واکنش ایران به سفر منطقه ای ولیعهد عربستان: کشورهای منطقه در چارچوب یک سازوکار همکاری کنند

 «سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی این هفته، درباره سفر ولیعهد عربستان به برخی از کشورهای شورای همکاری اظهار داشت: ما در منطقه خلیج فارس هشت کشور را داریم که این هشت کشور عمان،‌ قطر، امارات، عراق، بحرین، کویت، ایران و عربستان هستند و اینها بتوانند هر چه زودتر در چارچوب یک سازوکار منطقه‌ای همکاری کنند بهتر است.

گزارش: سارا نصغی

وی خاطرنشان کرد: عربستان و بحرین هر چه زودتر به این ترتیبات منطقه‌ای برگردند برای خودشان و بقیه بهتر است.

خطیب زاده به ادعاهای بی اساس دبیرکل اتحادیه عرب نیز واکنش نشان داد و گفت: این اولین بار نیست که چنین اظهاراتی از سوی اتحادیه عرب گفته می شود، اظهارات سفارشی برای مقاصد سفارشی کلا بی فایده است. جمهوری اسلامی ایران در حوزه امنیتی خود هم مسئولانه رفتار می کند هم اینکه تمام تلاشش را کرده که لنگرگاه ثبات باشد.

وی افزود که توصیه می کنم جهان عرب به اولویت اصلی خود که اتحاد بین کشورهای مسلمان و عرب است بپردازد و با اینگونه اظهارات بیشتر از قبل انشقاق در جهان عرب ایجاد نکند که تنها سود برنده از چنین اظهارات غیر مسئولانه ای اسرائیل است.

خطیب‌زاده درباره سفر «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه به منطقه نیز گفت که انتظار می رود کشورهایی مثل فرانسه مسئولانه‌تر عمل کنند. میلیاردها دلار و یورو سلاح‌های پیشرفته کشورهای اروپایی از جمله فرانسه به کشورهای عربی شورای همکاری می‌فروشند مبنای همین ناآرامی‌هایی است که می‌بینیم و مبنای جنگ خانمان سوزی که علیه مردم یمن در جریان است. نقش مخرب و ثبات زدایی که از اقدامات کشورهایی مثل فرانسه حاصل می‌شود نباید از منظر همه دور باشد.

وی در ادامه اظهار داشت که شاهد ده‌ها میلیارد دلار سلاح‌های پیشرفته برای کشورهای شورای همکاری هستیم ولی برای چند موشک ایران جلسه می‌گذارند و حرف می‌زنند. از امروز یادشان باشد ایران درباره امنیت خود با کسی صحبت نمی‌کند و با وضعیتی که با فروش سلاح‌ها می‌بینیم عزم خود را جدی می‌ببینم که سپر دفاعی مردم را تکمیل کنیم. به امید روزی که این کشورها از استاندارد دوگانه فاصله بگیرند و فروش سلاح را متوقف کنند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هفت − 1 =