فواید نماز صبح در درمان بی حالی و افسردگی

محمدعلی کولیوند*

♦به گزارش سلام نیوز بیماران افسرده و کسانی که شرایط سختی مانند فوت عزیز را تجربه می کنند مرحله خواب REM آنان، نسبت به افراد عادی بیشتر است یعنی زمان بیشتری را در مرحله REM -که به اصطلاح مرحله سنگین و عمیق تری از خواب است- به سر می‌برند که این باعث دیدن خواب‌های آشفته و پریشان می‌شود.

این افزایش مدت خواب REM در ساعات نزدیک صبح بیشتر میشود و. اگر شما نیز با این شرایط روبرو شدید در افزایش نشاط اجتماعی و دوری از افسردگی خود تلاش بیشتری نمائید. 

حال در این شرایط که غلظت خون به اوج می رسد و سموم بدن نیز افزایش می یابد اثرات بیدار شدن برای نماز صبح باعث می‌شود که فرد از ورود به مرحله REM بازداشته شود، غلظت خون پایین آید و درمان بی حالی موقت و حتی افسردگی گردد.

قابل توجه است بدانید درمان‌های دارویی رایج ضدافسردگی سه حلقه ای از طریق کاهش مرحله REM خواب، باعث درمان می‌شوند. که این کار با نماز صبح نیز مکن می شود. 

بیدار شدن برای نماز صبح و در ساعات سحرگاهی و انجام عبادت در این موقع، عامل افزایش هورمون کورتیزول وحالت شادی و نشاط سرمست کننده می‌شود که بر زندگی روزانه نماز گزار بسیار موثر است .

نماز صبح به علت اثرات جسمی و تنظیم برخی هورمون ها در ساعات اولیه روز باعث افزایش مقاومت بدن در برابر استرسها و فشارهای روحی و روانی می شود و مانند  یک پادتن عملمی کند شاید شما هم بعد از نماز صبح این حس سبکی را تجربه کرده باشید که ناشی از همین مساله است. 

 در مضامین عرفانی از نماز صبح و عبادت در این ساعات تحت عنوان اسرار سحر بیان شده است

میزان ترشح ملاتونین در شب و سحر نیاز به هیچ دارویی ندارد به جز انجام عبادات و نیایش و دوری از گناهان که باعث آرامش روحی و روانی می‌شود و به تبع آن تاثیرات مثبت بر جسم و روان می‌گذارد. بیشترین حالت اورژانسی بیماری قلب پنج تا نه صبح است که با بیدار شدن در نماز صبح ترشح ملاتونین حداکثرشده و باعث جلوگیری از عوارض قلبی می‌شود.

*کارشناس ارشد روانشناسی عمومی

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− سه = 1