نقطه عطفِ عدالت! / قاتل «جرج فلوید» پس از جنجال بسیار، بالاخره محکوم شد

سمت راست: افسر قاتل«درک شووین»/ سمت چپ: جمعیت تجمع کرده نزدیک محوطه دادگاه مینیاپولیس خواستار عدالت

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از اَکسیوس ، هیئت منصفه پرونده جرج فلوید ، بالاخره بعد از جنجال جهانی فراوان و در جلسه شور نهایی ، افسر سابق پلیس مینیاپولیس «درک شووین» و تیم بازداشت همراه وی را، در هر سه مساله که بدان متهم شده بودند به جرم قتل درجه دوم ، قتل در درجه سوم و مجدد قتل درجه دوم«جورج فلوید»مقصر دانسته و متهم کرد.این تصمیم به عنوان “نقطه عطفی در دادرسی پرونده های سیاهان و قتل های اینچینینی” در امریکا، در اکسیوس و رویترز عنوان شده است.

9:57:41

این محکومیت بی سابقه یک افسر پلیس ایالات متحده به جرم قتل شخصی که شهروند درجه چندم در امریکا تلقی می شود ممکن است به عنوان یک لحظه تاریخ و تعیین کننده در حساب جمعی امریکا با مسائل نژاد و عدالت شناخته شود.

 پس از رایزنی بیش از 10 ساعت از سوی هیئت منصفه ، این حکم اعلام شد.

خبرنگاران حاضر در اتاق خاطرنشان كردند كه هيئت منصفه هنگامي كه قاضي حكم را قرائت كرد “هيچ واكنش عاطفي و احساسی محسوسي” نشان نداد.

جمعیتی که در بیرون دادگاه جمع شده بودند در واکنش نسبت به تحقق عدالت، دادگاه را تشویق کردند.

به دلیل اتهام قتل در درجه دوم ، شاوین احتمالاً تا 12 سال در پشت میله های زندان محکوم می‌ماند ، اگر اعضای هیئت منصفه عوامل تشدیدکننده ای پیدا کنند ، قاضی می تواند این حکم را بالاتر ببرد.

افسران پلیس سابق مینیاپولیس«توماس لین»،«جی. كوانگ» و «تو تائو» قرار است به جرم كمك به قتل و قتل درجه دو در مرگ فلوید در 23 آگوست محاكمه شوند.

پس از صدور حکم ، رئیس جمهور بایدن و معاون رئیس جمهور هریس با خانواده فلوید تلفنی صحبت کردند.

بایدن گفت: هیچ چیز نمی تواند حال همه را پس از این رویدادها خوب کند اما حداقل ،اکنون عدالت محقق شد.

  هنگام خواندن احکام مجرمانه در مورد هر سه اتهام ، بیش از ده نفر از اعضای کنگره در اطراف یک لپ تاپ جمع شده بودند.

چرا حکم دادگاه امریکایی مهم است؟ این حکم در تاریخ سیاسی و قضائی ایالات متحده با توجه به اینکه پیشتر بارها و بارها  این نهاد قانونی به حمایت و احکام مبتنی بر اهداف سیاسی و نژاد پرستی متهم شده بود، بسیار حائز اهمیت بوده و نشان از این حقیقت دارد که فشارهای حقوق بشری علیه پرونده ای چون «جرج فلوید» در داخل و خارج از ایلات متحده بر تصمیم عادلانه تر دادگاه مینیا پولیس اثرگذار بوده است و این می تواند گام مثبتی در اصلاح وضع سیاهان در این کشور باشد .

گفتنی است پیشتر پیروی این رویه قانونی که در فضای دادرسی و قضایی ایالات متحده وجود دارد و مبنی بر اثرپذیری سیاسی در تعیین حکم، در تصمیمی جنجالی دیاوان عالی امریکا به نفع فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ درباره ممنوعیت سفر اتباع چند کشور عمدتا مسلمان از جمله ایران به ایالات متحده رای داده بود. این حکم در داخل رسانه های امریکایی نیز خلاف موازین حقوق بین الملل،نژادپرستانه و سیاسی خوانده شده بود.

جرج فلوید سیاهپوست دورگه امریکایی- افریقایی بود و در حالی که به هنگام بازداشت، دست بسته روی زمین افتاده بود، پس از اینکه افسر «درک شووین» 9 دقیقه روی گردن وی زانو زد ، جان خود را از دست داد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دو × = 14