معرفی کتاب “زمانه صلح”

این کتاب پیشتر با عنوان “دوران صلح” نیز منتشر شده است. کتابی است در تعریف صلح، اشکال گوناگون آن، تفاوت آدم‌ها با یکدیگر از دیدگاه خواسته‌ها، نیازها، سلیقه‌ها، ضرورت احترام به این تفاوت‌ها، همراه با پیشنهادهایی به کودکان برای مشارکت در حفظ صلح داخلی و جهانی.

گزارش: آیات زین الدین

به گزارش سلام نیوز، این کتاب با ترجمه‌ای روان با نمونه‌های ساده و دستیاب برای کودکان و نوجوانان، تفاوت‌های گوناگون آدم‌ها را به آن‌ها نشان می‌دهد و می‌کوشد بازدارنده‌های رسیدن آن‌ها به خواسته‌هایشان را به کودکان و نوجوانان بشناساند و به آن‌ها بفهماند که درگیری و جدل و کشمکش تنها راه رسیدن به خواسته‌هایشان نیست و راه‌های دیگری نیز برای پرهیز از  دعوا وجود دارد. اشاره به اهمیت برداشتن گام اول برای حل اختلاف از سوی یکی از دو طرف دعوا به عنوان کاری شجاعانه و مهارتی ارزشمند، کودکان و نوجوانان را با ارج و قدر تلاش برای حفظ صلح آشنا می‌کند و برشمردن زیان‌ها و فاجعه‌های ناشی از جنگ به‌ویژه برای کودکان و زنان، انگیزه‌ای است برای آن‌ها تا از همان کودکی صلح و زندگی سالم و کمک به دیگران و  همزیستی مسالمت‌آمیز را بر دعوا برتر ‌نهند و با توجه به راهکارهای ارائه شده در کتاب به مشارکت و تلاش در مراقبت از صلح بپردازند. تصویرهای رنگی، زیبا و معنادار متن را برای خواننده آسان می‌کند.

نویسنده در این کتاب تلاش کرده است مفهوم صلح، اهمیت آن، موانع رسیدن به آن و راهکارهایی برای حفظ آن در دنیای انسان ها را به زبانی ساده ارائه دهد. کتاب غیر داستانی است و در واقع مسائل اولیه در مطالعات سیاسی را برای کودکان و نوجوانان مطرح می‎کند. اهمیت کتاب در این است که قدم به قدم و با بیانی ساده به بحث درباره ی مفاهیمی پیچیده پرداخته است.

خواندن این کتاب برای نوجوانان دریچه‎ای را به درک مفاهیم اجتماعی و سیاسی زندگی انسان باز می‎کند. تصاویر کتاب نیز همچون یک آلبوم عکس، تصویرهایی از جنبه‎های مختلف زندگی اجتماعی بشر را در جهان به مخاطب نشان می‏دهد. تصاویر همچنین راه را برای تفسیر مطالب به عهده ی مخاطب می‎گذارد و از این رو به پرورش نیروی استدلال و استنتاج کمک می‏‌کند.

این کتاب به دلیل جذابیت تصویری‌اش و اهمیت مطالب آن ظرفیت تبدیل شدن به یک کتاب درسی یا کمک درسی را برای کلاس های تعلیمات اجتماعی در مدرسه داراست و آموزگاران می‏توانند با خواندن این کتاب در کلاس دانش‎آموزان را به بحث درباره ی مسائلی چون جنگ و صلح، سیاست و حقوق انسانی تشویق کنند و ذهن آنان را برای درک مسائلی از این دست در آینده آماده سازند.

متن فارسی کتاب به دلیل دارا بودن کلمات غیر محاوره‏ ای، منبع خوبی برای نوجوانان و جوانان ناشنواست تا با خواندن آن درک واژگانی خود را افزایش دهند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه − = 8