لزوم کاهش تنش در دریانوردی منطقه

تنش و نابسامانی امنیتی در آب‌های خاورمیانه از هریک از طرفین، می تواند موجب تهدید صادرات نفت و افزایش قیمت آن و تحت الشعاع قراردادن مذاکرات هسته ای در وین شود.

به گزارش سلام نیوز ،پیامدهای رویارویی و تنش آفرینی در دریای عمان در پی ربوده شدن نفت کش ایران، گذرا نیست؛ این حادثه برای سومین بار طی کمتر از یک ماه رخ می دهد و هشداری برای بحرانی بین المللی است.

سومین حادثه طی کمتر از یک ماه

این سومین حادثه در آب های خاورمیانه طی کمتر از یک ماه است؛ تهران پیش از این در یکم نوامبر نیز از خنثی سازی حمله دزدان دریایی به یک نفت کش ایرانی در خلیج عدن خبر داده بود. ایران در نیمه اکتبر نیز اعلام کرد نیروی دریایی ارتش با حمله دزدان دریایی به دو نفت کش ایرانی در خلیج عدن مقابله کرده است.

کشتی های عبوری از آب های منطقه نیز بارها هدف حمله قرار گرفته اند از جمله یک کشتی که در آوریل در نزدیکی امارت فجیره در امارات متحده عربی دچار حادثه شد.

تهدید دریانوردی

همه این حوادث که طی فواصل زمانی مکرر تکرار می شوند، تهدیدی حقیقی برای دریانوردی در منطقه دریای عرب، دریای عمان و خلیج عدن به شمار می روند.

مهم تر از همه، این است که این چنین حوادثی، جریان صادرات نفت را به شدت تهدید می کند چرا که خلیج عدن، گذرگاه آبی برای عبور نفت ایران و کشورهای همسایه آن به سایر کشورهای جهان است و بروز هرگونه مشکل در فرآیند صادرات نفت می تواند موجب توقف بخش اعظمی از صادرات و بحران انرژی در جهان شود.

پیامدهای اقتصادی

بعید نیست همه این حوادث در منطقه منجر به تحریک قیمت نفت در دوره آتی به سمت افزایش بیشتر شود.

این حملات و حوادث، بازارهای جهانی را مجبور می کند تا ریسک بالای انتقال نفت را متحمل شوند و در پی آن قیمت نفت به صورت گسترده ای افزایش می یابد و شاید به بیش از صد دلار در هر بشکه برسد.

در همین راستا «سلمان العساف»، تحلیلگر مسائل اقتصادی بیان کرد که این حملات مکرر قطعا بر امنیت دریانوردی در منطقه و صادرات انرژی به جهان تاثیر می گذارد.

وی معتقد است افزایش تنش ها و عدم اطمینان از دستیابی به نفت منطقه، واردکنندگان نفت خاورمیانه را به راه های جایگزین سوق دهد تا اقتصاد خود را از خطرات نابسامانی در جریان انتقال نفت مصون نگه دارند.

العساف گفت احتمالا این نگرانی ها بیشتر در میان کشورهای شرق آسیا به وجود بیاید چرا که منبع اصلی تامین نفت آنها خاورمیانه است و 77 درصد از کل صادرات نفتی خاورمیانه را به خود اختصاص داده اند و در رأس آنها چین که بنابر اطلاعات سازمان اوپک، واردکننده نخست نفت خاورمیانه در جهان است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی بیان کرد نابسامانی در امنیت دریانوردی منطقه، پیامدهای گسترده ای بر امنیت و اقتصاد منطقه خواهد داشت، بر سایر کشتی های باری در منطقه و حمل و نقل هوایی تاثیر می گذارد و بسیاری از شرکت های هواپیمایی اقدام به تغییر مسیر پروازهای خود خواهند کرد.

پیامدهای سیاسی

جریان تجارت و اقتصاد هرچند حساس تر نسبت به این حوادث است، اما توسط روابط سیاسی کنترل می شود در نتیجه پیامدهای تنش آفرین در منطقه به اقتصاد و قیمت نفت خلاصه نخواهد شد.

در همین رابطه «منیر سیف»، از تحلیلگران مسائل سیاسی اظهار داشت که تنش در آب های منطقه قطعا بر مذاکرات هسته ای ایران در وین تاثیر خواهد گذاشت.

سیف در گفت وگویی با پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» گفت: تکرار این چنین حوادثی در کمتر از یک ماه، به این معناست که طی در آینده این حوادث متوقف نخواهد شد و این مساله ای است که ایران، امریکا و کشورهای منطقه آن را نخواهند پذیرفت.

وی در ادامه افزود: جامعه بین المللی اهتمام زیادی به امنیت دریانوردی در آب های منطقه دارد چرا که حجم عظیمی از تجارت جهانی روزانه از آن عبور می کند و توقف جریان تجارت و یا از کار افتادن آن، ثبات در بازارهای جهانی و مستقیما بازارهای نفت را تهدید می کند و این مساله طبیعتا بر همه بخش ها و به خصوص صنعتی تاثیر خواهد گذاشت.

به گفته این تحلیلگر مسائل سیاسی دولت امریکا در حال حاضر به دنبال افزایش تنش با ایران نیست و راه حل های دیپلماتیک را ترجیح می دهد از این رو احتمال دارد امریکا برای احیای توافق هسته ای با ایران تلاش کند .

سیف در ادامه افزود امریکا به دنبال کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی با برداشتن تحریم ها از ایران است چرا که در حال حاضر بازارهای جهانی از بیش از 1.5 میلیون بشکه نفت ایران محرومند.

وی توضیح داد که این حجم از نفت ایران می تواند مجددا عرضه را افزایش دهد و موجب کاهش قیمت ها شود.

مذاکرات هسته ای ایران در وین قرار است 29 نوامبر از سرگرفته شود.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت − 8 =