چگونه صلح در خانواده را حکمفرما کنیم؟/ چند راهکار کاربردی

یکی از مهم ترین ویژگی‌های یک خانواده موفق، توانایی برقراری ارتباط گرم و صمیمانه میان اعضای خانواده است. گفتگو از مسائل به هر شکل که بوده قلب روابط صمیمی است و عنصری حیاتی در استحکام بنیان خانواده محسوب می‌شود. در خانواده ای که اعضای آن هنر گفتگو در خانواده را به خوبی بلد نباشند،مسائل حل نشده باقی می مانند.

گزارش: دکتر سارا نصغی

تحقیقات نشان داده است که کلمات واقعی تنها 28 درصد از ارتباط میان افراد را تشکیل می‌دهد و بقیه از طریق زبان بدن، صورت، چشم و تن صدا منتقل می‌شود.

نگاهی به اثرات گفتگو در خانواده

اهمیت گفتگو در خانواده:

گفتگو در خانواده باعث تقویت هویت خانواده می‌شود. گفتگو صمیمانه میان اعضای خانواده، خانه را به محیطی سرشار از عشق، پذیرش و تعلق و بخشش تبدیل می‌کند. البته که یادگیری مهارت گفتگو با خانواده برای هر یک از اعضای خانواده بسیار مهم است، اما اهمیت بیشتری در سلامت روحی و روانی و رشد کودکانتان دارد. بچه ها باید هنر گفتگو با خانواده خود رابه خوبی بیاموزند تا در آینده در ارتباطات اجتماعی خود دچار مشکل نشوند.

در ادامه به چند اصول گفتگو در خانواده می‌پردازیم که عمل به آنها سبب موفقیت هرچه بیشتر خانواده شما می‌شود.

1- برای یکدیگر وقت بگذارید:

اولین و مهم ترین نکته در برقراری یک رابطه  صمیمانه، در دسترس بودن است. اگر شما همیشه درگیر کار و فعالیت های خود باشید و در دسترس اعضای خانواده خود نباشید و وقتی را برای گفتگو با آنان نگذارید، هر روز فاصله میان اعضای خانواده بیشتر می‌شود و به مرور وضعیتی پیش می‌آید که اعضای خانواده احساس می‌کنند که دیگر حرف یکدیگر را متوجه نمی‌شوند چرا که تعامل درستی بین آنها برقرار نشده است. 

2- رفتار دوستانه داشته باشید:

با اعضای خانواده خود، با لحنی صمیمانه و دوستانه صحبت کنید و سعی کنید در ارتباط با آنان، لبخند بر لب داشته باشید. هیچ گاه با صدای بلند صحبت نکنید و فریاد نکشید و خواسته خود را به آرامی مطرح کنید.

3- به سلایق و علایق یکدیگر احترام بگذارید:

یکی از مهم ترین مهارت ها در اصول گفتگو در خانواده، احترام گذاشتن به علایق و سلایق یکدیگر می‌باشد. اعضای خانواده باید بتوانند با یکدیگر درباره تفاوت نظرها و سلیقه ها صحبت کنند و دیدگاه یکدیگر را به خوبی درک کنند. در این نوع خانواده ها، نوعی احساس مشارکت و عشق متقابل وجود دارد.

4- فروتن و متواضع باشید:

فروتنی چه در خانواده و چه در جامعه، سبب احترام و توجه دیگران به شما می‌شود.

5- مهارت گوش دادن را در خود تقویت کنید:

یکی از مهم ترین معضلات گفتگو در خانواده، نداشتن مهارت گوش دادن و درک یکدیگر است. اگر اعضای خانواده احساس کنند که به حرف هایشان گوش داده می‌شود و میفهمند که علت رفتارهای یکدیگر چیست و برای سخن آنان اهمیت قائل می‌شوند و مورد درک متقابل قرار می‌گیرند، در خیلی از موارد  صلح برقرار میشود در کشمکشهای خانوادگی اجازه طولانی شدن بحث و اختلاف را نمی‌دهند و مجددا روابط صمیمانه خود را از سر می‌گیرند.

6- از اشتباهات درس گرفته و سرزنش را رها کنید:

یکی از اشتباهات ما در مهارت گفتگو با خانواده، این است که در صحبتهای خود، خودمان با طرف مقابل را سرزنش می‌کنیم. به همین دلیل بسیاری از گفتگوهای ما به مشاجره ختم می‌شود از اشتباهات درس گرفته حرفها و گله‌ها را بازگو کنید اما روی آن نمانید. صحبت نکردن از حرف دل یا رابطه تان و صحبت در خانواده به صورت مداوم از دیگران و …، از مهم ترین عوامل کاهش زمان گفتگو میان اعضای خانواده و ایجاد فاصله است.

7- مهارت گفتگو را در خود تقویت کنید:

مهارت گفتگو در خانواده بسیار مهم است. شما باید این مهارت را به دست آورید. شما می‌توانید از طریق خواندن کتاب و روزنامه، مراجعه به مشاوره خانواده، استفاده از رسانه گروهی، مانند تلوییزیون، رادیو، این مهارت را بیاموزید.

8- قبل از حرف زدن فکر کنید:

یک ضرب المثل قدیمی است که می‌گوید اگر حرف نقره باشد، سکوت طلاست. این به این معنی است که لازم نیست همه جا و به نسبت به همه چیز نظر دهید. اول به خود فرصت فکر کردن بدهید و سپس اظهار نظر کنید. در بررسی های صورت گرفته، از مهم ترین دلایل دعوا در خانوادها، بداندیشی از صحبت‌های یکدیگر است.

9- صبر و بخشش داشته باشید:

داشتن صبر و حوصله در گفتگو، یک هنر گفتگو با خانواده محسوب می‌شود. یک طرفه به قاضی نروید و اجازه دهید طرف مقابل سخنانش را عنوان کند. اگر از حرفی و عملی رنجیده‌اید سریعا مقابله به مثل نکنید و اجازه دهید . در کمال آرامش از فرد مورد نظر، توضیح بخواهید. کنترل احساسات خود را به دست بگیرید. اگر از رفتار و یا گفتار یکی از اعضای خانواده رنجیده اید و او متوجه اشتباهش شده است و درصدد عذرخواهی برآمده، او را ببخشید. بخشش لازمه تداوم رابطه چه در خانواده و چه در جامعه است.

10- روشن حرف بزنید:

بیشتر ما حوصله فکر کردن به حرف های دیگران را نداریم تا متوجه منظور اصلی آنان شویم. بنابراین خواسته خود از یکدیگر را به روشنی بیان کنید. اگر شما نیازمند توجه بیشتری از سوی خانواده خود هستید، مستقیما به آنان بگویید. افرادی که نمی‌توانند خواسته خود را به طور واضح مطرح کنند، مسائل آنها دیرتر حل میشود.

خانه محل آرامش است. خانواده خوشبخت، خانواده ای است که بتوانند با یکدیگر صحبت کنند . این خانواده ها، در هر شرایطی قادر به حل مسائل پیش آمده هستند. گوش دادن به یکدیگر و دلایل هم ، مهم‌ترین مهارت در یک گفتگوی موثر است. وقتی یک نفر مطمئن می شود بقیه به حرف هایش گوش می دهند می تواند به راحتی تمام خودش را برای او ابراز کند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = چهارده