وزیر خارجه تاجیکستان به هند سفر کرد

وزیر امور خارجه تاجیکستان برای مشارکت در نشست کشورهای آسیای مرکزی و هند عازم این کشور شده است.

وزیر خارجه تاجیکستان به هند سفر کرد

وزارت امور خارجه تاجیکستان در وب سایت خود اعلام کرد که سراج الدین مهرالدین، وزیر امور خارجه این کشور برای مشارکت در نشست کشورهای آسیای مرکزی و هند به این کشور سفر کرد.

در این گزارش به جزئیات بیشتری اشاره نشده است.

در همین راستا روزنامه هندوستان تایمز نوشته است که وضعیت کنونی افغانستان موضوع اصلی گفت‌وگو 3 روزه میان هند و کشورهای آسیای مرکزی خواهد بود.

تحولات اخیر در افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان برای کشورهای آسیای میانه از جمله تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان که با افغانستان هم مرز هستند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

پیش از این، در ماه نوامبر مشاوران امنیت ملی ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان در گفت و گوهای منطقه ای به میزبانی هند در مورد افغانستان شرکت کردند.

این نشست که با ابتکار دهلی نو در سال 2012 شکل گرفته و یک بار در سال برگزار می‌شود، برای نخستین بار با حضور مقامات دولت وقت افغانستان به عنوان کشوری که جاده ثبات و امنیت منطقه از آن می‌گذرد، در سال 2019 در سمرقند ازبکستان برگزار شده است.

افزایش همکاری های هند و کشورهای آسایی مرکزی با افغانستان در زمینه‌های تجاری-اقتصادی، انرژی و حمل و نقل به لحاظ طرح انتقال گاز طبیعی ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان و هند (خط لوله ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند موسوم به تاپی) بسیار مهم است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 5 = دوازده