چین‌ به‌دنبال‌کمربند ارتباطی؛ جهت«ارتقای پیشرفت‌وصلح منطقه ای»فراگیر

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از خبرگزاری چینی شینهوا ،چین  و کشورهای عضو آسه آن در حال مذاکرات فشرده ای هستند تا به موجب یک توافق نامه جامع و تازه به سطح جدیدی از صلح،توسعه و امنیت منطقه ای برسند.

دیپلمات های ارشد چین و همسایگان جنوب شرقی آسیا به دنبال این مذاکرات و توافق نامه ها، نتایج نوین و بی سابقه ای در مورد مبارزه مشترک علیه COVID-19 و  امنیت سلامتی مشترک نیز می پویند.

این توافق نامه ها همچنین در راستای قوام بخشی بیشتر یه اقتصاد این کشورها و  اطمینان از عدم دخالت اغیار در امور داخلی و اعمال تحکم بر آن هاست.

در همین راستا«امور وانگ یی» مشاور امور خارجه و وزیر امور خارجه چین همینک در استان فوجیان در شرق چین از وزرای خارجه سنگاپور ، مالزی ، اندونزی و فیلیپین طی جلسات جداگانه ای که از روز چهارشنبه آغاز شده است ، میزبانی می کند.

تاکنون شرح بیشتری از محورهای این جلسات منتشر نشده است. ناظران گفته اند که به موجب این جلسات و توافق نامه ها چین و همه 10 عضو انجمن ملل جنوب شرقی آسیا، به یکدیگر نزدیک تر شده و تعهد آنها به رشد مشترک و حل مسالمت آمیز اختلافات و درگیری ها با توجه به ظرفیت ها و ملاحظات ژئوپلیتیک را بر می انگیزد و این در همه گیری طولانی مدت نیز کمک بیشتری به سلامت ، اقتصاد و امنیت این ملتها می مند.

تاکنون ذیل آن بخشی از تماس های رسمی مکرر بین چین و اعضای آسه آن صورت گرفته است؛وانگ از 11 تا 16 ژانویه دیدارهای رسمی خود را به میانمار ، اندونزی ، برونئی و فیلیپین آغاز کرده است و زمینه آن را موجب شده است. علاوه بر این ، وانگ در تاریخ 3 فوریه نیز از طریق تماس ویدئویی با وزیر امور خارجه لائوس  گفت وگو کرد.

 هوآ چونينگ سخنگوي وزارت امور خارجه روز پنجشنبه گفت : از زمان آغاز همه گيري COVID-19 كشورهاي چين و آسه آن ارتباطات سطح بالاتری را به صورت مكرر  ذنبال کرده است و مبارزه با ويروس نيز به طور مداوم پيشرفت داشته است.

وی افزود که مبادله های مختلف بین وانگ و همتایان جنوب شرقی آسیا وحدت روزافزون بین همسایگان را نشان می دهدکه آنها در مقابل هجوم مسائل مختلف بیمه می کند.

هوآ همچنین افزود: پکن به دنبال تقویت اعتماد متقابل استراتژیک ، تقویت ساخت کمربند ارتباطی و ارتقای روابط دوجانبه و چند جانبه با کشورها به سطح جدیدی برای اطمینان بیشتر از صلح و رشد منطقه ای است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


چهار × 5 =