یکشنبه خونین در میانمار/زنجیر افسار گسیخته فساد و جنایات غیر انسانی

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از رویترز ، خانواده ده ها نفری که در درگیری میان نیروهای امنیتی میانمار و معترضان ضد کودتا کشته شدند ، پس از شب زنده داری ها و روشن کردن شمع های هر شبه( آنهم بر خلاف قانون منع رفت و آمد ) اینک با درد و رنج آماده برگزاری مراسم خاکسپاری عزیزان خود می شوند. کودتای اخیر در میانمار تاکنون میان کشاکش طرفین که یکدیگر را به انواع فساد متهم می کنند ، موجب قربانی شدن مردم عادی بسیاری در این کشور شده است.

 نیروهای امنیتی علاوه بر 74 کشته روز یکشنبه ، در روز دوشنبه نیز حداقل 20 نفر را به ضرب گلوله کشتند و این زنجیره قربانی شدن مردم در درگیری کودتایی ها و ضد کودتایی ها همچنان ادامه دارد.

  یک کارآموز پزشکی در منطقه داوبون  که خواست هویت وی فاش نشود به رویترز گفت: ما مجبور به فرار شدیم ؛ زیرا آنها (نیروهای امنیتی کودتایی) تهدید کردند اگر ما اجساد و حتی افراد نیمه جان را ترک نکنیم آنها به ما شلیک می کنند.

 آنتونیو گوترش ، دبیرکل سازمان ملل متحد از افزایش خشونت و قتل به دست کودتایی ها به ویژه در یکشنبه ، ابراز تعجب و شگفتی کرد و از جامعه جهانی خواست تا به پایان این وضعیت در میانمار کمک کنند.

رویترز ادامه داد: هیچ نشانه ای از عقب نشینی از اقدامات غیر انسانی و خشونتهای افسار گسیخته از سوی نظامیان دیده نمی شود بلکه یکشنبه خونین ترین روز از زمان کودتای نظامی در اول فوریه نیز بوده است که نشان از رشد خشونت و کشتار کودتایی هاست.از سوی دیگر هیچ نشانه عقب نشینی از سوی حامیان رهبر سوچی نیز دیده نمی شود.

به گفته شاهدان و رسانه ها ، راهپیمایی های اعتراضی به وضع موجود روز دوشنبه برگزار شد که پلیس علیه معترضان به وضع کنونی آتش گشود.

یک معترض 18 ساله از طریق تلفن به رویترز گفت: “یک دختر از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و یک پسر از ناحیه صورت مورد اصابت گلوله قرار گرفت.من اکنون مخفی شده ام.

سخنگوی کودتایی ها اعلام کرده است که تقلب های پیشین را قبول ندارد و خود به زودی انتخابات برگزار می کند.

در حالی که کودتایی ها با توسل به جنایت و کشتار قصد عقب راندن بیشتر حامیان رهبر مخلوع را دارند و آنان را به انواع فساد متهم می کنند، مخالفان کودتا نیز این جریان را “جانی” خطاب می کنند.

در این گونه اقدامات عنان از دست داده کودتایی ها ، کشتار مردم و اقدامات وحشیانه چون شلیک مستقیم به سر و صورت معترضان در اعتراضات ، چندین سرمایه گذار چینی نیز اسیب جدی دیدند و خسارات مالی بسیار به سرمایه گذاران چینی وارد شد که حتی اعتراض دوست دیرینه میانمار از اوضاع درونی این کشور را برانگیخت.

روزنامه گلوبال تایمز چین گفت: “حملات شرورانه” خسارتی به ارزش 37 میلیون دلار و جراحت به دو کارمند چینی وارد کرده است. سفارت این کشور از ژنرال های میانمار خواست که خشونت را متوقف کنند.

رویترز نوشت : برخی از ضدکودتایی ها پیشتر چین را به حمایت از کودتا متهم کرده بودند که خسارت وارده کودتایی ها به جان و مال چینی ها در میانمار نیز ،صدای این کشور را نیز کنار صدای بشریت و جامعه جهانی در آورده است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شش × = 42