نگرانی ها برای بازگشت کنترل نشده بقایای موشک چینی ادامه دارد

♦به گزارش سلام نیوز بقایای بخشهایی از موشک Long March 5B چین که به فضا پرتاب شد ،قرار است آخر هفته به زمین برگردد؛ اما آژانسهای فضایی نمی دانند چه موقع و کجا این بقایا سقوط خواهند کرد.

بخشی از بقایا بنا بر براوردها قرار است امروز در 8 مه یا 9 مه به جو زمین بازگردند. پنتاگون انتظار دارد که در حدود ساعت 11:00 به وقت گرینویچ فرود بیاید ، اما احتمال 9 ساعت خطا هر دو طرف وجود داشته باشد.

آژانس های فضایی سراسر جهان با اضطراب به دنبال فرود بی رویه موشک هستند. کاخ سفید روز چهارشنبه گفت که ناسا برای ردیابی بقایای موشک تمام تلاش خود را می کند.

Long March 5B آوریل گذشته به پرواز درآمد تا اولین قسمت ایستگاه فضایی چین را که در دست ساخت است ،را نصب کند. قسمت هایی از این موشک که اکنون به شدت در حال سقوط به زمین هستند ، با سرعت بیش از 27000 کیلومتر در ساعت در حال چرخش در مدار کره زمین هستند.

نشریه تخصصی اسپیس نیوز نوشت :این یکی از بزرگترین اشکال بقایای فضایی برای بازگشت به زمین و خطرناک است.  «جاناتان مک داول» اخترفیزیکدان مستقر در هاروارد ، به رویترز گفت که مسیر سقوط بقایا ممکن است تا شمال نیویورک ، مادرید یا پکن و تا جنوب پایتخت نیوزیلند ولینگتون گسترده باشد و هرکدام سمتی پرتاب شوند.

بقایای یک موشک Long Long دیگر در سال 2020 بر روی برخی از ساختمانهای ساحل عاج فرود آمد و خساراتی به بار آورد اما هیچ صدمه انسانی وارد نکرد یا کشته نداشت.

«لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده ، روز پنجشنبه گفت كه ارتش آمریكا هیچ برنامه ای برای سرنگونی آوارهای پیش رو ندارد. وی به خبرنگاران گفت: ما توانایی انجام بسیاری از کارها را داریم ، اما برنامه ای برای سرنگونی آن نداریم.

او گفت: تلاش ما این است موشک در مکانی سقوط خواهد کرد که به کسی آسیب نرساند مانند اقیانوس ، یا جایی مانند آن.

چین گفته است که خطرات ناچیز است زیرا بیشتر اجزای موشک احتمالاً هنگام ورود مجدد از بین می روند.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه به خبرنگاران گفت: احتمال ایجاد آسیب در زمین بسیار کم است.

بسیاری از کارشناسان متفق القول هستند که بیشتر بقایا در اثر اصطکاک با ورود با سرعت زیاد به جو زمین از بین می روند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 × دو =