چند نکته تغذیه‌ای برای روزه داران

♦به گزارش سلام نیوز تغذیه در ماه رمضان در افزایش تحمل بدن و مواجهه با کم آبی به ویژه در فصل گرما بسیار حائز اهمیت است. در همین راستا چند نکته در رابطه با اصلاح تغذیه در ماه رمضان قابل توجه است:

1- در وعده سحر به جای مصرف بیش از اندازه آب ازموادی استفاده کنید؛ که آب ذخیره شده فراوانی دارند به این وسیله تا به روند هضم برسند و آب آن ها در بددن اضفه شود چند ساعتی را از لحاظ تشنه نشدن جلو هستید.

2-مصرف بیش از حد شیرینی ها حتی خرما و عسل در افطار توصیه نمی شود . مصرف زولبیا و بامیه را محدود کنید. زیرا مانع صرف شام کامل شده و با تبدیل شدن به چربی موجب اضافه وزن و چاقی می شود.

3-مصرف حلیم در افطار به شرط کم نمک بودن و یا چربی زیاد و در حد اعتدال اشکالی ندارد اما مصرف آش ها و سوپ های تند و پرادویه در افطار ممکن است اثرات سوء بر دستگاه گوارش داشته باشد بنابراین توصیه نمی شود.

4-مصرف نوشابه های گازداربه منظور رفع عطش در سحر و افطار توصیه نمی شود زیرا ضمن تخلیه کلسیم بدن و پوکی استخوان باعث افزایش تشنگی نیز شده و علاوه بر آن یک لیوان نوشابه معادل مصرف 10 حبه قند می باشد و چاق کننده است.

5-غذایی که در وعده سحری استفاده می‌شود خیلی تند و شور یا حتی خیلی شیرین نباشد زیرا باعث عطش در طول روز می‌شود. همچنین در وعده سحر غذاهایی که به اصطلاح آب می‌کشد مثل ماهی و کباب یا غذاهایی که سیر و پیاز زیاد دارد مناسب نیست.

6-در وعده سحری باید از مواد غذایی سالم و مغذی استفاده کنیم. در زمان افطار نیز توصیه می شود یک وعده کوچک و سبک بخوریم و ترجیحا افطار و شام از هم جدا شود.

7-در وعده سحر حتما از سبزیجات استفاده کنید. سالاد کاهو، سالاد گوجه و خیار یا سبزی خوردن. بهتر است از آبلیموی تازه به‌عنوان چاشنی سالادتان کمک بگیرید. انواع سبزی‌ها و صیفی‌ها مانند کاهو، گوجه‌فرنگی یا خیار علاوه بر اینکه قدری احساس سیری ایجاد می‌کنند، می‌توانند مقداری از آب خودشان را در دستگاه گوارش نگه دارند و آن را به تدریج در طول روز آزاد کنند. با این حساب، با خوردن سالادها و سبزی خوردن تازه، حس تشنگی ما در طول روز، کمی برطرف و قابل‌تحمل خواهد شد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هفت − 4 =