگ فقط و فقط با حکومت عراق است نه با این یا آن گروه.

او گفت که استفاده از خاک عراق برای رساندن پیام سیاسی فقط در چارچوب دیپلماتیک و سیاسی ممکن است و این مسئولیتی است که دولت عراق امروز برای خدمت به ملتش پیش گرفته است و هیچ کشوری حق ندارد از حساب امنیت و ثبات ملت عراق به دیگران پیغام برساند.

الکاظمی ادامه داد که روابط عراق با واشنگتن براساس معاهده ها و توافق نامه های مورد تأیید مجلس عراق تنظیم شده و در چارچوب منافع ملی عراق و حاکمیت ارضی اش ادامه دارد و گفت وگوهای راهبردی با امریکا در همین راستاست و افزود که تصمیم گیری درباره حضور یا خروج نیروهای خارجی در عراق فقط و فقط بر عهده عراق و دولتش است و به خواست یا اراده هیچ طرف دیگری مربوط نمی شود.

او ضمن اشاره به روند رو به رشد روابط عراق و عربستان و همچنین پیمان سه جانبه عراق و اردن و مصر که از آن به «مشرق جدید» یاد کرده گفت که هدف از این توسعه روابط ایجاد محور تازه ای در منطقه نیست بلکه هدف ایجاد فضای مناسبی برای توسعه مشترک و ارائه الگویی مناسب برای آن است و افزود که با هم افزایی و استفاده از نقاط قوت یکدیگر می توانیم خدمتی درخور ملت هایمان داشته باشیم.

الکاظمی درباره انتخابات پیش روی عراق نیز گفت که عراق گرفتار کشمکشی سخت میان «حکومت» و نهادهای آن با نگاه آشوب خواه و ضد حکومت است و افزود که بر کسی پوشیده نیست که عراق در دوره دیکتاتوری شرایط سختی را تجربه کرد که مانع از شکل گیری نهاد حکومت شد و حوادث بعد از آن از درگیری های فرقه ای و فساد و مقاومت دربرابر اصلاحات باعث شده که روند ساخت نهاد حکومت در عراق با مشکل مواجه شود.

او انتخابات را یک مطالبه ملی خواند که همه نیروهای اجتماعی آن را می خواهند و مرجعیت و نیروهای سیاسی نیز از آن حمایت می کنند.

نخست وزیر عراق گفت که تقدیر عراق آن است که کشوری رها از سرسپردگی و قیمومیت این و آن باشد و امروز هم به هیچ معنا نمی توان گفت که عراق تحت قیمومیت کسی است هرچند برخی خطاهای بزرگ باعث شد که کشور صحنه تصفیه حساب و سرریز مازاد خشونت ازجانب دیگر کشورها باشد اما عراق توانست تعادل خود را بازیابد و این روند را ادامه خواهد داد.

او گفت که دولت گام های مهمی در مسیر بازداشت عاملان ترورها برداشته و اخیرا یک باند آدم کشی را در بصره بازداشت کرده و ده ها متهم دیگر نیز دستگیر شده و در حال بازجویی هستند و مبارزه با فساد هم شروع شده است.

الکاظمی درباره روابط عراق و سوریه تأکید کرد که هر نعمتی برای سوریه نعمت برای عراق است و هرچه به سوریه آسیب بزند به عراق آسیب زده و افزود که باید برای حل مشکل سوریه تلاشی جدی کرد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پنج × 7 =