چینی گرزاده: پیشرفت علم متعلق به همگان بوده و موجبات صلح و توسعه پایدار را فراهم می آورد

دکتر  مسعود چینی گرزاده دبیر انجمن صلح و سلامت و عضو شورای راهبری مجمع در کنفرانس آپارتاید علمی صلح، عدالت امنیت و سلامت جهانی ،روز ۱۰ نوامبر را فرصتی ایده آل دانستند که  در اختیار نخبگان جهان قرار گرفته تا بار دیگر علوم مختلف را برای ساختن جهانی برتر مورد بررسی و کنکاش قرار دهند.
وی ادامه داد  این روز هر چند برای ارزش نهادن به علم و فناوری های علمی جدید نام گذاری شده ولی در راستای ایجاد پیوند میان علوم مختلف برای بهبود و کیفیت زندگی، کاهش و مهار تهدید های منطقه ای و محلی ناشی از تولید و به کارگیری فناوری های تکنولوژیک جدید نیز به شمار می‌رود و این فرصتی را برای موسسات علمی پژوهشی و تحقیقاتی، دانشمندان و نخبگان فراهم می کند تا در باره صلح و توسعه که از اساسی ترین مفاهیم اجتماعی هستند به بحث و تبادل نظر بپردازند.
وی ضمن اشاره به حق بهره‌مندی آحاد جامعه از ثمرات علم و فناوری، بر ایجاد و توسعه پایدار، برای امکان پذیر نمودن زندگی بشر در نسل های آینده تاکید و بهره مندی عادلانه از ظرفیت‌های علمی برای همگان را در جهان امروزی مهم دانستند.
وی همچنین گفت امروز ملت‌ها علم و سرمایه های علمی را برای دستیابی به اهداف محیط زیستی به کار گرفته و شاهد موفقیت هایی در زمینه کنترل بیماری‌های واگیردار شده‌اند لیکن این واقعیت را باید در نظر گرفت که علوم پزشکی به تنهایی قادر به کنترل بیماری ها نیستند و باید سایر علوم را در خدمت گرفت.
امروزه بیماری کرونا مصداق عینی در کشورهای مختلف منطقه است که پیرامون تولید و انتشار آن چالش های زیادی وجود دارد
چینی گر زاده  همچنین اظهار داشت شتاب تولید علم در ایران در قیاس با کشورهای دیگر در مقام برتری قرار دارد حتی در مقاطعی به عنوان یکی از کشورهای پرشتاب جهان از نظر تولیدات علمی معرفی شده ایم.
وی در پایان گفت تجربه نشان می‌دهد که پیشرفت علم نمی‌تواند انحصاری باشد. خاصیت انباشتگی علم ایجاب می‌کند که متعلق به همگان بوده و موجبات صلح و توسعه پایدار را فراهم آورد

مطلب پیشنهادی

صلح طلبی در سخنان امام علی علیه السلام

متن زیر یادداشتی است که مصطفی دلشاد ، استاد دانشگاه در مورد اصالت صلح در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ دو = 8