“نقش معنویت در تحقق صلح جهانی” بررسی شد

عضو هیأت علمی دانشگاه ویلفرد لوریر گفت: هدف از گفت وگو در زمینه مذاهب، تغییر مذهب نیست، بلکه هدف از گفت وگوها فهم بهتر از همه ادیان است.

به گزارش سلام نیوز برایس بالمر در نشست علمی «نقش معنویت در تحقق صلح جهانی»  به ارائه تئضیحی اجمالی در زمینه کلیسای منونایت پرداخت و گفت: از اعتقادات منونایتی ها آن است که جنگ و سربازی را قبول ندارند و به هیچ وجه در این دو امر شرکت نمی کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه ویلفرد لوریر ادامه داد: ما خواهان صلح جهانی هستیم و در این راستا اهداف زیادی را دنبال می کنیم و نه تنها این کار را خودمان انجام می دهیم، بلکه دیگران را نیز بدان تشویق می کنیم.

وی افزود: حضور در زلزله ای که سال ها قبل در شمال ایران واقع شد، شبب شد تا امروز در قم حضور پیدا کنم، زیرا پس از آن حادثه از ما خواستند که وارد عرصه گفت و گوی میان ادیانی شویم.

بالمر خاطرنشان کرد: هدف از گفت وگو در زمینه مذاهب تغییر مذهب نیست، بلکه هدف از گفت وگوها فهم بهتر از همه ادیان است، زیرا ما می خواهیم همانطور که از دین خود اطلاع داریم، باید این امکان را نیز داشته باشیم که حرف سایر ادیان را نیز بشنویم و دیدگاه سایر مذاهب را بدانیم.

سه پل ارتباطی میان ادیان ها

فعال صلح در عرصه بین الملل با بیان اینکه ما در گفت وگوهای بین المللی میان ادیان به دنبال پیدا کردن نقاط مشترک هستیم، ابراز داشت: سه پل در ارتباط میان ادیان وجود دارد که نخستین آن ها عبارت است از اینکه ما در برقراری ارتباط به جامعه مخاطب می ریم و با فضا از نزدیک درگیر می شویم؛ حسن این روش ان است که وقتی وارد یافتن نقاط مشترک می شویم، فضای دوستانه ای بر گفت وگوهای مان حاکم است و بهتر با یکدیگر تعامل می کنیم.

وی دومین پل ارتباطی میان ادیان را «معنویت و عرفان» خواند و عنوان کرد: در این روش ما نیز مانند طرف مقابل سعی می کنیم عبادت کنیم و از این طریق به یافتن نقاط مشترک بپردازیم؛ دادای لاما از همین روش برای ایجاد ارتباط با هندوها استفاده کرد، زیرا ابتدا به هند رفت و سپس با مشاهده نوع عبادت هندوها با آن ها ارتباط برقرار کرد.

بالمر طریقه فلسفی تاریخی را سومین پل ارتباطی میان ادیان معرفی کرد و اظهار داشت: این موضوع یکی از بهترین روش ها است که بر اساس آن در یک موضوع، تاریخ، فلسفه و سنت را مورد بررسی قرار می دهیم و طبق آن  مباحث را مطرح می کنیم؛ در این راستا بحث های عدالت، جوان و رسانه و غیره را مورد بررسی قرار داده ایم.

عضو هیأت علمی دانشگاه ویلفرد لوریر با اشاره به اینکه در شهر واتردو هیچ معبد و مسجدی برای هندوها و مسلمانان وجود نداشت، ابراز کرد: هم اکنون 8 مسجد برای شیعیان و اهل سنت و یک مرکز IHS برای شیعیان تسیس شد که اولین نماز جمعه در آن جا صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه در کانادا ادیان مختلفی وجود دارد، بیان کرد: در سال 2001 از بومی های کانادا دعوت شد تا گفت وگو صورت بگیرد و مشلات میان مذاهب را حل کنیم؛ این جلسه که مصادف با 11 سپتامبر بود، هم اکنون 17 سال است که به طور مداوم در حال انجام است و محصول این جلسات نیز راه اندازی مرکز درمان سرطان است که در آن برای همه ادیان و پیروان فرق مختلف و همراهان شان، مسائل عبادی را فراهم کردیم.

بالمر اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که بعد از راه اندازی مرکز درمان سرطان پیش آمد، آن بود که اوانجلیست ها(نوعی مسیحیت صهیونیست) منتخب انجیل را در آن جا پخش می کردند، اما پس از گفت وگوهای بسیار جلوی کارشان را گرفتیم و هم اکنون دیگر حتی عقاید خود را در مدارس ابتدایی نیز تبلیغ نمی کنند.

فعال صلح در عرصه بین الملل افزود: با فعالیت هایی که داشتیم افراد بسیاری را تربیت کردیم که به صورت جهادی و افتخاری به خانواده های مختلف آموزش می دهند که چگونه از سرطان پیشگیری کنند و درباره آن چه مسائلی را رعایت کنند.

فعایت هایی که پلیس کانادا را هم تحت تأثیر قرار داد!

وی با اشاره به اینکه شهروندان کانادایی از پلیس کانادا به شدت هراس دارند، عنوان کرد: امروزه پلیس با مشاهده فعالیت های ما در زمینه ایجاد صلح میان ادیان مختلف از ما تقاضا کرده است تا به آن ها اطلاعاتی راجع به ادیان بدهیم تا بر اساس آن ها با مردم رفتار کنند و در همین راستا هم اکنون برای رعایت مسائل شرعی پلیس زن نیز استخدام شده اند و خوشبختانه پلیس در آن جا سامان یافته است و کمتر خشونت به خرج می دهد.

بالمر با بیان اینکه ما برای کنترل رفتار بین الادیانی، «جامعه بزرگ بین الادیانی» را راه اندازی کرده ایم، مطرح کرد: ما در این جامعه سعی می کنیم تا ادیان را کنار هم جمع کرده و آن ها را به تفاهم برسانیم تا برای یکدیگر مشکلی ایجاد نکنند.

وی تأکید کرد:  ما به دنیال ایجاد فضایی امن برای گفت وگوهای میان ادیانی هستیم و کاری نداریم که بعد از گفت وگوها افراد چه مسیری را طی می کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه ویلفرد لوریر با اشاره به اینکه دانشگاه واتردو یکی از مراکز مهم شیعه پژوهی است، خاطرنشان کرد: در این مرکز 300 دانشجو در حال تحصیل هستند و به صورت هفتگی جلسات تفسیر، نهج البلاغه، مهدویت و غیره برگزار می کنند.

وی با اشاره به اینکه دشمن علیه ایران سیاه نمایی های بسیاری می کند، ابراز کرد: در جریان یمن همه رسانه ها تبلیغ می کردند که ایران مسبب اصلی است، اما من گفتم که این ها سیاه نمایی است و هنگامی که عربستان سعودی به آن جا حمله کرد بر همگان روشن شد که این تبلیغات یک فضای مسموم علیه ایران است.

کار ما تحقیق بر علل خشونت و صلح است

بالمر اظهار کرد: ما خواهان صلح هستیم و این موضوع مبتنی بر آن است که کاری کنیم هیچگونه خشونتی در جهان صورت نگیرد، اما اگر مثلاً مشاهده کنیم شخصی می خواهد به کودکی حمله کند، خود را میان او و کودک حایل می کنیم، ما برروی علل خشونت و صلح تحقیق می کنیم و همچنین برای زندانیان کلاس هایی تدارک می بینیم که بعد از آزادی به سراغ خشونت نروند.

وی یادآور شد: در جنگ های مختلفی که یوگوسلاوی به راه انداخته بود ما در محل جنگ حاضر می شدیم و مراکز درمانی و روانشناسی به راه می انداختیم تا مجروح ها را درمان و داغ دیدگان را به لحاظ روانی درمان

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + هفت =