فواید مصرف خرما در افطار چیست؟

♦به گزارش سلام نیوز خرما یکی از اقلام مورد استفاده در سفره افطار است و روایات گوناگون بر باز کردن افطار با خرما تاکید شده است . علت اینهمه سفارش نسبت به مصرف خرما در سفره افطار چیست؟

به گفته کارشناسان تغذیه، خرما سرشار از انواع مواد معدنی ، ویتامین و فیبر است و مقدار اندکی چربی دارد.

خرمادر ماه مبارک رمضان به میزان فراوانی مصرف می شود، و همواره بر اهمیت خوردن چند خرمادر اول افطار تأکید شده است.

البته خرما باید در طول سال نیز خورده شود، تا فرد از فواید درمانی و پیشگیرانۀ آن برخوردار شود.

خرما بهترین غذا هنگام افطاری است، زیرا روزه دار پس از ساعت ها تشنگی و گرسنگی با خوردن خرما می تواند کمبود شدید ویتامینها و مواد غذایی و کاهش قند خون خود را جبران کند.

خرمامملو از مواد مغذی و مفید است و به آسانی هضم و جذب می شود و قند و مواد معدنی بدن را فوراً تأمین می کند و شادابی را به روزه دار بازمی گرداند و خستگی را دور می کند خرمابه علت داشتن مقدار زیادی آهن ، درمان کم خونی است و از خاصیت ضد سرطان برخوردار است.

به علت داشتن فسفر و کلسیم تقویت کنندۀ استخوان و دندان است و قدرت بینایی را به علت داشتن ویتامین A افزایش می دهد و مانع ابتلای فرد به بیماری شب کوری می شود.

عصب های شنوایی را تقویت می کند و آرامش بخش اعصاب نیز می باشد، و درمان بیماری های کبد و یرقان محسوب می شود و مانع تَرَک خوردن لبها ، خشکی پوست و شکسته شدن ناخن می شود.

برای درمان بیماری های معده و روده توصیه می شود و به علت داشتن فیبر و املاح کلسیم باعث بهبود کار رودها و مانع ابتلای فرد به ترشیمعده می شود.

خرماجزو معدود مواد غذایی است که باکتری و میکروب را به بدن منتقل نمی کند، و حتی تک سلولی هایبیماری زای ” آمیب ها ” و باکتری ها را می کُشد.

پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) سفارش کرده‌اند که روزه خود را با خرما افطار کنید. تحقیقات نشان داده‌اند خرما تاثیر فوق العاده‌ای بر سلامتی و سطح انرژی ما دارد.

خرما به آسانی هضم می‌شود و به معده روزه‌دار آسیب نمی‌رساند و  فرد روزه‌دار برای هضم آن دچار مشکل نمی‌شود.

خرما با کنترل اشتهای روزه‌دار مانع پرخوری  روزه‌دار می‌شود.

خرما با فعال کردن آنزیم‌های معده که در طول روز کاهش یافته بوند معده را آماده دریافت مواد غذایی می‌کند.

این ماده غذایی دارای قند طبیعی فراوانی است که مهم‌ترین ماده غذایی مورد نیاز بدن، سلول‌ها و رگ‌های مغز را تامین می‌کند که قابل جایگزینی با ماده دیگری نیست.

خرما احتمال یبوست که به دلیل تغییر زمان وعده‌های غذایی و کاهش فیبر در وعده‌های غذایی ایجاد می‌شود را در فرد روزه‌دار کاهش می‌دهد.

نمک قلیایی موجود در این ماده غذایی باعث تنظیم خاصیت اسیدی معده می‌شود که به دلیل مصرف بیش از اندازه گوشت و کربوهیدرات‌ها ایجاد شده. این مشکل می‌تواند منجر به بیماری‌هایی مانند دیابت، نقرس، سنگ کلیه، التهاب کیسه صفرا، فشار خون و هموروئید شود.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پنج × 1 =