واکنش سازمان ملل و کارشناسان حقوق بشر در الزام به حقوق بشر دوستانه در فلسطین اشغالی

♦به گزارش سلام نیوز ، پس از آنکه مجمع جهانی صلح اسلامی در پیامی مراتب ورود جدی تر سازمان ملل به جنایات رژیم صهیونیستی و فعال سازی رویه های ویژه این سازمان ذیل حقوق بشر دوستانه و حقوق بشر در فلسطین را جهت احراز جرائم صهیونیستی درخواست نموده بود ، امروز دبیرکل سازمان ملل طی بیانیه ای ابراز نگرانی بیشتر خود و لزوم تعهد به قوانین بشر دوستانه در رابطه با درگیر های فلسطین را خواستار شد.” رویه های ویژه” و “گزارشگران ویژه” دو امکان متفاوت در دایره اختیارات سازمان ملل است و علی رغم اینکه مجمع جهانی صلح اسلامی در خواست فعال سازی رویه های ویژه را علیه جنایات رژیم صهیونیستی داشت؛ اما سازمان ملل به گزارشات گزارشگران ویژه بسنده کرد.

13:11:39

سایت خبری سازمان ملل اعلام کرد افزایش خشونت در سرزمین اشغالی فلسطین در روز سه شنبه و چهارشنبه ، در حالی رخ می دهد که دفتر حقوق بشر سازمان ملل ( OHCHR )پس از حملات هوایی و چند روز درگیری به حالت نیمه تعلیق در آمده است.

سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد: دبیرکل سازمان ملل نگرانی عمیق خود را نسبت به اوضاع  از جمله تشدید خشونت در غزه در کنار قدس اشغالی ابراز داشت.

وی اظهار داشت: او از اینكه از تعداد زیادی تلفات ، از جمله كودكان ، از حملات هوایی رژیم صهیونیستی در غزه و نیز تلفات اسرائیلی ها از موشك های پرتاب شده از غزه مطلع شد ، بسیار ناراحت است.

سخنگو افزود: ما خواستار این هستیم که نیروهای امنیتی اسرائیل اوضاع را کنترل نمایند ، حداکثر خویشتنداری را اعمال کرده و استفاده از زور را متوقف و کالیبره کنند.

وی گفت : سازمان ملل با همه طرف های ذیربط در ارتباط است تا شرایط درگیری ها را به سرعت کاهش دهد.

سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل«روپرت کولویل» نیز گزارش هایی را اعلام کرد که طی آن بیش از 900 فلسطینی از 7 تا 10 مه در بیت المقدس شرقی و بیش از 200 نفر در کرانه باختری زخمی شده اند که بیشتر آن مربوط به حملات صهیونیست ها بوده است.

وی بدون اشاره به این مهم که بیجاکردگی مکرر و تشدید حملات صهیونیستی موجب حملات از سو غزه شده است ،افزود: گروههای مسلح فلسطینی “طی 24 ساعت گذشته” حدود 250 موشک به سمت اسرائیل پرتاب کرده اند که حداقل 17 غیرنظامی اسرائیلی زخمی شده اند. این استفاده از سلاح های بی رویه در هر دو طرف درگیر ،طبق قوانین بشردوستانه بین المللی به شدت ممنوع است و باید فوراً متوقف شود.

وی تاکید کرد: اسرائیل باید به قوانین بشردوستانه بین المللی احترام بگذارد ، به ویژه اصول اساسی در مورد خصومت ، یعنی تمایز ، تناسب و اقدامات احتیاطی. هر گونه حمله ، از جمله حملات هوایی ، باید فقط به اهداف نظامی باشد و باید تمام اقدامات احتیاطی احتمالی برای جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان و آسیب دیدگی و آسیب رساندن به اشیا غیرنظامی انجام شود.

این درگیری ها درحقیقت به دنبال اعتراضات در اورشلیم در خصوص اخراج احتمالی خانواده های فلسطینی از محله های شیخ جراح و سیلوان بالا گرفت .

کولویل ادامه داد: آنچه ما می بینیم بسیار نگران کننده است و مطمئناً وقتی رفتار با برخی از معترضین و حتی افرادی را که اعتراض نمی کردند از سوی رژیم صهیونیستی می بینیم ناراحت و معترض می شویم.

وی گفت: افرادی که فقط نماز می خواندند یا افرادی که افطار می کردند ، توسط نیروهای امنیتی صهیونیستی مورد خشونت قرار گرفته اند که کاملا بی دلیل است.

سخنگوی دفتر حقوق بشر افزود: آژانس سازمان ملل متحد که مسئول کمک به پناهندگان فلسطینی است ، اعلام کرده تهدید به تخلیه خانه های فلسطینی به 8 خانواه دیگر و در مجموع به 75 نفر رسیده است.

UNRWA در بیانیه ای گفت:این خانواده ها پناهندگان فلسطینی هستند ، كه در نتیجه درگیری 1948 هم خانه های اصلی خود را از دست داده اند و هم وسایل زندگی خود را از دست داده اند.” “در سال 1956 ، این خانواده های پناهنده پس از آوارگی با حمایت دولت اردن و کمک های مادی UNRWA به شیخ جراح نقل مکان کردند. آنها نزدیک به 70 سال در این خانه ها اقامت داشته اند. اکنون آنها برای دومین بار در حافظه زنده خود در معرض خطر آواره شدن هستند. 

دو کارشناس ارشد حقوق مستقل منصوب شده توسط سازمان ملل شب چهارشنبه صدای اعتراض خود را مبنی بر “تهاجمی” بودن اسرائیل در اعتراضات در بیت المقدس شرقی به گوش آنان رساندند و سپس اسرائیل را به عنوان قدرت اشغالگر خواندند تا بلافاصله تهدید اخراج را از پاسخ به صدها خانوار فلسطینی برطرف کنند.

«مایکل لینک» گزارشگر سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر گفت: برقراری مجدد صلح و آرامش در اورشلیم مهم است ، اما ایجاد شرایط برای عدالت و برابری در شهر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

گزارشگر ویژه در مورد مسكن مناسب به عنوان یكی از مولفه های حق داشتن سطح مناسب زندگی گفت: نه آرامش كوتاه مدت و نه صلح بلند مدت تا زماني كه حقوق فلسطيني شهر به طور مرتب احراز شود ، محقق نخواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه از دو قانون “ذاتاً تبعیض آمیز” اسرائیل به عنوان پایه تهدید اخراج فلسطینی ها استفاده شده است ، گفت: طی پنج دهه گذشته ، 13 شهرک با بیش از 220،000 شهرک نشین یهودی مسکونی ساخته شده است.

لین هستینگز ، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در منطقه ، بیانیه ای صادر کرد و خواستار متوقف کردن و جلوگیری از مرگ و جراحات بیشتر شد.

وی گفت: همه طرفین طبق قوانین بین المللی بشردوستانه تعهداتی دارند. وی باید اصول تمایز ، احتیاط و تناسب در استفاده از زور را رعایت کند.حملات هوایی در مناطق پرجمعیت ، نقض این اصول را به خطر می اندازد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× سه = 9