فصل مشترک اقتصادی ایران و سوریه

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از العربی الجدید ، ایران حضور خود را در بازارها و بخشهای اقتصاد سوریه تقویت می کند.

چند روز پیش ، سوریه با تهران به توافق رسید كه در ازای پرداخت معوق یا معاملات منعقد شده توسط بخش خصوصی سوریه ، مشتقات نفتی آن را تأمین كند.

یک منبع عالی رتبه سوری بیان کرد که احیای روابط اقتصادی سوریه و ایران به اجرا درآمده است و این فصلی نو در اقتصاد سیاسی دو کشور خواهد بود.

این منبع که خواست نامش فاش نشود ، به العربی الجدید گفت که فردا ، دوشنبه ، یک جلسه از راه دور “از طریق اینترنت” برای بحث در مورد فرصت ها و استراتژی های تجاری بین دو کشور ایران و سوریه برگزار می شود.

در این وبینار ، اتاق بازرگانی مشترک ایران و نمایندگان کمیته عالی سرمایه گذاران در مناطق آزاد به همراه بازرگانان از هر دو کشور شرکت خواهند کرد.

وی افزود: سوریه پس از صدور قانون جدید تأسیس بانک های کوچک ، به ایرانیان قول داد که یک بانک مشترک ایجاد کنند تا روند تحریم ها مانع ارتباط دو کشور نشود.

دهم مارس شاهد افتتاح یک خط مستقیم دریایی بین بندر بندرعباس در جنوب ایران و بندر لتاکیا در غرب سوریه برای حمل کالا ، محصولات و حتی کانتینرها و نفت به داخل و خارج خواهیم بود.

العربی الجدید ادامه می دهد :ورود دموکرات ها به کاخ سفید و آغاز شاید فصل جدید در روابط ایران و آمریکا و رفع تحریم احتمالی ، یکی دیگر از عوامل تشویق کننده دو کشور برای افزایش مبادلات و گشودن بخشهای جدید از جمله بازسازی کارخانه های بخش صنعتی دولت و شبکه های برق و مانند آن است.

گفتنی است برخی رسانه های عربی مخالف رژیم قانونی سوریه، این مبادلات و نقش ایران در باز سازی سوریه -که هم فرصت های اقتصادی خوبی برای ایران خواهد بود هم به سازندگی سوریه کمک می کند- را مثبت ارزیابی نکرده اند ؛ اما آنچه پرواضح است روابط شفاف و سازنده دو کشور دوست و همسایه ایران و سوریه در روابط اقتصادی و منطقه ای و غیره است. این رسانه ها همان هایی هستند که پیشتر می گفتند دیپلماسی ایران اقتصادی نبوده و بیشتر دیپلماسی سیاسی در منطقه از خود نشان داده است؛ اما این خبر مانند صدها اقدامات اقتصادی دیگر ایران در سطح بین الملل، گواهی برای تلاش جمهوری اسلامی در رونق و ثبات اقتصادی و صلح و ثبات در منطقه است. 

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هفت × = 14