محمد مهدی جهان پرور / «روز قدس نماد حق طلبي و دادخواهي»

دکتر محمد مهدی جهان پرور* : بي‌ترديد يكي از مهمترين اهداف انبياء و اولياي الهي مبارزه با ظلم و ستم به عنوان يكي از رذايل اخلاقي سلاطين و زياده‌خواهان است.

چنانكه اين امر در آيات (75: نساء؛ 227: شعراء؛ 38 و 39: شوري، 148: نساء و …) و روايات متعدد الهي (كنزالعمال: 7639؛ غررالحكم: 1707 و 8250؛ نهج الفصاحه: ح 833 و …) همواره مذموم و مورد عقوبت بوده است و مبارزه با آن به كرات در كلام الهي و سخنان منصوبين مقرب خداوند توصيه شده است.

روز قدس نيز يكي از مصاديق آيات و روايات فوق است كه در ضرورت تبيين چرايي و چگونگي نامگذاري اين مناسبت بايد گفت، اين روز يكي از مهمترين جلوه‌هاي ظلم ستيزي و مبارزه با قدرت طلبان و متجاوزان است. رويدادي كه هر ساله در آخرين جمعه ماه مبارك رمضان در اعتراض و مخالفت به اشغال سرزمين مردم مظلوم فلسطين توسط رژيم اشغالگر صهيونيست كه با حمايت قدرتهاي استكباري و دست‌نشاندگانشان بر سر كار آمده است، برگزار مي‌شود. اين روز، ابتكار و ميراثي است كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، در سال 1358 توسط امام راحل (ره) با هدف حمايت از مردم اين سرزمين به عنوان تكليفي شرعي نامگذاري و به يادگار مانده است.

در اين روز هر ساله اجتماعات عظيمي از مسلمانان و غير مسلمانان ساير كشورهاي جهان و در رأس آنها ملت شريف ايران اعتراض خود را در حمايت از مظلوميت و دادخواهي صاحبان اصلي اين سرزمين و اعتراض به اقدامات و رفتارهاي غير انساني و ضد بشردوستانه رژيم جعلي اسرائيل به گوش جهانيان مي‌رساند. فلسطينياني كه از يكسو از ابتدايي‌ترين حقوق انساني خود در تمام شئون زندگي محرومند و از سوي ديگر نه تنها از طرف ساير كشورهاي منطقه حمايت نمي‌شوند، بلكه عادي‌سازي روابط ديپلماتيك برخي دولتهاي عربي و منطقه با اين غده سرطاني را نظاره‌گر هستند.

اگرچه دولتهاي غربي در صدد عادي‌سازي روابط خود و ديگر دولتهاي دست‌نشانده با رژيم غاصب اسرائيل هستند، اما روز قدس يادآور اقدامات وحشيانه و تجاوزكارانه قومي ستمكار است كه همه گونه اقدامات غير بشري و ظالمانه را با بهره گيري از سرويسهاي اطلاعاتي و امنيتي بر ملت مظلوم فلسطين و ساير ملتها روا داشته‌اند كه اين امر، نشان از ترس و واهمه آنها با محروم نمودن ملتهاي مظلوم از حقوق حقه و انسانيشان دارد.

لذا مي‌طلبد كه همه مسلمانان و غير مسلمانان جهان در اين روز بزرگ و مهم كه نمادي از نداي حق طلبانه همه انسانهاي آزاده جهان و تقابل حق در برابر باطل است، هر ساله با مشاركت و حضور گسترده در صحنه، انزجار خود را از رفتار غاصبانه اين رژيم جعلي و حاميان آن، در حمايت قاطعانه از ملت مظلوم فلسطين ابراز كرده و لحظه‌‌اي از اين وظيفه انساني خويش نسبت به همنوعانشان عقب ننشينند.

اگرچه روز قدس نماد ظلم ستيزي و دفاع از حقوق حقه ملت فلسطين است، اما اين حركت عظيم انساني و خداپسندانه صرفا مختص اين سرزمين نيست، بلكه شامل حال همه ملتها و مردماني است كه فارغ از تفاوتهاي فرهنگي، زباني، نژادي، قومي، ديني و مذهبي، به ناحق تحت سيطره و تجاوزات وحشيانه طاغيان و مستكبران جهان قرار گرفته‌اند و نمونه‌هاي آن را در كشورهايي چون يمن، سوريه، افغانستان، مسلمانان پاكستان، هند و ميانمار و آفريقا شاهديم.

بنابراين ضروري است كه انديشمندان و صاحبنظران سياسي، مذهبي و مدعيان حقوق بشر در انجام رسالت و مأموريت خود براي آگاهي‌رساني و روشنگري ملتهاي جهان تا آزادسازي اين سرزمين و رهايي همه ملتها از يوغ بندگي و بردگي قدرتهاي استكباري و ريشه‌كني ظلم و فساد از هيچ اقدامي فروگذاري نكنند و ساير ملتها نيز با حضور در صحنه در اين روز مقدس، ضمن اعلام برائت از سياستهاي نژادپرستانه رژيم اشغالگر قدس، حمايت عملي خود را نسبت به همنوعان خويش كه مورد ظلم و تعرض واقع شده‌اند، اعلام كرده و ذره‌اي از تكليف و وظيفه شرعي و انساني خود عقب ننشينند.

ترديدي نيست كه اين مقاومتها و ايستادگي‌ها نتيجه‌بخش خواهد بود و در آينده اي نه چندان دور نه تنها شاهد آزاد‌سازي سرزمين فلسطين و قبله اول مسلمانان مسجدالاقصي خواهيم بود، بلكه شاهد برقراري عدالت و ريشه كني هرگونه ظلم و جور در جهان خواهيم بود.

همچنين با توجه به اينكه حسب فرموده امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب، برگزاري باشكوه روز قدس واجب شرعي و جهاد في سبيل‌الله دانسته شده‌ و اين روز، فراخوان سالانه مشاركت مسلمانان و تمامي آزاديخواهان جهان براي مبارز با ظلم و تعدي طاغيان بوده و از طرفي در آستانه برگزاري آن قرار داريم، اما، به دليل مشكلات ناشي از ويروس پاندمي كوويد 19، امكان تجمعات حضوري و راهپيمايي وجود ندارد، لذا ضروري مي‌نمايد كه ضمن احترام به تصميمات ستاد مبارزه با بحران كرونا و رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي اين ستاد، متخصصان و كارشناسان حوزه فضاي مجازي با بهره‌گيري از توان جوانان انقلابي و متعهد و نيز ظرفيتها و امكانات موجود، در يك اقدام رسانه‌اي گسترده ملي و بين المللي نسبت به توليد محتوا و برنامه و نشر آن در اين فضا به مناسبت اين روز مهم و تاريخي، بار ديگر عزم راسخ خود را در همصدايي و حمايت از مردم مظلوم فلسطين و برائت از ويروس منحوس اسرائيل به منصه ظهور گذارده تا علاوه بر برهم زدن معادلات منطقه‌اي و محاسبه‌اي حاميان اين قدرت پوشالي كه سعي در عادي‌سازي روابط با اين دولت جعلي و به رسميت شناختن آن به عنوان دولتي مستقل دارند، مشت محكمي بر دهان دشمنان و ياوه‌گويان داخلي و خارجي زده، و تحقق سخنان رهبر حكيم و فرزانه انقلاب را كه: “اسرائيل 25 سال آينده را نخواهد ديد”، شاهد باشيم.

*نویسنده و پژوهشگر

مطلب پیشنهادی

توجه به افکار عمومی در حیطه صلح؛ وظیفه امروز رسانه‌ها

دکتر عبدالحسین السلطان: مقابله با رویکرد تروریستی در اقصی نقاط جهان با مقاومت در برابر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دو × 3 =