نصیری قیداری :تبعیض و انحصار علمی ملت‌ها محروم ساختن جامعه جهانی از کلیه حقوق قانونی است

  • دکتر سعدالله نصیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی در کنفرانس آپارتاید علمی صلح، عدالت امنیت و سلامت جهانی گفت :از اواسط قرن هجدهم که انقلاب صنعتی به وقوع پیوست و تمدن غرب با صفت مشخصه قطع ارتباط تجربه با عالم مابعد الطبیعه پایه‌گذاری شد علم و فناوری عامل اقتدار و وسیله‌ای برای تسلط و بعدها و کشورهای مستقل گردید
  • وی ادامه داد: آنچه امروزه شاهد آن هستیم نه تنها حاکی از برخورداری منصفانه و عادلانه کشورها و اقوام مختلف از ره آورد علم و فناوری نیست بلکه نشانگر نوعی تبعیض و آپارتاید علمی است که توسط برخی کشورهای بزرگ و قدرتمند در سایر کشورها اعمال می‌شود.
    وی همچنین اشاره داشت تبعیض و آپارتاید علمی که ما مشاهده می‌کنیم عمدتاً در چارچوبی است که برخی دولت‌ها با بهره مندی از علم و فناوری در جهت نابرابری زیرساخت های دیگر کشورها به کارگیری می کنند. این از زشت‌ترین انواع تبعیض هاست که در صورت امروزی آن به عنوان تحریم‌های ظالمانه بر علیه کشورهای مستقل و حق طلب اعمال می گردد.
    وی ضمن اشاره به ضعف نهادهای بین المللی و عدم قدرت لازم آنان در مقابله با این ناقضان حقوق بین الملل گفتند این نهادها در مواردی به عنوان ابزار توجیه کننده رفتار غیر انسانی استکبار جهانی عمل می کند.
    وی در پایان اظهار داشتند که در چنین فضای آشفته بین المللی اگر اخلاق و نوع دوستی در رفتار انسان‌ها حاکم نشود آنچه که به عنوان چشم انداز آینده جهان به نظر می رسد قربانی شدن عدالت و صلح و امنیت در مسلخ آپارتاید علمی و فناوری کشورهای سلطه گیراست.

مطلب پیشنهادی

صلح طلبی در سخنان امام علی علیه السلام

متن زیر یادداشتی است که مصطفی دلشاد ، استاد دانشگاه در مورد اصالت صلح در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 6 = دو