لزوم احیای تعاملات شهری و پیوندهای خواهر خواندگی و برادر خواندگی در ایجاد صلح پایدار و تحقق اهداف

چگونه با ایجاد پیمان خواهر خواندگی و برادر خواندگی، مسیر صلح و توسعه ،تحقق اهداف ، پیشرفت و گشایش و مدیریت منابع را دنبال کنیم؟

 امروزه تعاملات اجتماعی و دیپلماسی شهری به موازات دیپلماسی دولتی و رسمی کشورها ایفای نقش می‌کند.

زینب عامری:  خواهر خواندگی اصطلاحی است که از ادبیات اروپا وارد دیگر کشورها شده است که نخستین پیمان نامه نیز میان یک شهر انگلستان و یک شهر در فرانسه منعقد شد. ایجاد روابط خواهر خواندگی با هدف ارتقای اعتماد در سطح بین المللی، تبادل برنامه‌های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و توسعه صنعت گردشگری و دیگر اهداف انجام می‌شود.

هیچ تفاوتی میان خواهرشهری و خواهر خواندگی وجود ندارد و هر دو واژه ترجمه (syster city) است؛ البته در برخی فرهنگ‌ها اصطلاح برادر خواندگی داریم اما در کشور ایران نیز واژه خواهرخواندگی پذیرفته شده است. هم اکنون حدود ۲۴۰۰ شهر دنیا چنین پیوندی با یکدیگر دارند. با بستن پیوند خواهرخواندگی شهرهای جهان انجام قراردادها و برنامه های فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و بازرگانی، آسان تر می نماید.

از اطلاعات عمومی مفید برای افرادی که در تور چین شرکت می کنند، پیوند خواهرخواندگی شهر پکن با تهران است؛ این پیوند در سال ۱۳۹۲ بسته شد و از آن به بعد، تبادلات فرهنگ این دو شهر شروع شد. پس پیشنهاد می دهیم نه تنها برای آشنایی بیشتر با مردم پکن به این شهر سفر کنید؛ بلکه سفیر مردم تهران و فرهنگ ایرانی و اسلامی در پکن باشید.

 تهران با دو شهر لس آنجلس (۱۹۷۲ میلادی) و سئول (۱۹۶۳ میلادی) پیوندهای خواهرخواندگی بسته و پیشتر تبادلات مثبت بسیاری داشت . اولین خواهرخواندگی شهرها پس از انقلاب در ایران هم، بین دو شهر تهران و بیشکک قرقیزستان در سال ۱۳۷۳ بسته شد. امروزه بیشتر شهرهای ایران پیوند خواهرخواندگی دارند.

دولت ها با ایجاد چنین پیوندی، به دنبال دستیابی به شهرهای جهانی و گسترش صلح و پیشرفت پایدار هستند. زمانی که دو شهر به عنوان خواهرخوانده یکدیگر انتخاب می شوند، تعاملات مردم در این شهرها، بیشتر می شوند. همایش ها، فستیوال ها، جشنواره ها و در کل تبادلات آن ها افزایش می یابد. پس مردم دو شهر با فرهنگ، ارزش ها، آداب و رسوم بومی همدیگر آشنا می شوند. اگر چه این شهرداری ها هستند که بایستی مردم را با این موضوع درگیر نمایند اما همین موضوع دلیلی می شود تا مردم دو شهر یکدیگر را بشناسند. گردشگران هم می توانند اطلاعات خود را بیشتر کنند. دفعه بعدی که در شهری قدم زدید، به تابلوها دقت کنید. شاید توانستید تابلوی خواهرخواندگی شهرها را درون شهر خودتان بیابید.

چرا که در بعضی از شهرها، تابلوهای راهنمای شهری قرار داده اند که نام شهرهای خواهرخوانده با آن شهر را به شما نشان می دهند. در این تابلوها، حتی فاصله شهرها تا یکدیگر هم نوشته شده است. آیا شما خواهرخوانده شهر خود را می شناسید؟ آیا با آداب و رسوم و فرهنگ و فکر مردم آن شهر آشنایی دارید؟

هر دو شهری که برای خواهرخواندگی انتخاب می شوند، باید در زمینه هایی با یکدیگر اشتراک داشته باشند. گه‌گاهی نیاز به دو سمبل مشابه و مشترک در هر دو است. گاهی به تاریخی بودن شهرها، علمی بودن، دانشگاهی بودن یا حتی بندری بودن هر دو بستگی دارد. جالب این جاست که بعضی از این شهرها، نام های مشابه یا فستیوال ها و جشنواره های یکسانی دارند. این موضوع به رونق گردشگری و سفر بین دو شهر، کمک می کند. یکی از کارهایی که برای آشنایی مردم دو شهر با یکدیگر انجام می شود، نامگذاری خیابان هاست. اگر به خیابان های شهرتان نگاهی بیندازید، ممکن است نام خواهرخواندگی شهرها را با محل تولد خود بیابید.

پیوند خواهرخواندگی شهرها در زمینه های فرهنگی یا اگر مکانی خاص باشند، اصطلاحی دیگر پیدا می کنند. در دسته بندی خواهرخوانده ها، نام هایی مانند شهرهای یادگیرنده، شهرهای خلاق را هم می شنوید. مهمترین شهرهای خلاق ایران اصفهان و رشت هستند که اولی از نظر صنایع دستی و دومی در غذا خلاق است. شهرهای یادگیرنده هم ۴ شهر شیراز، بهبهان، اراک و کاشان هستند؛ شهرهایی که در زمینه آموزش، فرهنگ و علم شناخته شده اند. پیوند ناشهری هم بین شهرها بسته می شود. به طور مثال، راه آهن تهران و راه آهن پاریس با یکدیگر پیوند خواهرخواندگی ناشهری دارند.

خواهرخواندگی شهرها در ایران با دیگر شهرهای جهان

خواهرخواندگی شهرها در تمام جهان برای توسعه ای پایدار ارج نهاده می شود. در کشورمان ایران می توانید نزدیک به ۴۸ شهر را بشمارید که با دیگر شهرهای جهان خواهرخوانده هستند. هر شهری تنها با یک شهر پیوند خواهرخواندگی ندارد و ممکن است با چندین شهر، این پیمان بسته شوند. برای نمونه، شهر تهران با ۲۲ شهر در جهان، پیوند خواهری دارد. شهرهای دوشنبه در تاجیکستان، هاوانا در باکو، خارطوم در سودان، برازیلیا در برزیل، پاریس در فرانسه، تفلیس در گرجستان، استانبول در ترکیه، مسکو در روسیه، پکن در چین و بسیاری دیگر در این لیست قرار دارند. شهرهایی که امروزه به راحتی می توانید به آن ها سفر کنید، تور بخرید یا اقدام به خرید بلیط هواپیما به چنین مقصدهایی داشته باشید.  حتی بیشترین هتل های این شهرها را در سایت های اینترنتی خرید و رزرو همانند الی گشت خواهید یافت. در جدول زیر نام تمام شهرهای ایران که خواهرشهر دارند، آورده شده است.

تهران

اصفهان

تبریز

مشهد

قزوین

رشت

شیراز

نیشابور

یزد

آستارا

اراک

اردبیل

بندرانزلی

بندرعباس

بوشهر

چابهار

خرم‌آباد

خوی

دزفول

رامسر

زنجان

ساری

شهرکرد

قم

کازرون

کاشان

کرمانشاه

کیش

گرگان

مراغه

همدان

آبادان

آمل

ارومیه

بابلسر

بسطام

بم

بیرجند

تربت جام

دامغان

دلیجان

سبزوار

شاهرود

شوشتر

قشم

ماسال

محلات

نجف‌آباد

در این لیست، اصفهان با ۱۷ شهر جهان، تبریز با ۱۶ شهر، مشهد با ۱۳ شهر، قزوین با ۱۲ شهر، رشت با ۸ و شیراز با ۷ شهر خواهرخوانده هستند. این تعداد قطعا در سال های آینده تغییر خواهد کرد. چرا که شهرهای بیشتری به این لیست افزوده خواهد شد. خواهرخواندگی شهرها امیدی برای صلح پایدار جهانی در آینده و افزایش گردشگری است.

جالب است بدانید که دانشگاه سئول با دانشگاه اصفهان از نوع ناشهری (دانشگاهی) پیوند خواهرخواندگی دارند. «پیمان همیاری» هم از دیگر پیمان هایی است که به جای خواهرخوانده شهرها بسته می شود. برای نمونه تبریز با شهر ترابزون ترکیه پیوند همیاری دارد که همانند مفهوم خواهرشهر است.

همچنان که عبارت پیوند خواهرخواندگی شهرها را شنیدید، با عباراتی مانند برادرخواندگی و شهرهای دوقلو هم آشنا شوید. منظور از تمام این عبارات یکی است. پیوندی که باعث رشد و تعاملات فرهنگی بین دو شهر می شود. در صورتی که برنامه سفر به شهرهای خواهرخوانده ایرانی در کشورهایی مانند تایلند، هند و غیره را دارید، به سایت الی گشت مراجعه کنید. تور چین، تور دهلی، تورهای تایلند و بسیاری دیگر برای آشنایی و سفر شما به این کشورها، توسط آژانس گردشگری الی گشت برگزار می شود.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = چهار