♦تنش باکو-ایروان به اجرای توافق‌ صلح کشیده شد!

به گزارش سلام نیوز امضای توافقنامه صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان با میانجیگری روسیه، به آتش بس میان دوطرف منجر شد، اما برخی تحرکات طرفین، بیم ازسر گیری دوباره مناقشه قره باغ را افزایش داده است.

این درحالی است که دولت روسیه با هشدار به طرفین درگیر، تلاش کرده است مواضع ثابتی درقبال توافق‌نامه ده ماده ای صلح قره باغ حفظ نماید. دراین میان دولت ایروان که ازسوی شمار زیادی از مردم ارمنستان تحت فشار قرار دارد، به برخی ازمفاد توافق‌نامه صلح قره‌باغ کوهستانی اعتراض کرده است.

در این شرایط، نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان و ترکیه رزمایش مشترکی را درشمال شرقی ترکیه با هدف حفظ و افزایش آمادگی رزمی برگزار کردند.

در این زمینه، وزارت دفاع ترکیه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: رزمایش مشترک جمهوری آذربایجان و ترکیه به نام زمستان 2021 از روز اول فوریه در استان قارص در شمال شرقی این کشور آغاز شده و تا روز 12 ماه جاری میلادی (فوریه) ادامه خواهد داشت.

روابط جمهوری آذربایجان و ترکیه بویژه در زمینه نظامی درحال گسترش است و دوطرف به اشکال مختلف به گسترش همکاری های نظامی ازجمله برگزاری رزمایش مشترک ادامه می دهند.

همین امر موجب شده است که نگرانی های ارمنستان تشدید شود. علی الخصوص که گفته می شود، نخست وزیر ارمنستان به دلیل ضعف قدرت نظامی کشورش مجبور به پذیرش توافقنامه صلح با جمهوری آذربایجان شده است.

بدیهی است که این وضعیت ممکن است ارمنستان را به واکنش های منفی و غیرقابل پیش بینی وادار سازد. “پاول فلگنهاور” (Paul Flegenhauer) یکی از کارشناسان نظامی مشهور روسیه در مقاله ای با برشمردن تجهیز ارتش جمهوری آذربایجان به تسلیحات پیشرفته، در مقاله ای نوشته است:

 “ارمنستان مجبور به پذیرش آتش بس شد. ارامنه برای تغییر وضعیت در زمینه تجهیزات نظامی ، تنها راهی که دارند خرید سلاح های جدید از روسیه است که شرط این نیز ، بیش از پیش سر به راه بودن ارمنستان در مقابل روسیه خواهد بود”.

برغم این واقعیت و برخی مشکلات جاری، دولت الهام علی اف برای اجرای توافقنامه صلح قره باغ با ارمنستان با مشکلاتی مواجه است.

ازجمله این که اعتراض های مقام های ایروان نشان می دهد که رهبران ارمنستان با برخی ازمفاد توافقنامه ده ماده ای صلح قره باغ که در شب نهم ماه نوامبر گذشته از سوی نخست وزیر ارمنستان، رئیس جمهوری آذربایجان و رئیس جمهوری روسیه در مسکو به امضا رسید، موافق نیستند.

به نظر می‌رسد، برگزاری رزمایش مشترک جمهوری آذربایجان با ترکیه، علاوه بر آن که دولت الهام علی اف را به سمت نظامی‌گری هرچه بیشتر سوق خواهد داد، اعتماد اندکی که میان باکو و ایروان برای اجرای توافقنامه صلح قره باغ وجود دارد نیز ازمیان خواهد برد.

تردیدی نیست که اجرای گام به گام مفاد توافقنامه ده ماده ای صلح قره باغ نیاز به اعتماد متقابل دارد.

فقدان اعتماد متقابل جمهوری آذربایجان و ارمنستان ممکن است طرفین متخاصم را به سمت از سرگیری جنگ ترغیب کند.

در این شرایط، بهتر است جمهوری آذربایجان و ارمنستان از آن دسته از تحرکاتی که به بی اعتمادی طرفین منجر می شود، پرهیز کنند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− دو = 2