توجه به افکار عمومی در حیطه صلح؛ وظیفه امروز رسانه‌ها

دکتر عبدالحسین السلطان: مقابله با رویکرد تروریستی در اقصی نقاط جهان با مقاومت در برابر افراطی گرایی وجلوگیری از تاثیرگذاری آن بر افکار عمومی خصوصا جوانان امروزه مهم و امکان پذیر است که در این صورت می‌‏توان با تحدید پدیده تروریسم، آن را از بین برد. پس مبارزه با تروریسم در فرهنگسازی نیز بسیار مهم است.

 

در بحث رسانه به توجه به ساختار خبر که منجر به تقویت فرهنگ گفتمان و مقابله با فرهنگ خشونت می‏شود،این بسیار ضروری است. برخی تجدید نظر در ساختار فعالیت‏های رسانه‏ ای و مطبوعاتی و استفاده از مفاهیم نوین که قادر به جلوگیری از شیوع پدیده تروریسم و خشونت باشد را خواستار شده ‏اند.

آنان با اشاره به نقش مخرب برخی رسانه‏ ها و تاثیر گذاری آنها بر ذهنیت جوانان خواستار مقابله با اطلاعات نادرست منتشره و استفاده از قوانین موجود برای تعطیلی آندسته از پایگاهها که خودرا اسلامی معرفی کرده و با ترویج خشونت و افکار افراطی تصویر غیرقابل قبولی از اسلام منعکس می‏کنند، شده ‏اند.
 اقدامی که انعکاس چهره درخشان اسلام که مبتنی بر تساهل و تسامح با دیگران، رعایت میانه¬روی و عدل، دعوت به حکمت و موعظه حسنه و گفت‌وگو به نحو احسن است را ضروری ساخته است.

علاوه بر آن باید با برقراری ارتباطات و برگزاری دوره  آموزشی مشترک میان نمایندگان مقامات و نمایندگان رسانه ‏ها در خصوص نحوه ی برخورد با برنامه‏ تروریستی رسانه ‏ها بمنظور تامین منافع عمومی، گفت وگو شود.

می‏توان در همین راستا وقوع یک رویداد تروریستی در جهان را فرض کرد و نحوه تعامل رسانه‏ ها باآن را مورد بررسی قرار داد و رویکرد آنان را آنالیز نمود. این اقدام تاحدود زیادی مستلزم اجتناب از فضاسازی خبری، احتیاط در زمینه انتشار اطلاعات مرتبط با رویدادها جلوگیری از پخش اخبار متعلق به جنایات تروریستی مشابه مثل داعش، ممانعت از قهرمانانه جلوه دادن اینگونه اقدامات و خودداری از توجیه انگیزه  عاملان این اقدامات، خواهد بود.
در مقابل باید فضای مورد استفاده رسانه‏ ها را بمنظور تشویق آحاد مردم و سازمان‏های جامعه مدنی برای گفتگو، ارتباط ،مقابله با پدیده تروریسم وافراطیگری، توسعه بخشید و برای آگاهی بخشیدن به خطرات ناشی از این اقدامات، تاکید بر پیامدهای منفی اینگونه عملیات بر امنیت و ثبات و فعال کردن نقش رسانه ‏ها در بالابردن سطح آگاهی در زمینه خطرات تروریستی، تلاش کرد.

همچنین باید تاحد امکان از پخش تصاویر خشونت آمیز، قتل و کشتار و این اخبار در رسانه تا حد ممکن کاسته شود تا بیننده کمتر به اینگونه افکار عادت کند و فرصت ارتکاب این اقدامات در اجتماعات کمتر شود و فرهنگ جامعه به سمت گفت‌و گو میان تفکرات حرکت کند.

همچنانکه باید بر ریشه کنی پدیده تروریسم و نه پوشش خبری رویداد تروریستی تاکید کرد و به جای پرداختن به جزئیات عملیات تروریستی و واکنش‏‌ مردمی به ارایه دیدگاهها توجه کرد تا مخاطب اعم از خواننده یا بیننده بتواند به دیدگاه ملی برسد و بر اساس آن موضع خود را تعیین کند و با کمک رسانه فعال و کارآمد واکنش مثبت و سازنده و مورد نظر را از خود نشان دهد که این الزام جهان کنونی است.

مطلب پیشنهادی

توهین به مقدسات و ترویج نژادگرایی و ستیزه‌افکنی؛ خلاف چارچوب دموکراسی،قانون و مفاد حقوق بشر

زینب عامری: اهانت به مقدسات تمام ادیان و نژادها از جمله پیامبر گرامی اسلام و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 × هفت =