نقش تفکر و اندیشیدن در مسیریابی صحیح در زندگی چیست؟

 این یک واقعت آشکار است که نوع تفکرها بر چگونگی برخورد با مسائل زندگی و خواسته پیرامونی ما تاثیرگذار است و تا چه اندازه میتواند در تشخیص مسیر درست و غلط در زندگی اثر گذار باشد. با کنترل بر ذهنیات خود میتوانیم خوب زندگی کنیم و یا در مواقع ضروری هنگامی که باید تغییر در رفتار خود ایجاد نماییم یا مسیریابی برای تحقق یک مساله داشته باشیم، اقدام شایسته ای داشته باشیم. اندیشیدن پیرامون برای شناخت راه حل های گوناگون در طول زندگی از مهمترین کارهای انسان در عمرش محسوب می شود و همواره نیز از پرچالشترین کارها است. ارزش فکر کردن آنقدر بالاست که گویند جهان هر کس به اندازه وسعت فکر اوست و اگر برای ایجاد جهان بهتر برای همه دنیا مجد باشی شک نکن به همان اندازه انسان بزرگی هستی.

به گزارش سلام نیوز میتوان گفت که ذهن انسان مثل چتر نجات است، فقط هنگامی خوب عمل می کند که باز شده باشد. باز کردن چتر نجات باید قبل از احساس خطر صورت گیرد تا با آرامش بیشتری ماموریت ما انجام پذیرد و همچنین نیز استرس و تنشهای هنگام خطر را به همراه نداشته باشد. پس بهتر است انسان قبل از احساس خطر بر اساس تجارب خود و دیگران در مورد آن بیندیشد و با رعایت اصول مترتب بر آن موانع احتمالی را خنثی کرده و با انگیزه بیشتر و روحیه ای شادتر زندگی کند. امام صادق (ع) می فرماید: کسی که بدون بصیرت و دانایی به کاری دست می زند مانند مسافری است که در بیراهه می رود .

تفکر موجب بروز مسئله در زندگی فرد می شود و وجود مسئله در زندگی نقطه آغاز حرکت به سوی خودباوری و پذیرش همه ابعاد یک مساله و یافتن راه حل است. شناخت مسئله باید همواره مقدم بر پیدا کردن راه حلهای مورد نظر ما باشد. با این کار، ذهن انسان به تکاپو می افتد و خود را به پاسخ لازم می‌رساند. 
نتایج بررسی ها نشان می‌دهد معمولا آن دسته افراد که می اندیشند به مراتب در پیشبرد برنامه ها موفق تر خواهند بود؛ پس قبل از هرکار فکر کنید. آنها در جریان تفکر برای شناخت بیشتر توانمندیها و محدودیتها روند زندگی را تغییر داده، برنامه ریزی بهتری مینمایند و هدفهای مفید را در ذهن پرورش میدهند و همچنین استوار و مقاوم تا رسیدن به آن نیز تلاش مینمایند و اگر هدفی را درست ببیند یا هدف شخصی را درست ببیند به علت این صحت سخت تلاش میکند. برای مثال اگر فردی قصد افتتاح تصفیه آب در منطقه ای را دارد و مردم منطقه ببینند او برای رفاه مردم اینکار را انجام میدهد ، با هرچه سختی که متصور باشد، شخصی که دارای قدرت بینش و تفکر بالاتری باشد از هیچگونه همیاری برای ایجاد این هدف مهم دریغ نخواهد کرد. 

انسان اندیشمند که میل زنده بودن و زندگی کردن در او وجود دارد همانند یک هنرمند که به هنر خود می اندیشد، او نیز به همان شکل به زندگی توجه می کند. برخوردار بودن از تفکر برای بهتر زیستن باعث می شود که فرد به نتایج هر چه بیشتر در عرصه‌های مختلف زندگی بیندیشد و در این میان زمینه‌های مفیدی را برای شناخت بیشتر علائق خود و شکوفایی استعدادهای نهفته در وجود خویشتن فراهم آورد و با علم و آگاهی بیشتر به سمت هدف حرکت کنند. 

از فواید اندیشه این است که فرد به خوبی می تواند راه های جدیدی را برای زندگی موثر خود کشف نماید. در اثر اندیشیدن است که استعدادها شکوفا شده و ذهن خلاق بشر بیدار می شود و به واسطه تغییرات ایجاد شده به سمت زندگی سازنده و ثمربخش می رود.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× یک = 4