لزوم حرکت به سمت گفتمان “صلح اسلامی” و شناخت این گفتمان به جهان در عصرکنونی

حجت الاسلام محمدحسن اختری*: در حقیقت «صلح اسلامی» در جهان به عنوان یک واژه بسیار جذاب، اساسی و سازنده در جامعه بشری مورد توجه ادیان مخصوصا دین مقدس اسلام بوده و جز مسائلی است که در قرآن کریم به جد به مسلمانان دستور داده شده است که اگر دیدید دو گروه از مسلمانان با هم درگیر هستند بین آنها صلح ایجاد کنید و در این راستا تمام تلاش خود را داشته باشید.

 شیوه عملی حضرت محمد(ص) نیز چه قبل از رسالت و چه در دوران بعد از رسالت ایشان به همین نحو بوده است چرا که هم در زمان قبل آن در بین مردم دو قبیله که با هم در جنگ و نزاع بودند صلح ایجاد کرد و هم در دوران بعد از رسالت خود در پیمانی مهم به نام «صلح حدیبیه» موجب ایجاد صلح بین مسلمانان و مشرکین شدند و اگرچه دو قبیله در تنش و صلح ممانعت می کردند اما پیامبر با صبر و محبت در اثر زمان به این مهم همت کرد. 

شیوه عملی پیامبر(ص) در گذشته، امروز بر ما واجب می کند برای ایجاد صلح جهانی نیز تلاش کنیم. ما معتقدیم دنیا از اهداف مقدس پیامبر(ص) و دین اسلام ناآگاه بوده و اطلاع ندارد از این رو افرادی که از روی عناد و آگاهانه فیلم های مغرضانه می سازند باعث می شوند افراد ناآگاه تفکراتشان علیه اسلام شکل بگیرد، اگر آنها دین اسلام را به درستی شناخته بودند این فیلم های ضد اسلام که امروز می بینیم را باور نمی کردند.

در همین زمینه لازم است در کشورها و دانشگاه های مختلف دنیا رایزنی و توافق هایی صورت گیرد که جلساتی را برای تبیین موازین واقعی دین اسلام تشکیل دهند تا اندیشه های صلح آمیز دین مبین اسلام به دنیا معرفی شود و برای آن نیازمند تألیف و ترجمه کتب اسلامی مختلف به زبان های مختلف هستیم.

*دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت

مطلب پیشنهادی

توجه به افکار عمومی در حیطه صلح؛ وظیفه امروز رسانه‌ها

دکتر عبدالحسین السلطان: مقابله با رویکرد تروریستی در اقصی نقاط جهان با مقاومت در برابر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه × 3 =