پیوستن ایران به کلوپ دارندگان ابررایانه با رونمایی از ابررایانه سیمرغ

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از صدا و سیما ،رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با رونمایی از ابررایانه سیمرغ در یکشنبه هفته آینده ایران به کلوپ دارندگان ابررایانه می‌پیوندد.

آقای وحید یزدانیان به نقش ابررایانه در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌های کشور‌های مختلف اشاره کرد و افزود: در جهان مرتب داده‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تولید می‌شود و هر تصمیمی که بخواهیم بگیریم باید براساس تحلیل این داده‌ها باشد و به همین دلیل کشور‌های مختلف سالهاست که بحث ابررایانه و موضوع ابررایانش را در دستور کار خود قرار داده اند و سامانه‌هایی را توسعه داده اند که بتواند داده‌های بزرگ را تحلیل کند و براساس آن تصمیمات منطقی اتخاذ شده را در اختیار سیاست گذاران قرار دهند.وی گفت: ابررایانه طیف وسیعی دارد و ما با داده‌های عالمانه و علمی مورد کاربرد در طرح‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها و با داده‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی مواجهیم که همه این داده‌ها باید تحلیل شود و براساس آن راهکار‌هایی در اختیار متخصصان و متبحران قرار گیرد.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در جهان هزینه‌های هنگفتی در این زمینه انجام می‌شود و ابررایانه‌هایی با پردازش‌های زیاد و سنگین تولید شده است و این موضوع به قدری اهمیت دارد که هر سال ۵۰۰ ابررایانه بزرگ دنیا، رده بندی و اعلام می‌شود.
آقای یزدانیان گفت: با توجه به این که داده‌ها اندک اندک زیاد می‌شود و نیاز به پردازش است یکی از مؤلفه‌های قدرت نرم، داشتن ابررایانه است چرا که کشوری که ابررایانه دارد مستقل است و خودش می‌تواند با سرعت داده‌های خود را تحلیل کند و تصمیماتی دقیق و منطقی بگیرد که در نهایت منجر به افزایش رفاه مردم شود.
وی افزود: متخصصان داخلی ما احتیاج به پردازش سنگین داده‌ها دارند و محققان و متخصصان ما مجبورند از کشور‌های صاحب این فناوری نوبت بگیرند و مدت‌ها در صف بمانند تا داده هایشان را برایشان تحلیل کند و گاهی اوقات این زمان شش ماه به طول می‌انجامد.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این در شرایطی است که ما نیاز به اخذ سریع یک تصمیم داریم، اما تحلیل داده‌های ما زمان می‌برد.
آقای یزدانیان افزود: در آستانه افتتاح ابررایانه سیمرغ هستیم و موضوع توسعه ابررایانه چند سالی است که در کشور ما شروع شد و دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیشقدم بود و البته چند مجموعه دانشگاهی دیگر هم اقدامات خوبی انجام دادند.
وی گفت: مهم داشتن ابررایانه در ابعاد ترافلاپس و پتافلاپس است که به معنای قدرت پردازش بالا محسوب می‌شود و ما هم اکنون امکان پردازش‌های پایین را داریم، ولی زمانی که به قدرت پردازش بالا نیاز پیدا می‌کنیم آنجاست که این ابررایانه برای ما اهمیت پیدا می‌کند.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به این که طراحی و پیاده سازی ابررایانه سیمرغ از یک سال پیش در دانشگاه امیرکبیر و با بهره گیری از متخصصان داخلی و دانش و توانمندی خودمان انجام شده است، افزود: البته بخشی از تجهیزات سخت افزاری از خارج از کشور تأمین شد، اما طراحی آن بومی بوده است.
آقای یزدانیان گفت: این ابررایانه که قرار است یکشنبه هفته آینده افتتاح شود ظرفیت پردازشی اش در ابعاد نیم پتافلاپس است و با توسعه‌هایی که انجام می‌شود به ظرفیت یک پتافلاپس خواهد رسید.

وی افزود: البته یک بتافلاپس پاسخگوی همه نیاز‌های کشور نیست، اما کمتر از ۱۰ کشور صاحب این فناوری هستند و ما وقتی به ۵۰۰ ابررایانه دنیا نگاه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که بیشتر مختص کشور‌های محدودی از جمله امریکا و چین است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ هفت = 14