سخنگوی ریاست جمهوری بلاروس: کریدور بشردوستانه برای عبور 2000 مهاجر از بلاروس باز میشود

مینسک: لوکاشنکو به اتحادیه اروپا پیشنهاد داد تا کریدوری برای عبور 2000 مهاجر از بلاروس به خاک خود باز کند.


مینسک اعلام کرد که الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس به اتحادیه اروپا پیشنهاد داده است تا یک کریدور بشردوستانه را برای عبور دو هزار مهاجری که در مرز با لهستان گیر افتاده‌اند، به قلمرو این اتحادیه باز کند.

 بلاروس اعلام کرد که لوکاشنکو و مرکل در مورد پرونده مهاجران به تفاهم رسیده اند.
ناتالیا اسمونت، سخنگوی ریاست جمهوری بلاروس، امروز پنجشنبه به خبرنگاران تایید کرد که حدود هفت هزار پناهجو در حال حاضر در کشور هستند، از جمله دو هزار نفر در کمپ تصادفی که در مرز لهستان برپا کرده اند و 200 تا 500 نفر دیگر بنا به گزارش های مختلف. آنها پناهجویانی هستند که پس از عبور از مرز توسط مرزبانان بلاروس به زور اخراج شدند.

آیسمونت گفت که لوکاشنکو در اولین تماس با آنگلا مرکل، صدراعظم موقت آلمان که در اوایل هفته جاری انجام شد، مکانیسمی را برای حل و فصل بحران پیشنهاد کرد که اتحادیه اروپا را ملزم به باز کردن یک کریدور بشردوستانه به روی زندانیان این کشور کرد.

اردوگاه اسکوتر (2000 نفر)، در حالی که طرف بلاروسی متعهد می شود که در صورت تمایل به سایر مهاجران (پنج هزار نفر) تا حد امکان کمک کند تا به وطن خود بازگردند.

این سخنگو افزود که مرکل بر اساس توافقات انجام شده، با اتحادیه اروپا درباره سازماندهی یک کریدور بشردوستانه برای پناهجویان در کمپ اسکان به آلمان مذاکره خواهد کرد.

آیسمونت با اشاره به اینکه طرف بلاروسی اجرای تعهدات خود بر اساس این قراردادها را آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: 374 مهاجر که اکثر آنها عراقی هستند، امروز مینسک را با یک پرواز استثنایی توسط دولت بغداد به مقصد میهن خود ترک کردند.

این سخنگو خاطرنشان کرد که بقیه مهاجران قاطعانه از بازگشت به کشورهای خود امتناع می کنند و بر لزوم اجازه عبور آنها به آلمان تاکید می کنند و متعهد می شوند که مینسک برای حل این مشکل تلاش خواهد کرد.

آیسمونت تایید کرد که اتحادیه اروپا به نوبه خود هیچ یک از تعهدات خود را در این زمینه اجرا نکرده و هنوز مذاکراتی را در سطح کارشناسی بر اساس توافق منعقد شده بین لوکاشنکو و مرکل در دومین تماس دیروز آنها آغاز نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه لهستان را مسئول استفاده از گاز اشک‌آور، نارنجک‌های شوکر، گاز و مواد شیمیایی علیه پناهجویان صلح‌آمیز طی دو روز گذشته دانست و افزود که لوکاشنکو در این زمینه به مقامات ذی‌صلاح در کشورش دستور داده است تا هر کاری که ممکن است انجام دهند. به پناهندگان کمک کنید تا به خانه بازگردند و خواسته های دیگر خود را اجرا کنند.

و ادامه داد: تنها شرط آن میل آنهاست و ما کسی را به زور به عراق، سوریه یا کشورهای دیگر تبعید نکرده ایم.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 2 = دو