کاهو سکنجبین در روز سیزدهم فروردین ، رسم خوشمزه ایرانی

♦به گزارش سلام نیوز مصرف کاهو سکنجبین در روز سیزدهم فروردین یکی از رسوم قدیمی ایرانی هاست . در اسطوره شناسی فرهنگ ایرانیان مصرف کاهو در روز سیزده بدر نوعی تشریفات فرهنگی در بدرقه زمستان و ورود به نیمه دوم ماه فروردین است .

کاهو سرد و تر است و برای دفع سردی، آن را با سکنجبین که مزاج گرم و خشک دارد مصرف می کنند. سکنجبین در واقع سرکه و انگبین و مخلوطی است از سرکه و عسل که به میزان و مقدار معین در هم می آمیختند و از مخلوط آن شربتی خوش گوار و معطر وفرح بخش به وجود می آوردند.

در برخی نقاط که عسل یافت نمی شد یا می خواستند شربتی ارزان قیمت فراهم کنند سکنجبین را از مخلوط سرکه و شکر تهیه می کردند ولی همچنان آن را سکنجبین می نامیدند.

و امروز که عسل گران یا کمیاب تر از گذشته شده به طور کلی این شربت را با شکر تهیه می کنند.

هر غذایی در طب سنتی دارای یک یا چند مصلح است؛ منظور از مصلح یعنی نوعی ماده ی غذایی یا گیاهی دارویی که مصرف آن به همراه غذای مورد نظر ، در اصلاح و تعدیل عوارض جانبی احتمالی آن غذا و جذب غذا و اثر گذاری غذا را در بدن و ارگانهای مربوطه مضاعف خواهد کرد .

در تغذیه سنتی ایرانیان مصرف مصلحات به طور کامل مراعات می شده است و تقریباً غذایی و میوه های یافت نمی شود که بدون مصلحات مصرف شود . سکنجبین نیز از ان جمله است:

اگر کاهو را با سکنجبین یا سرکه بخورند، اشتها آور و آرامبخش و خواب آور است.مصرف کاهو و سکنجبین با یکدیگر بی خوابی را درمان می کند و دردهای مبهم بدن را کاهش می دهد. 

کاهو جزو مواد غذایی است که خاصیت دارویی دارد و معمولاً سکنجبین آثار سوء کاهو را از بین می‌برد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 4 = پنج