محققان نگران شیوع پاندمی بعدی در جهان

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از IFLscience، ما می‌دانیم که در طول تاریخ تعداد زیادی ویروس از حیوانات به انسان‌ها انتقال یافته است و احتمالا این روند ادامه پیدا خواهد کرد، اما همچنان عواملی که موثر بر منشا جغرافیایی این ویروس‌ها است، کمتر واضح و قابل مشاهده می‌باشد.

دانستن آنکه این ویروس‌ها از کجا پخش می‌شوند به ما کمک می‌کند که فهم بهتری در عوامل موجود در پشت انتقال ویروس از گونه‌های مختلف پیدا کنیم.

اما با اینحال شناسایی منشا ویروس‌های کار بسیاری دشواری است، چراکه جابه‌جایی انسان‌ها آن هم در این عصر بسیار مداوم و گسترده می‌باشد و این موضوع به این معنا است که اولین مورد بیماری می‌تواند در هزاران منطقه باشد.

عموما ویروس‌های این چنینی در مناطقی ظهور پیدا می‌کنند که انسان‌ها و حیوانات با یکدیگر تلاقی نزدیک دارند، برخوردهای متعدد میان انسان‌ها با حیوانات یا حشرات شانس اینکه ویروس بتواند از چرخه یک گونه فراتر رفته و به دیگر گونه‌ها انتقال پیدا کند، افزایش می‌یابد.

انسان‌ها همواره در معرض ویروس‌ها هستند، بیشتر این مواجهات منجر به بن بست برای ویروس‌ها می‌شود، چراکه آنها قادر نمی‌شوند که به انسان‌ها انتقال پیدا کنند و ندرتا پیش میاید که ویروس بتواند خود را با بدن میزبان جدید مطابقت داده و آن را بیمار کند تا به این طریق فرد ناقل دیگرانی را نیز مبتلا کند.

همه‌گیری یا اِپیدِمی بروز بیش‌ازحد یک بیماری یا عارضه در جمعیتی معین را گویند.

اپیدمی شیوع سریع بیماری عفونی به تعداد زیادی از افراد در یک جمعیت خاص در یک دورهٔ زمانی کوتاه، معمولاً دو هفته یا کمتر است.

به عنوان مثال، در عفونت‌های مننژوکوک، میزان ابتلا در بیش از ۲۵ مورد در ۱۰۰٬۰۰۰ نفر طی مدت دو هفتهٔ متوالی یک بیماری همه‌گیر محسوب می‌شود.

اپیدمی به هر بیماری قابل انتقال یا غیرقابل انتقال یا هر چیزی که سلامتی انسان و حیوانات را به خطر بیندازد، چنانچه موارد ابتلای آن بیش از حد انتظار باشد، گفته می‌شود.

به عنوان مثال چون بیماری آبله به‌طور کلّی در دنیا ریشه‌کن شده اگر یک مورد بیمار مبتلا به آبله مشاهده گردد می‌گویند که اپیدمی آبله رخ داده‌است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× یک = 4