چگونه در زندگی مثبت اندیشی و صلح درونی را تقویت نماییم؟

نگرش شما نحوه زندگی شما را تعیین می‌کند. حتی اگر در زمان معینی انتخاب اقدامات شما محدود بود همیشه یک نگرش مثبت را انتخاب کنید. یک نگرش مثبت که جزو راز موفقیت می باشد، باعث داشتن دید مثبت در زندگی و شاد بودن و مقاومت‌تر بودن شما می‌شود، روابط شما را بهبود می بخشد و حتی شانس کسب موفقیت شما را در هر کوششی افزایش می‌دهد. علاوه بر این، داشتن دید مثبت و مثبت اندیشی باعث خلاقیت شما می‌شود و می‌تواند به شما در تصمیم گیری بهتر کمک کند. برای بررسی همه اینها، مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که دارای دید مثبت هستند، بیشتر از همتایان خود زندگی و از آن لذت می‌برند. در ادامه ما راه‌هایی را برای افزایش دید مثبت در زندگی قرار داده‌ایم که می‌توانید استفاده کنید.

1. رفتارها در زندگی تاثیر گذار هستند

شما در زندگی یا خوشحال هستید یا ناراحت و این رفتار شما است که آنها را مشخص می‌کند. گذشته تمام شده است و شما اتفاقات خوب و یا بدی که برایتان افتاده است را نخواهید توانست تغییر دهید. اما، می‌توانید رفتار خود را تغییر و در کنترل داشته باشید. این به نوعی طبیعی است که شما در حین برخورد به مشکلات رفتار خود را انتخاب کنید.

برای مثال؛ شما در حین رانندگی ماشینتان پنچر می‌شود. درست است کسی دوست ندارد این اتفاق برایش بیفتد. در این حال شما با عصبانیت به ماشین و فرمان مشت می‌کوبید و کلی بد و بیراه می‌گویید. شما این انتخاب را دارید که با شرایط کنار بیایید. بهتر است به جای عصبانیت و افزایش فشار خون و استرس به جای اینکه زمان زیادی را ناراحت باشید چرخ ماشین خود را عوض کنید.

البته حالت دومی هم نیز وجود دارد و این برای افرادی است که دارای دید مثبتی نسبت به زندگی هستند. در این مواقع، شما پنچری ماشین خود را رخدادی می‌دانید که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. به همین اساس، شما ناراحتی را انتخاب نکرده و زمان کمی ناراحت خواهید بود و چرخ ماشین خود را عوض می‌کنید. شما قادر هستید مثبت فکر کنید.

2. مثبت نگاه کردن به اتفاقات زندگی

هر گونه صحبتی درباره اتفاقات داشته باشید روی رفتار شما در زندگی تاثیر خواهد گذاشت. به صورتی که اگر دید منفی به اتفاقات افتاده داشته باشید با رخ دادن آنها ناراحت خواهید شد. اما، برعکس، اگر دید مثبتی داشته باشید، رفتار شما نیز تغییر خواهد کرد. برای مثال، شما در خواب هستید و پیام ناراحت کننده‌ای را به شما می‌دهند که بیدار می‌شوید. در این گونه مواقع، اکثرا با خود می‌گویید “امروز که خراب شد”. اما، اگر دید مثبتی داشته باشید می‌گویید “این پیام بد بود ولی تازه اول روز است”. اتفاق افتاده را هیچ‌کس نمی‌تواند تغییر دهد ولی رفتار شما قابل تغییر است تا در مقابل موضوع رفتارتان اصلاح شود.

3. اصلاح در صحبت کردن

جملات و صحبت‌ها بسیار موثر هستند. برای مثال، جمله “من قادر به انجام این کار نیستم” شما را به سمت کاری سوق می‌دهد که باور خود را به نداشتن توانایی به انجام آن کار تقویت کنید. در صورت استفاده از جمله غیر ممکن ، آن کار برای شما غیر ممکن خواهد بود. می‌توانید از جملات مثبتی چون “من می‌توانم کم کم پیش بروم” استفاده کنید تا به خود انگیزه حرکت را بدهید. داشتن دید مثبت در زندگی از استفاده کاربردی از همین جملات و موارد شروع می‌شود.

4. به جای غر و شکایت کاری بکنید

در هر زمان و موقعیتی شما حق انتخاب دارید. در زمان‌های مختلف شما ممکن است به شکایت و غر زدن بپردازید و دست به کاری برای انجام نزنید. شاید برعکس، کاری بکنید که در برطرف کردن مشکلتان موثر باشد. شکایت کردن باعث ناراحتی شما می‌شود و هیچ تاثیری ندارد. اما، حل کردن مشکلات به شما حس خوبی را می‌دهد و خوشحالی را در پی دارد.

5. لذت بردن از مسائل کوچک

بیشتر افراد به هدف‌های بزرگ، مسائل حساس و تعطیلی‌های نزدیک فکر می‌‌کنند، که ممکن است شما هم جزو این افراد باشید. این بد نیست و می‌تواند خوب باشد. اما، اینکه همیشه به مسئله‌های بزرگ فکر کنید باعث می‌شود لذت شما از زندگی کم شود. در زندگی روزانه ممکن است وعده غذایی لذیذ با خانواده و یا تفریحی چند ساعته با دوستان و …. اتفاق بیفتد. شما با فکر کردن به مسئله‌های بزرگ این خوشحالی را از بین خواهید برد. بهتر است از مسائل کوچک لذت ببرید و همیشه در لحظه زندگی کنید.

برای مثال؛ شما در حال حرف زدن با دوستان خود هستید. ذهن شما به تعطیلات آخر هفته درگیر می‌شود. بهتر است این مورد را فراموش و به لحظه‌ای که کنار دوستان هستید برگردید و در لحظه زندگی و لذت ببرید. اجازه منحرف شدن ذهن خود را ندهید.

6. تمرین تشکر کردن و شکر گزاری

یکی از موارد مهم و ضروری که در زندگی هر کسی باید وجود داشته باشد تشکر کردن است. طبق قانون کائنات شکرگزاری باعث داشتن مسائل خوب و اصلاح رفتارها می‌شود. در زمان تشکر کردن شما توجه خود را به نکات مثبت زندگی داده و از اینکه چه کاری را اشتباه انجام داده‌اید فاصله میگیرید. بهتر است روزانه زمانی را برای تشکر کردن کنار بگذارید و به موارد مثبت و خوب فکر کنید.

7. لذت بردن از زندگی

بهتر است زندگی خود را با دید مثبت بسازید. اگر شما هر روز به ماشینی گران قیمت و بهتر، گوشی جدید و … فکر کنید و در ذهن خود آنها را مدام تصور کنید، هیچ گاه قادر به قدردانی دارایی و زندگی خود نخواهید بود. خوشحالی شما در چیزهایی است که دارید نه اینکه آنهایی که می‌خواهید داشته باشید. اگر این طرز فکر را عوض نکنید همیشه در جستجوی مواردی خواهید بود که می‌خواهید و وقتی برای لذت بردن از زندگی نخواهید داشت. با استفاده از این ترفند برای داشتن دید مثبت در زندگی بهتر است طرز فکر خود را عوض کنید و برای مثال بگویید؛ ماشینی که من در دست دارم از این ماشین‌های جدید کم خرج‌ و بهتر است.

8. اهدافتان را ببینید و به واقعیت تبدیل کنید

تحقیقات نشان داده است که اگر شما به هدف‌های خود فکر کنید و به رویاپردازی در مورد آنها بپردازید، راحت‌تر خواهید توانست به آنها دست پیدا کنید. مطالعات نشان می‌دهد در صورتی که فقط به هدف نهایی خود فکر و از تصور آن لذت ببرید و توجهی به مسیر رسیدن نداشته باشید، شما سخت‌تر می‌توانید به آن دست پیدا کنید و پیشرفتتان را کند خواهد کرد. پس، همیشه به اهداف خود فکر و آنها را تصور کنید. اما، نباید به مشکلاتی که ممکن است سر راه رسیدن پیش بیاید غافل شوید.

9. درست صحبت کنید

هر کسی در درون خود صدایی دارد که اگر کاری اشتباه انجام دهیم به سرزنش ما می‌پردازد. شاید این صدا و منتقد مفید باشد. اما، می‌تواند باعث ایجاد احساسی منفی شود. یاد بگیرید که چگونه صحبت کنید و صدای درونی خود را به صدایی مثبت تبدیل کنید. این باعث می‌شود شما در ذهن ارزش بیشتری داشته باشید. بهترین کار برای شروع و تغییر به شخصیتی مثبت این است که در حین ایجاد صدا در ذهن به یادداشت برداری جملاتی که در ذهن دارید بپردازید. در زمانی که دیدید یادداشت‌های شما کافی است، خواهید توانست از لحن صحبت‌های خود آگاه شوید و می‌دانید تا چه مقدار سرزنش می‌شوید. حالا جملات منفی را با مثبت جایگزین کنید تا با خود بهتر صحبت کنید.

10. انتخاب دوستان مثبت اندیش

یکی از بزرگترین دیدهای شما به زندگی را دوستانتان تشکیل می‌دهند. اگر دوستان شما شاد باشند باعث ترغیب شدن شما به شاد بودن می‌شوند بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که دوستان تاثیر زیادی در داشتن دید مثبت در زندگی دارند. توجه داشته باشید که رسانه‌ها و فضای مجازی نیز می‌توانند تاثیر بسزایی را همانند دوستان داشته باشند. 

ایجاد نگرش مثبت در زندگی

11. گوش دادن به احساس درون خود

در زندگی هر کسی افرادی وجود دارند که باعث ایجاد احساس منفی در وجود می‌شوند. این افراد می‌توانند در مورد رانندگی، لباس پوشیدن و … قضاوت کنند. بهتر است در این مواقع به این توجه کنید که نظر شما مهم است نه دیگران و این را هیچ وقت فراموش نکنید. افرادی که به قضاوت شما می‌پردازند می‌خواهند کوتاهی خود در زندگی را جبران کنند. برای مثال؛ اگر دیدید کسی در مورد لباس پوشیدن شما نظر داد اجازه خراب شدن ذهن را ندهید و به او بگویید “متاسفم که از لباسم خوشت نماید ولی من این لباس را خیلی دوست دارم”.

12. تمرین تنفس عمیق

در هر زمانی ممکن است استرس به زندگی ما وارد شود. بهترین کار این بوده که به نفس کشیدن خود توجه کنید. به صورتی که می‌توانید چشم خود را بسته و روی تنفس تمرکز داشته باشید. با آرام نفس کشیدن تفکرهای منفی را از ذهن بیرون کنید. لازم به ذکر است که با انجام این کار شما در اصل در حال انجام یکی از روش‌های انجام مدیتیشن هستید.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 2 = شش