چرا باید واکسن کرونا بزنیم؟ / آنچه باید بدانید

گزارش: سارا نصغی

♦به گزارش سلام نیوز امروزه درگیری با ویروس کرونا به مهم ترین دغدغه بشر در سطح جهان تبدیل شده است و همانطور که می دانیم تمامی کشورهای جهان برای کنترل این پاندمی به تزریق واکسن رو آورده اند.

با این حال هنوز افراد بسیار اندکی به روش های سنتی برای مقابله با این ویروس معتقدند و به گفته گروهی دیگر نیز کرونا فریب قرن است؛ آن ها به طور کلی وجود این ویروس را انکار می کنند. شنیده ها حاکی از تجمع این افراد مقابل وزارت بهداشت در روزهای اخیر است.

این گزارش تلاش دارد به بررسی ابعاد مختلف تزریق واکسن در ایران بپردازد. ما با همراه باشید.

لزوم تزریق واکسن کرونا از زبان مسوولین

دکتر احسان شمسی کوشکی، دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت در گفت و گو با ایسنا درباره چرایی لزوم تزریق واکسن کرونا در شرایط پاندمی توضیح داد و گفت: مردم به نظام سلامت اعتماد کنند و اگر واکسنی در اختیارشان قرار می‌گیرد، آن هم در شرایطی که واقعا واکسن در دنیا کم است و کشور با بسیج تمام امکاناتش تلاش می‌کند که واکسن را وارد کند، حتما از این فرصت استفاده کرده و خود را ایمن کنند.

کوشکی، درباره هراس برخی افراد از تزریق واکسن کرونا و امتناع از تزریق آن، گفت: مساله اساسی درباره واکسن این است که نظام توزیع واکسن در کشور، تحت اِشراف سازمان غذا و دارو به عنوان نهاد مسئول است. بنابراین اسناد و مستندات مرتبط با ایمنی و اثربخشی‌ هر واکسن قبل از اینکه در جریان و مسیر توزیع عمومی قرار گیرد، از سوی سازمان غذا و دارو و نهادهای مرتبط بررسی شده و سپس از سوی کمیسیونی که مسئول این کار است، اجازه ورودش به سیستم دارویی کشور داده می‌شود. در این مراحل مساله ایمنی و اثربخشی این واکسن‌ها کاملا بررسی می‌شود.

وی افزود: در هر حال قطعا و با فاصله، منفعت تزریق این واکسن‌ها برای افراد بیش از ضررش است. در عین حال باید توجه کرد که موضوع عوارض دارویی یا واکسن، یک موضوع جدید نیست، بلکه این مساله درباره بسیاری از داروها و واکسن‌ها از قبل هم وجود داشته است، اما از آنجایی که در آن زمان واکسیناسیون جمعی انجام می‌شده، نگرانی عمومی و اطلاع‌رسانی عمومی مانند شرایط پاندمی کووید-۱۹ نبوده و حساسیت اجتماعی نسبت به آن‌ها وجود نداشته، این مساله خیلی مورد توجه قرار نمی‌گرفته، اما اکنون به آن توجه شده است.

شمسی‌کوشکی تاکید کرد: منطقی‌ترین کار برای همه افراد این است که به محض اینکه واکسن در دسترس‌شان قرار گرفت، آن را تزریق کنند. ریسک ناشی از تزریق واکسن که از آن صحبت می‌شود، ریسک بسیار پایینی است و مانند ریسکی است که افراد در زندگی روزمره با آن مواجهند. بنابراین از نظر سازمان‌های تاییدکننده که اجازه توزیع عمومی این واکسن‌ها را در کشور می‌دهند، ریسک تزریق واکسن کرونا، ریسک حداقلی و قابل قبول است و بر همین اساس اجازه دادند که این واکسن وارد سیستم دارویی کشور شود.

دبیر کمیته اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت اظهار داشت: باید توجه کرد که تنها راه پایان این پاندمی و نجات جان بسیاری از انسان‌ها تزریق واکسن است. گرچه که ممکن است که این واکسن ریسک هم داشته باشد، اما این ریسک بسیار بسیار کم است تا حدی که قابل چشم‌پوشی است.

وی ادامه داد: وظیفه عمومی است که به مردم اطلاع‌رسانی کرده و به آنها اطمینان دهیم که ریسک واکسیناسیون بسیار پایین است. به هر حال یک داروی معمولی هم در تعداد معدودی از افراد ممکن است منجر به بروز واکنش‌هایی، حتی واکنش‌های خطرناک شود. حال این مساله در واکسن مقداری بارزتر خودش را نشان می‌دهد. زیرا واکسن به تعداد بسیار زیادی از افراد تزریق می‌شود و این عدد خود به خود خودش را نشان می‌دهد. از این جهت عوارض واکسن مقداری ظاهر ترسناک‌تری پیدا می‌کند، اما در واقع وقتی محاسبات را دقیق انجام می‌دهیم و با جزئیات درباره آن‌ها بحث می‌کنیم، متوجه می‌شویم که ریسک آنقدر که احساس می‌شود، بزرگ نیست.

شمسی‌کوشکی گفت: پیشنهاد من این است که مردم به نظام سلامت و وزارت بهداشت اعتماد کنند و اگر واکسنی در اختیارشان قرار می‌گیرد، آن هم در شرایطی که واقعا واکسن در دنیا کم است و کشور با بسیج تمام امکاناتش تلاش می‌کند که واکسن را وارد کشور کند، حتما از این فرصت استفاده کرده و خود را ایمن کنند و تحت تاثیر تبلیغات غیر علمی و شبه‌علمی درباره واکسن قرار نگیرند.

بنا بر گزارش ایرنا؛ تزریق واکسن کرونا از نگاه کادر درمان لرستان گام مهمی برای مهار ویروس منحوس کرونا است و حال خوب دریافت کنندگان واکسن نوید بخش روزهای خوش قطع زنجیره انتقال این ویروس است.

جمعی از کادر درمان دریافت کننده واکسن کرونا معتقدند استفاده از واکسن کرونا در شرایط کنونی بهترین روش مقابله با این ویروس البته در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی است تا هر چه سریعتر در کنار وضعیت مساعد کادر درمان بستری شدگان مبتلا به کرونا روانه خانه و کاشنه خود شوند.

رییس بخش ICU بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ۲ هفته گذشته واکسن کرونا را دریافت کردم و غیر از علائم ضعیف و طبیعی دریافت واکسن از جمله بدن درد خفیف و سرگیجه هیچ‌ گونه عارضه ای نداشتم. دکتر نیما محمدی با بیان اینکه چند نفری از اعضای خانواده ایشان نیز که جز کادر درمان هستند، در روزهای گذشته این واکسن را دریافت کردند، افزود: تاکنون هیچ گونه عارضه ای برای همکاران و بستگان و آشنایانی که این واکسن را تزریق کردند پیش نیامده است.

محمدی با اشاره به تبلغیات منفی که در روزهای قبل از تزریق واکسن کرونا شده بود، اظهار داشت: اینگونه تبلیغات اغلب به دلیل منصرف کردن افراد از واکسن یک شرکت و جذب مخاطب بیشتر برای شرکت مورد نظر است وگرنه تاکنون هیچ مشکلی برای دریافت کنندگان واکسن کرونا در پیش نیامده است.

وی با تاکید بر اینکه دریافت واکسن به مراتب بهتر از واکسن نزدن است، ادامه داد: ویروس کرونا ناشناخته است و هر روز به شکل های و جهش متفاوت جامعه بشری را درگیر خود می کند پش چه بهتراست که در مقابل این شیر درنده ایمنی در جامعه ایجاد شود.

وی با بیان اینکه به دلیل تبلیغات منفی درروز نخست برخی به دریافت واکسن مشکوک بودند، افزود: حال خوب دریافت کنندگان واکسن باعث شد تعداد بیشتری راغب به دریافت هر چه سریعتر واکسن شوند. دکتر محمدی تزریق واکسن را برای عموم مردم امری لازم برشمرد و گفت: در صورت عمومی شدن تزریق واکسن توصیه می کنم که عموم مردم از واکسن کرونا استقبال کنند تا کمتر شاهد صحنه های دلخراش داغدار شدن خانوده های ایرانی باشیم. وی با اشاره به روند روز به افزایش تعداد بستری شدگان و عادی انگاری برخی افراد در رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی و دوری از تجمعات را همچنان مردم باید مدنظر داشته باشند.

نخستین دریافت کننده واکسن کرونا در لرستان در گفت و گو با ایرنا گفت: پس از بررسی و مطالعات در خصوص واکسن کرونا تصمیم قطعی برای دریافت این واکسن را گرفتم و روزی که واکسن کرونا در لرستان تزریق شد بدون هرگونه تردید نخستین داوطلب تزریق این واکسن در استان شدم. میلاد همتی افزود: شب اول تزریق واکسن تب ضعیف و بدن درد داشتم و روز بعد مختصر کسالتی را احساس می کردم و خوشبختانه تاکنون هیچگونه عارضه و مشکلی نداشته ام. وی اظهار داشت: در روز نخست برخی همکاران برای تزریق واکسن تردید داشتند، اما اکنون تقریبا همه رغبتی به تزریق واکسن کرونا دارند چراکه هیچ کدام از دریافت کنندگان واکسن کرونا در استان مشکل یا عارضه ای نداشته اند.

فریده طاهری سرپرستار بخش ICUبیمارستان شهدای عشایر خرم اباد دیگر دریافت کننده واکسن کرونا است که در گفت و گو با ایرنا گفت: روز بعد از تزریق واکسن کرونا تب و لز خفیف و بدن درد داشتم اما به سرعت خوب شدم و مشکل و عارضه خاصی را تجربه نکردم. وی با بیان انکه واکسن کرونا نیز مانند دیگر واکسن ها دارای علائم مختصری است و تاکنون برای دریافت کندگان واکسن در استان مشکل خاصی پیش نیامده است افزود: تزریق واکسن کرونا برای افراد به ویزه کادر درمان یک ضرورت بسیار مهم در راستای غلبه بر کروس کشنده کرونا است.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در نامه‌ای به دکتر نمکی وزیر بهداشت، خواست برای ارائه خدمات بهینه به مردم و ارتباطات پایدار در کشور، کارکنان این بخش در اولویت تزریق واکسن قرار گیرند.

 مجید سلطانی، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران ضمن بیان این مطلب در این نامه افزود: با توجه به اینکه این شرکت در زمینه‌های مختلف خدمات مشترکین، رفع خرابی‌های درون شهری برون شهری، کابل و تجهیزات مخابراتی خدمات رسانی دارد در معرض ابتلاء بیشتر به ویروس کرونا هستند.

وی در ادامه نامه با تاکید بر حفظ پایداری ارتباطات و ارائه خدمات مطلوب در این شرایط به جامعه، گفته: با توجه به اینکه خدمت رسانی کارکنان بخش مشترکین این شرکت مستلزم حضور فیزیکی آنان می‌باشد، به منظور حفظ سلامتی این گروه از خدمت رسان جامعه، شرکت مخابرات ایران همانند سایر ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی خدماتی در اولویت تزریق واکسن قرار گیرد.

معاون وزیر کشور خواستار تسریع در اجرای بند ۴ مصوبات شصت و نهمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، در خصوص تامین منابع مورد نیاز برای خرید واکسن داخلی و خارجی شد.

 بابک دین پرست معاون وزیر کشور و دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا، در نامه‌ای به معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کل بانک مرکزی، خواستار اجرای بند ۴ مصوبات شصت و نهمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، در خصوص تامین منابع مورد نیاز برای خرید واکسن داخلی و خارجی شد.

گفتنی است در بند ۴ مصوبات آخرین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا که روز شنبه مورخ ۲۵ اردیبهشت ماه جاری برگزار شد، آمده است: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است، تا سقف یک میلیارد دلار از محل درآمدهای ارزی دولت و یا ذخایر ارزی خود، مازاد بر سقف ۸ میلیارد دلار موضوع بند سوم بخش ب تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور برای تامین واکسن کرونا به نرخ ترجیحی به درخواست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تخصیص و پرداخت ارز نماید. سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است معادل ریالی آن را با نرخ ترجیحی تامین نماید.

مشاور وزیر بهداشت، در نامه ای خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشکی بر ضرورت پیگیری ثبت برخط واکسن در زمان و مکانی که واکسیناسیون انجام می شود، تاکید کرد.

بنا بر گزارش مهر در متن نامه سید حسین داوودی آمده است: با عنایت به حساسیت ویژه در خصوص چگونگی فرآیند تزریق واکسن در جامعه و لزوم رصد مستمر آخرین وضعیت واکسیناسیون با جزئیات کامل در سراسر کشور و حسب تأکید مقام عالی وزارت، ضروری است روسای دانشگاه ها نسبت به پیگیری ثبت برخط واکسن در زمان و مکانی که واکسیناسیون در آن انجام می گردد، اهتمام ویژه داشته باشند. بدیهی است مسئولیت حسن اجرای فرآیند ثبت برخط در سامانه با آن دانشگاه است. همچنین اختصاص سهمیه به دانشگاه های علوم پزشکی بر اساس میزان و نحوه ثبت سریع و برخط اطلاعات در سامانه های وزارت متبوع است.

وزیر بهداشت ایران: مردم فقط از طریق اطلاع رسانی‌های وزارت بهداشت برای واکسن اقدام کنند. همه کسانی که جزو اولویت‌های ما بوده‌اند و جا مانده‌اند حتماً واکسن را دریافت خواهند کرد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران درباره فروش آزاد واکسن کرونا در ایران گفت: بعضی از جوسازی‌ها که گفته می‌شود واکسن در بازار آزاد فروخته می‌شود، صد درصد کذب است. زیرا، در سامانه‌ای که داریم همه مشخصات ثبت می‌شود و امکان ندارد واکسن به بازار آزاد برسد. نمکی افزود: محموله جدیدی از واکسن ظرف امروز و فردا به دست ما خواهد رسید و تا اواخر خرداد 1400 همه سالمندان واکسینه خواهند شد.

با توجه به لزوم مقابله با ویروس کرونا تنها با روش پزشکی و تایید شده و هم چنین مسوولیت دولت ها برای حمایت از سلامت جسمی و روانی شهروندان خود، مردم جامعه باید همکاری بیش از پیش خود را در راستای تزریق واکسن با کادر درمان و افراد مربوطه مبذول نمایند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 × شش =