چرا با كمبود برق در روزهای اخیر مواجه بودیم؟/اردكانيان توضیح می دهد

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از وزارت نیرو، «رضا اردكانيان» روز سه‌شنبه در آئين بهره‌برداري از هفت پروژه صنعت آب در استان‌های هرمزگان، فارس و کردستان با اعتبار ۷۸۱.۲ میلیارد تومان كه در چارچوب هفته هشتم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران به صورت ویدئوکنفرانسي برگزار شد، اظهار داشت: بالاترين اوج بار کشور در فروردين و ارديبهشت سال گذشته حدود ۴۶ هزار مگاوات بود، اما امسال اين رقم ناشي از همه عوامل به حدود ۵۵ هزار مگاوات رسيد و موجب شد با كمبودهايي مواجه شويم.
وی با اشاره به پيش‌بيني خشكسالي و افزايش مصرف ناشي از رشد توليد و نيز عملياتي نشدن ۳۰۰ هزار موافقت‌نامه امضا شده با مصرف‌كنندگان عمده گفت: از طرفی هزار مگاوات نيروگاه اتمي هم چون در مرحله تعميراتي بود كمي ديرتر از زمان پيش‌بيني شده وارد مدار شد و از اوايل بامداد ديروز اين واحد وارد مدار شده و در روزهاي آتي به ظرفيت نهايي ‌می‌رسد. واحدهايي از نيروگاه‌هاي بخار هم كه دوره تعميرات ساليانه را طي مي‌كنند يكي پس از ديگري وارد مدار مي‌شوند.
اردكانيان افزود: اين تعميرات معمولا تا پايان خرداد ادامه دارد كه امسال بنا به ضرورت، همه تلاش شبانه‌روزي بخش برق كشور براي اين است كه تا ۱۵ خرداد اكثر اين واحدها به مدار برگردند و مشكلات پراكنده موجود هر چه زودتر برطرف شود.
وي خاطرنشان كرد: با آنچه تاكنون به بهره‌برداري رسيده و امسال به بهره‌برداري خواهد رسيد مي‌توانيم بگوييم حدود ۵۷ درصد از برنامه در بخش ظرفيت جديد نيروگاهي محقق مي‌شود.
وزیر نیرو يادآوري كرد: از مجموع منابعي كه بايد براي اجراي طرح‌ها كمك مي‌شد فقط ۱۵ هزار و ۱۷۰ مگاوات با فاينانس و سرمايه‌گذاري خارجي با حدود ۹ ميليارد يورو و ساير منابع براي ساخت نيروگاه‌ها بود، اما ميزان تحقق برنامه حدود ۱۷ درصد بوده است.
وي گفت: تمامي برنامه‌هاي فاينانس ما به خاطر تحريم‌ها به طور كامل متوقف شد. سدهايي نيز كه نيروگاه‌هاي عظيم برق‌آبي داشتند تا مراحل پاياني فاينانس پيش رفتند اما متوقف شدند.
وزير نيرو اظهار داشت: از ديروز و تا حدودي از دو روز پیش، واحدهاي تحت تعمير حتي زودتر از برنامه پيش‌بيني شده وارد مدار مي‌شوند، اگرچه از هفته آينده شاهد افزايش دما خواهيم بود، اميدواريم مانند هميشه هموطنان هم همراهي داشته باشند. همكاران من نيز مقيدتر برنامه‌ها را دنبال خواهند كرد و در موارد كمبود عرضه اطلاع رساني دقيق خواهد شد.
وي در عين حال اظهار داشت: اين روزها در تامين و عرضه برق با مشكلاتي مواجه هستيم؛ از بابت همه مضيقه‌هايي كه براي هموطنان بويژه در بخش خانگي، تجاري و البته ساير بخش‌ها فراهم شده فارغ از همه ادله و توضيحات، صميمانه عذرخواهي مي‌كنم.
وزير نيرو با اشاره به تاثير استخراج غيرقانوني رمز ارزها بر مصرف انرژي از جمله در واحدهاي متروكه گفت: وزارت نيرو از توسعه نظام‌مند اين كار استقبال مي‌كند.
وی افزود: اوايل امسال بود كه در بخشنامه‌اي حتي تشويق كرديم از نيروگاه‌هاي تجديدپذير موجود و يا با احداث نيروگاه‌هاي جديد در اين بخش براي توليد رمزارزها استفاده كنند و حاضريم كمبود انرژي را از شبكه سراسري در مواقعي كه نيروگاه‌هاي تجديدپذير نمي‌توانند به آنها برق دهند تامين كنيم.
وزير نيرو اضافه كرد: نه تنها مبلغی از آنها به خاطر اين كه مشكل مبادله ارز و وجه پيش نيايد، دریافت نمی‌شود، بلكه انرژي را نیز تهاتر می‌كنيم. يعني اين كه به صورت قانوني نیروگاه احداث و توليد رمز ارز كنند. اینها می‌توانند كمبود انرژي را از توانير دريافت كرده و در تابستان، انرژي به ما پس دهند.
وي ادامه داد: اين كار بايد در جهت مصالح عمومي جامعه نظام‌مند باشد. دستگاه‌هاي حكومتي و حتي انتظامي موظف شدند كه با استفاده غير مجاز از برق، برخورد لازم قانوني را انجام دهند.
اردكانيان ادامه داد: نياز به اين است كه به تناوب و بويژه با توجه به همراهي همكاران رسانه‌اي اطلاعات دقيق و كارشناسانه را در اختيار مردم قرار دهيم. همانگونه كه در سال‌هاي گذشته بويژه در دوران جنگ اقتصادي كه توام با يك جنگ رواني هم بوده و در اين جنگ نوع اطلاع‌رساني‌ها طبيعتا تحت تاثير ملاحظات شرايط قرار مي‌گيرد، شايد امكان اين باشد كه بشود صريح‌تر و روشن‌تر توضيحاتي را ارائه داد و سعي كنيم در اين مسير طراحي شده براي تامين آب و برق مطمئن و پايدار براي كشور و زيرساخت لازم براي توسعه آن قدم برداريم.
وي گفت: در بخش برق ظرفيت نصب شده نيروگاهي در زمان حاضر ۸۵ هزار و ۳۱۳ مگاوات است؛ از اين مقدار حدود ۱۲ هزار مگاوات ظرفيت نيروگاه‌هاي آبي است و ۷۳ هزار و ۳۱۳ مگاوات ظرفيت نصب شده مربوط به مابقي نيروگاه‌ها اعم از حرارتي، اتمي، تجديدپذير و توليد پراكنده است.
وزير نيرو افزود: با توجه به وضعيت نيروگاه‌هاي غيرآبي ما، عمر و راندمان اين نيروگاه‌ها به نوعي بستگي و تابعي از دما و ارتفاع است؛ به ازاي هر صد متر ارتفاع يك درصد و به ازاي هر يك درجه سانتي‌گراد دماي بالاي ۱۵ درجه ۷ دهم درصد از توان خروجي نيروگاه كاسته مي‌شود. با اين محاسبه در تابستان از نيروگاه‌ها بجر برق‌آبي‌ها در زماني كه همگي سرپا و در مدار باشند حدود ۵۰ هزار مگاوات ظرفيت عملي در دسترس داريم.
وي افزود: بنابراين در بهترين شرايط مجموع توليد عملي كشور با احتساب راندمان حتي در نيروگاه‌هاي آبي حدود ۶۰ هزار مگاوات است كه امسال براي تابستان با توجه به واحدهايي كه جديدا وارد مدار شده و آمادگي كه واحدهاي قديمي داشتند، روي عدد ۶۰ هزار مي‌توانستيم در شرايط آبي نرمال حساب كنيم.
اردكانيان اظهار داشت: كاهش بارش‌ها كه به ميزان حدود ۵۵ درصد سال گذشته بود موجب شد كه در نيروگاه‌هاي آبي با ۳۵۰۰ مگاوات كاهش ظرفيت عملي مواجه شویم. بنابراين پيش‌بيني ما اين بود كه در بهترين حالت در تابستان امسال ۵۶ هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفيت عملي داشته باشيم.
وي گفت: كشور، رو به توسعه بوده و سال گذشته سال جهش توليد و امسال سال توليد و پشتيباني رفع موانع از آن است و به درستي وظيفه همه ما از جمله و بويژه وزارت نيرو فراهم كردن زيرساخت‌ها است براي اين كه هيج وقفه‌اي در رونق توليد كشور صورت نگيرد.
اردكانيان با بیان اینکه پارسال حدود يك ميليون مشترك جديد در بخش خانگي و ديگر بخش‌ها داشتيم، ادامه داد: با توجه به اين تعداد و ديگر مصارف اعم از افزايش توليد در صنعت و معدن، حدود ۲ هزار مگاوات هم تدارك نيروگاه بيشتر براي سال ۱۴۰۰ ديده و اين كار هم انجام شد. در سال ۹۹ جمعا ۲۵۰۰ مگاوات واحد جديد وارد مدار شد كه از اين ميزان بيش از ۲ هزار مگاوات ظرفيت عملي خواهيم داشت.
وي درباره چرايي كمبود در بخش برق گفت: يك بخش موضوع گرماي زودرس است؛ ما در فروردين امسال به طور متوسط افزايش دماي ۵ درجه و در ارديبهشت افزايش دماي ۳ درجه داشتيم كه روي خروجي توان نيروگاه‌ها و شروع به كار دستگاه‌هاي سرمايشي اثر مي‌گذارد.
وزیر نیرو اظهار داشت: اتفاق خارج از محاسبه‌اي كه رخ داد موضوع رمز ارزها بود؛ دولت مصوبه‌اي براي موضوع رمز ارزها داد و ترتيباتي در آن ذكر شد. كساني كه مسير قانوني را طي كرده و مجوز گرفتند درمجموع بالغ بر حدود ۳۰۰ مگاوات است. منتها طبق اطلاعات در مجموع انرژي الكتريسيته‌اي كه براي توليد رمز ارز مصرف مي‌شود بيش از ۱۰ درصد متعلق به ايران است. تحليل رشد مصرف روزانه برآورد حدود ۲ هزار مگاوات بوده است.
وي درباره موضوع آب و طرح‌هاي آبي امروز هم با تشريح اين طرح‌ها گفت: در بخش آب طرح‌ها با وجود همه مضيقه‌ها و محدوديت‌ها مطابق برنامه انجام مي‌شود؛ امروز هفت طرح مهم و عمده در استان‌هاي كردستان،‌ هرمزگان و فارس با ۷۸۰ ميليارد تومان اعتبار به افتتاح رسيد. اميد است در هفته‌هاي پيش رو شاهد افتتاح و آغاز عمليات طرح‌هاي اجرايي عمده‌تر و بزرگي در استان هرمزگان در بخش مربوط به وزارت نيرو باشيم.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 9 = هشتاد یک