نماینده حقوق بشر :یمن از مرز بحران گذشته است/ وحدت‌دیپلماتیک‌جهانی‌لازم‌است

♦به گزارش سلام نیوز نماینده حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: اوضاع انسانی در مارب یمن از مرز بحران گذشته است و《وحدت دیپلماتیک》 تنها کلید برای کمک به پایان این جنگ است. باید هرچه زودتر حول برخی اقدامات بیانیه وحدت آمیز داده شود تا راههای رساندن کمک های بشر دوستانه به یمن به ویژه در مارب باز گردد. 

«مارتین گریفیتس» در جلسه شورای امنیت ، وحدت بین المللی را در حمایت از پایان دادن به شش سال جنگ بین  ائتلاف تحت رهبری سعودی و نیروهای یمنی، تنها راه حل خوانده و برجسته كرد.

وی گفت: این مساله می‌تواند حداقل به صورت موقت، امکان عادی سازی زندگی را فراهم می كند كه در این کشور اوضاع به شدت نگران کننده ای دارد. این وحدت شاید امروز امیدی بیرحمانه برای مردم یمن به نظر برسد اما دور نیست.

وی تاکید کرد بنابراین ، بیایید با هم از جهان و کشورهای دخیل به هر نحو، بخواهیم ناامید نشوند و در عوض یمن را از اوضاع سخت خود نجات دهند و اسلحه ها را در یمن ساکت کنند.

گریفیتس گفت: اتحاد شورای امنیت با اتفاق آرا و وحدت و بیانیه مشترک دیپلماتیک، جهت ایجاد یک توافق عادلانه ضروری است.

 

*لزوم باز شدن مسیرهای مارب یمن برای رساندن کمک های بشر دوستانه

نماینده حقوق بشر سازمان ملل، نمونه هایی از آنچه این توافق نامه به طور بالقوه می تواند به دست آورد را بیان کرد: آتش بس سراسری، جاده هایی که مدت طولانی توسط خطوط مقدم مسدود شده اند جهت رساندن کمک به تدریج باز می شوند ، شاید نه در یک روز اما به مرور این ممکن شده و عبور کالا و خدمات تسهیل می شود .

وی تاکید کرد باز شدن جاده های مسدود شده برای کودکان در حال حاضر مفید خواهد بود که بدون هیچ مانعی به درمانگاه و مدارس خود بروند.

وی گزارش داد: در حال حاضر کارگران بیکار در یمن از راه شکستن و فروش سنگ ، زندگی می‌کنند و باید کاری برای بازگشت آن ها به کار کرد .

 وی گفت: فوریت برای پیشرفت در جبهه صلح بارها گوشزد شده است. اوضاع در ماریب یمن “علائم خطرناک تشدیدبحران انسانی” را نشان می دهد . در تعز ، جنگ افزایش یافته و تنش ها در کوران موج جدید COVID-19 ادامه دارد.

نماینده گفت :یمن بزرگترین بحران انسانی جهان است و موج دوم عفونت های COVID-19 با سرعت و شدت بیشتر مردم را تحت تأثیر قرار داده است.

*در 6 هفته تعداد گزارش ها از بحران های انسانی در یمن بدتر شده است

«مارک لوکاک»هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد همچنین در این باره گزارش داد که فقط در عرض شش هفته تعداد گزارشهای بحران در یمن بیش از دو برابر شده است. این موج دوم ، در حالی اتفاق می افتد که هنوز قحطی گسترده در کشور وجود دارد و بر بار بحرانی مساله افزوده است.

وی ادامه داد: ده ها هزار نفر در حال مرگ از گرسنگی هستند. پنج میلیون نفر دیگر فقط یک گام عقب تر از این هستند.

ایشان تاکید کرد: یمن اولین محموله 360،000 واکسن COVID-19 را از طریق ابتکار عمل همبستگی جهانی و COVAX دریافت کرد .انتظار می رود در ماه های آینده 1.6 میلیون دوز دیگر دریافت شود و باز شدن مسیرها به مردم برسد. 

لوکاک درخواست افزایش حمایت از مبارزه با کویید 19 در سایر مناطق مهم و رساندن بشر دوستانه آن به غیرنظامیان یمنی را خواستار شد.

ماه گذشته بیش از 200 نفر کشته شدند و این مرگبارترین مورد برای یمنی ها در سال جاری است.

 حمله مداوم در مارب یمن و همچنین میلیون ها نفر از جمله تعداد زیادی از آوارگان از سایر مناطق کشور را مورد تهیدید قرار می دهد.

*اگر کمک مالی نرسد، میلیون ها یمنی پیش از پایان سال با مرگ دست و پنجه نرم خواهند کرد

این نماینده اشاره کرد: اگر جنگ ادامه یابد ، ما انتظار داریم حداقل دهها هزار نفر مجبور به حرکت از مکان فعلی خود شوند و این بسیار خطرناک خواهد بود زیرا وضعیت غیر قابل مدیریت COVID19 را در یمن مشاهده می کنیم.  کنفرانس اهدا کنندگان کمک های مالی ، ماه گذشته به میزان  1.7 میلیارد دلاری برای یمن به پایان رسید؛ که کمتر از نصف آنچیزی است که برای عملیات بشردوستانه امسال در یمن لازم است .

لاوكوك از كشورها خواست كه قدم مثبت بیشتری بردارند.

وی به شورا گفت: از وعده هایی كه داده شده است تا کنون ، حدود نیمی از آنها پرداخت شده است.این بدان معنی است که امروز ، کمتر از 25 درصد بودجه تأمین می شود. بنابراین ، همانطور که قبلاً بارها گفته ام ، بدون بودجه بیشتر و یا توافق بین المللی برای حل مشکلات، میلیون ها یمنی پیش از پایان سال با مرگ دست و پنجه نرم خواهند کرد. 

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سه × = 27