نکاتی در جامعه شناسی طالبانی در افغانستان

یکی از مهمترین ملاکها در سعادت هر فردی حرکت در مسیر حقیقت باحفظ درایت و هوشمندی است.
در جامعه شناسی تحولات افغانستان چند مهم قابل توجه است:


۱-چنانچه به مهار ط.البان و عدم آسیب زایی بیشتر آنان در افغانستان و منطقه از طرق گوناگون اندیشه شود،یک گام راهبردی است و درشرایط کنونی، استراتژی موثری برای مهار ط.البان است.

۲-یکی کردن ط.البان با اهل سنت،ناشی از عدم شناخت از جامعه شناسی افعانستان و نیز عدم شناخت از ریشه‌های فکری_عقیدتی اهل سنت و تیره‌های مختلفِ گروهی موسوم به ط.البان است.

۳-یک نکته‌ای که برخی آن را کمرنگ می‌کنند ریشه‌های فکری شبه تکفیر.یِ ط.البان و حمایت‌های ایدئولوژیک آل‌سعود از آنست،این گروه حتی در گام‌های نخست با حمایت آمریکا قدرت نظامی پیدا کرد.مخالفت با گروههایی که ریشه تر.وریستی داشته‌اند به معنای مخالفت با سایر گروههای شبه نظامی نیست و دوغ و دوشاب را یکی کردن در چنین مواردی،حرفه‌ای و تخصصی نیست. بسیاری برادران و خواهران ما درمنطقه از گروههای مقاومت و شبه نظامی،در مسیر اسلام راستین و وحدت شیعه و سنی مقابل استکبار ایستاده اند؛لیک همین خط کشی ط.البان بااین گروهها و عدم تمایل به ارتباط با آن‌ها خود گویای فاصله دور و درازشان از این مسیر است.

۴-برخی تیره‌های ط.البان که اکنون مدعی دولت فراگیر و مشارکتی شده‌اند پیش از این سابقه بدترین خصومتها با شیعیان و گروههای اهل سنت را داشته‌اند پس قابل اعتماد نیستند.آشکاراست این تاکتیک جهت حفظ قدرت است و نه تغییر بنیان‌ها؛اما تاکتیکی است که با ادامه حضور ط.البان در قدرت، به نفع مردم افغانستان و کشورهای همسایه آنان است.

۵-آدمی گاه از ترس نیفتادن از یکسویِ بوم،از سوی دیگر آن می‌افتد.غرب همواره دنبال تفرقه میان مسلمانان بوده است اما این به معنای آن نیست حتی دا.عش را هم بپذیریم که مبادا آمریکا را دلشاد کرده باشیم.

۶-مردم افغانستان دچار درماندگی اجتماعی هستند و خسته‌اند و سکوت آنها را نمیتوان حمل بر پذیرش بی‌چون و چرای چنین شرایطی دانست. اعتراضات آنها در اقصی نقاط جهان گویای نارضایتی آنها از وضع موجود افعانستان است.اما علی ای حال چنانچه ط.البان بر ادعا و تاکتیک فعلی خود بمانند و بخواهند دولت فراگیر تشکیل دهند این مردم افغانستان هستند که باید #تصمیم بگیرند می‌خواهند آن را بپذیرند یا مقابل آن‌ها ایستادگی کنند.با تمام انتقاداتی که به خط فکری تنگنظرانه و ارتجاعی این گروه و قرائت سلفی-وهابی آنان از اسلام وجود دارد_ و قطعا موفقیت دولت فراگیر را نیز تحت الشعاع قرار میدهدتصمیم نهایی با #مردمافغانستان است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + شش =