موفقیت شتاب زای واکسن های ایرانی در ازمایشات بالینی و تست انسانی

«کارآزمایی بالینی فاز ۱/۲ سومین #واکسن_ایرانی کرونا متعلق به مؤسسه سرم و واکسن سازی رازی، دقایقی پیش با تصویب کمیته ملی اخلاق، کلید خورد …»

صرف نظر از این که «آیا قرار است فاز‌های اول و دوم آزمایش انسانی واکسن کرونایی که موسسه رازی ساخته، همزمان به اجرا درآید یا خیر» و با موکول کردن سوال پیرامون چرایی چنین تصمیمی (در صورت مثبت بودن پاسخ سوال قبلی) به آینده، آنچه با اهمیت است، پیشرفت سریع و امیدوار کننده کشورمان در ساخت واکسن کروناست که می‌تواند امید به شروع واکسیناسیون سراسری در کشورمان در سال آتی را بسیار پررنگ‌تر کند.
در خصوص این پیشرفت ذکر این نکته ضروری است که واکسن تولیدی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با واکسن ایرانی قبلی که وارد کارآزمایی بالینی شده، تفاوت‌هایی دارد و بازتولید آن در جای دیگری نیست. به این صورت که واکسن تولید شده در شرکت داروسازی شفا در زیرمجموعه بنیاد برکت، از ویروس ضعیف شده بهره می‌گیرد و واکسن تولید شده در موسسه رازی واکسن تشکیل شده از زیرواحد‌های پروتئینی است.
این‌ها دو روش از چند روشی هستند که در جهان برای ساخت واکسن کرونا به کار گرفته شده و نتایج مثبتی هم داشته و به خلق واکسن‌هایی منجر شده که یا تایید نهایی را دریافت کرده اند

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 6 = سی