فعال اقتصادی : وعده های نامزدها با راهکار اجرایی همراه باشد

♦به گزارش سلام نیوز رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت:با توجه به آگاهی و تسلط مردم به امور روز، داوطلبان انتخابات‌ هم ریاست جمهوری و هم شوراها وعده‌های انتخاباتی خود را به ویژه در حوزه اقتصاد همراه با راهکار اجرایی بیان کنند.

جمال رازقی، شنبه در کمیسیون صنعت و رونق تولید اتاق بازرگانی فارس که به شکل آنلاین برگزار شد افزود: مردم دیگر پذیرای حرف‌های شعاری و وعده‌های غیر واقعی نخواهند بود.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته، افرادی در دولت‌های مختلف در حوزه اقتصاد موضوعاتی را دست آویز خود کرده‌اند که برگرفته از واقعیت‌های موجود نیست.
او ادامه داد: نامزدهای انتخاباتی همه دم از ایجاد رفاه اقتصادی برای مردم می‌زنند اما هیچ کدام از آنها نمی‌گوید که وضعیت اقتصاد کشور چگونه است؟ در این حوزه در یک کشور با حالت جنگی قرار داریم. به مردم آگاهی نمی‌دهند که آماده باشند برای بیرون آمدن از وضعیت جنگ اقتصادی و ساخت و آبادانی کشور و فقط وعده ایجاد رفاه در کمتر از یک سال می‌دهند.
رازقی بیان کرد: این در حالی است که اگر بنا باشد که تثبیت اقتصای بر اساس رفاه مردم باشد کشور نیازمند اصلاحات اقتصادی است و این اصلاحات باید در ریل گذاری کلان اقتصاد کشور، سیاست روابط خارجی، نظام بانکی، نظام تامین اجتماعی، قانون کار و سیاست‌های ارزی کشور به شکل جدی و با عزم حاکمیتی و عمومی انجام شود.
رئیس اتاق بازرگانی فارس، موضوع ارز را یکی از محورهای شعاری داوطلبان دانست و گفت: دهه ‌های متمادی است که نرخ ارز در کشور ما دستخوش مسائل مختلف است و ما تنها کشوری هستیم که در ۴۰ سال متوالی تورم دو رقمی داشته‌ایم و این روند، کار را برای فعالیت مدیران اقتصادی و صنعتی کشور بسیار سخت می کند.
رازقی ادامه داد: کشور ما نیازمند ثبات اقتصادی است و فعالان اقتصادی ما باید با ابعاد و فضای حاکم بر کشور آشنا باشند تا بتوانند فعالیت اقتصادی خود را پیش ببرند و این درحالی است که انجام فعالیت اقتصادی در فضایی که ثبات وجود ندارد برای تولید کننده و صنعتگر بسیار سخت و پر ریسک است اما فعالان اقتصادی ما با سرمایه‌گذاری هایی که کرده‌اند ریسک فعالیت خود را پذیرفته‌اند.
او ادامه داد: سالهاست که در خصوص نرخ ارز بخش خصوصی پیشنهاد افزایش سالانه نرخ ارز بر مبنای مابه‌التفاوت تورم داخلی و متوسط نرخ جهانی را مطرح می‌کند اما گوش شنوایی نیست و تلاش‌های دولت و سیاست‌گذار، سرکوب نرخ ارز و تثبیت آن است و در این موضوع در سالهای مختلف با مسایلی از جمله نرخ تورم بالای در کشور و از دست رفتن سرمایه واحدهایی که کالا دارند، نوسان روابط بین‌المللی و محدودیت منابع ارزی کشور و در نهایت جهش نرخ ارز روبرو هستیم.
رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: همه ما دنبال ثبات اقتصادی در کشور هستیم چرا که صنعت و تولید در شرایط ثبات اقتصادی رشد پیدا می‌کند و فعالان اقتصادی کشور می‌بایست نسبت به پیش بینی آینده تولید و وضعیت بازار مبنای حرکت فعالیت اقتصادی خود برنامه‌ریزی کنند.
رازقی، در خصوص تزریق واکسن کرونا به فعالان واحدهای صنعتی استان هم گفت: این موضوع در سطح ملی مطرح و در اتاق ایران و تهران دنبال شده اما تاکنون به مرحله عملیاتی نرسیده است.
او افزود: در صورت تحقق این مهم، تمام واحدهای صنعتی کشور تحت پوشش قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: اگر بدون کارشکنی، اجازه واردات واکسن کرونا به بخش خصوصی داده می‌شد نیاز کشور به واکسن تامین و واحدهای صنعتی نیز در اولویت تزریق قرار می‌گرفتند.
او اظهار داشت: بیماری کرونا در همه دنیا اقتصاد و کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده و در حال حاضر که بسیاری از کشورها با انجام واکسیناسیون، به بازگشت کسب و کارها به حالت عادی و حتی جبران رکود آنها در طی دوران بیماری کمک کردند.
مرخصی مطالعاتی اعضای هیات علمی در واحدهای  صنعتی
رئیس اتاق بازرگانی فارس، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها برای گذراندن مرخصی مطالعاتی می‌توانند در قالب مرخصی مطالعاتی علمی در مدت زمان ۶ ماه در واحدهای صنعتی حضور یابند و لذا هر کدام از واحدهای صنعتی استان که نیاز به حضور اعضای هیات علمی دانشگاه در واحدهای خود دارند می‌توانند درخواست خود همراه با تخصص مورد نیاز را به اتاق بازرگانی فارس اعلام کنند.
رازقی اضافه کرد: حضور اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در واحدهای صنعتی فرصت بسیار خوبی است که امیدوارم واحدهای صنعتی استان برای رفع مشکلات و به روز رسانی تولیدات خود نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشند.
وی همچنین با اشاره به ابراز گلایه فعالان اقتصادی از برخورد بانک ها با فعالان اقتصادی ادامه داد: رفتار بانک ها با فعالان اقتصادی در خور شان و مناسبت نیست و اگر مشکلات قانونی در این زمینه وجود دارد فعالان اقتصادی باید به واحد حقوقی و کمیته قضایی و سرمایه گذاری اتاق بازرگانی فارس مراجعه و مشکلات خود را پیگیری کنند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× شش = 24