♦نگرانی کمیساریای حقوق بشر و جامعه جهانی از«سرنوشت لطیفه»

به گزارش سلام نیوز به نقل از گاردین این هفته ویدئوهایی پنهانی از شاهزاده لطیفه، دختر حاکم دوبی منتشر شد که او در آنها ادعا می‌کند پس از تلاش ناکامش برای گریز از امارات در سال ۲۰۱۸ در حبس نگهداشته شده است.

سخنگوی میشل باچله، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز  جمعه اعلام کرد که این سازمان «نگرانی‌های ما درباره این موقعیت، با توجه به ویدئوهایی ناراحت‌کننده‌ای که این هفته منتشر شده‌اند، را به امارات ابراز کرده است. ما خواستار اطلاعات بیشتر و توضیح درباره وضعیت فعلی شده‌ایم.»

او افزود: «ما خواستار ارائه شواهد زنده بودن شاهزاده لطیفه شدیم.»

نگرانی‌ها درباره سرنوشت شیخا لطیفه بن محمد المکتوم ۳۵ ساله این هفته پس از آن دوباره بالا گرفت که چندین خروجی خبری ویدئوهای جدیدی را از او منتشر کردند. او در این ویدئوها مدعی می‌شود که این فیلم‌ها را در  دستشویی یک ویلای کنار ساحل ضبط کرده است که «به زندان تبدیل شده است.»

سفارت امارات در لندن در بیانیه‌ای در جمعه بعدازظهر در این باره گفت: «پوشش رسانه‌ای موقعیت حقیقی را بازتاب نمی‌دهد» و شاهزاده لطیفه در خانه با حمایت خانواده‌اش و متخصصان پزشکی در حال مراقبت است. 

این بیانیه افزود: «وضع او مداوما در حال بهبود است و ما امیدواریم که او در زمان مناسب به زندگی عمومی بازگردد.»

لطیفه در ویدئوهای منتشرشده مدعی می‌شود که پس از تلاش سه سال پیشش برای فرار  در این ویلاس محبوس شده است. او در آن هنگام به کشور همسایه عمان گریخت و یک جت‌اسکی کرایه کرد تا خودش را به قایقی بادبانی در آب‌های بین‌المللی برساند. او با کمک دو دوستش با این قایق توانست خودش را به ساحل غربی هند برساند، اما بعد متوجه شد که قایق دیگری او را ردیابی می‌کند و گارد ساحلی هند او را شناسایی کرده است.

بر اسناد یک داوری حقیقت‌یابی در یک دادگاه بریتانیا، بعدا در عملیاتی با تایید شیخ محمد بن رشید المکتوم، پدر لطیفه تکاوران هندی به قایق او که هشت روز روی دریا بود، حمله کردند و او را به نیروهای امنیتی امارات تحویل دادند.

لطیفه از آن پس، به جز در عکس‌های رسمی منتشر شده بوسیله وزارت خارجه امارات که در آنها دارد با مری رابینسون، رئیس‌جمهور پیشین ایرلند غذا می‌خورد، در جایی دیده نشده است. رابینسون این هفته بی‌بی‌سی گفت اماراتی‌ها با گرفتن این عکس‌ها سر او «کلاه گشادی» گذاشتند و از حضور او به عنوان تصدیق‌کننده وضعیت خوب لطیفه سوءاستفاده کرده‌اند.

«لیز تروسل» سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که مقامات اماراتی باید ثابت کنند که شاهزاده «لطیفه بنت محمد آل مکتوم» دختر حاکم دبی زنده است.

وی افزود: ما از مقامات امارات می خواهیم اطلاعات بیشتری درباره وضعیت شاهزاده لطیفه و مدارک مربوط به زنده بودن او ارائه دهند.

تروسل تاکید کرد: مسئولان سازمان ملل با دیدن ویدئوهای منتشر شده، نگران وضعیت سلامتی لطیفه هستند.

در همین راستا، «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس، روز چهارشنبه در واکنش به فیلم ویدئویی که از سوی بی بی سی درباره یکی از دختران حاکم دبی منتشر شده، خواستار آن شد که این کشور مدارکی را درباره زنده بودن «شاهزاده لطیفه» ارائه کند.

به تازگی یک فایل ویدئویی منتشر شده است که در آن لطیفه بنت محمد آل مکتوم، یکی از دختران حاکم دبی در آن می گوید: من این فیلم را در حمام گرفته ام چون اینجا تنها جایی است که من می توانم در آن را قفل کنم. من مثل یک گروگان در ویلایی که به زندان تبدیل شده بازداشت هستم.

شاهزاده در ویدئوی ضبط‌شده‌اش می‌گوید: «همه پنجره‌ها با میله بسته شده‌اند. پنج مامور مرد پلیس در بیرون و دو مامور زن پلیس در داخل خانه هستند. من نمی‌توانم حتی برای استفاده از هوای آزاد بیرون بروم.»

 

او می گوید: «من این ویدئو را داخل دستشویی ضبط می‌کنم که تنها جایی است که می‌توانم درش را قفل کنم. من آزاد نیستم. من در زندان به بند کشیده شده‌ام. زندگی من در اختیار خودم نیست.»

دوستان لطیفه می‌گویند شش ماه است که از او خبری نشنیده‌اند.

شیخ محمد گفته است که دخترش- دومین نفر از فرزندانش که تلاش می‌کند بگریزد- تحت مراقبت عاشقانه خانواده‌اش است.

جوانترین همسر شیخ محمد، شاهزاده هیا، خواهر ناتنی پادشاه اردن نیز که مدعی بود مورد آزار و اذیت قرار گرفته است، به خاطر ترس از جانش دوبی را ترک کرد و بریتانیا رفت. یک داوری در دادگاهی در بریتانیا در سال ۲۰۲۰ او را در ادعاهایش محق دانست.

گفتنی است زنان در امارات متحده عربی مجاز به رانندگی، رای دادن، کار، مالکیت و حق ارث هستند. در گزارش شکاف جنسیتی مجمع جهانی اقتصاد سال 2020 امارات متحده عربی رتبه دوم برابری جنسیتی در منطقه خاور میانه و آفریقای شمالی (منا) را کسب کرد.

اما منطقه منا در مقایسه با بسیاری از مناطق جهان کمترین امتیاز را در برابری جنسیتی به دست آورد و به غیر از اسرائیل بقیه کشورهای منا امتیازی زیر 100 کسب کرده‌اند. امارات متحده عربی در رتبه برابری جنسیتی از میان 153 کشور در جایگاه 120 قرار گرفت.

با این حال همچنان جنبه‌هایی از زندگی شخصی یک زن در امارات متحده عربی توسط یک “سرپرست” مرد که اغلب همسر یا یکی از بستگان مرد او است، کنترل می‌شود. اگرچه قوانین سرپرستی امارات به سفت و سختی عربستان سعودی نیست اما همچنان زنان برای ازدواج نیاز به اجازه سرپرست مرد خود دارند. طلاق نیز برای زنان بسیار دشوار است. مردان برای طلاق نیازی به اجازه یا رضایت ندارند اما زنان باید برای طلاق درخواست خود را به دادگاه ارائه دهند. در تعاریف قانونی امارات جنسیت و تبعیض تعاریف مدون و مشخصی ندارند.

در چند سال گذشته تغییرات قانونیِ مثبتی در قوانین این کشور صورت گرفته است. به عنوان مثال قانون مجازات این کشور که خشونت خانگی را مجاز می‌دانست در سال 2016 حذف شد. پیشتر یکی از قوانین حقوقی امارات الزام “اطاعت” زنان از همسران در عرصه شخصی را ایجاد می‌کرد، این قانون نیز در سال 2019 حذف شد. از دیگر اصلاحات قانونی در عرصه حقوق زنان تغییر برخی از متون برای خنثی شدن تبعیض‌های جنسیتی بود.

در اواخر ماه مارس سال 2019 قوانینی جدید به تائید رسید که الزام حفاظت از زنان در موارد خاص را صادر می‌کرد.

قوانین جدید خشونت خانگی را سوء استفاده یا تهدید تعریف می‌کند. در این موارد دادگاه یا قاضی می تواند در مورد مردی که از حیطه اختیارات خود در سرپرستی، مسئولیت یا اختیاراتتخطی کرده، تصمیم بگیرد و تمام این موارد نشان می‌دهد که قانون برای حمایت از قربانیانی که مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند ضعف دارند.

“شیخ محمد” صاحب یک شرکت بزرگ سوارکاری است و در روریداد بزرگی مانند “رویال اسکات” در کنار ملکه الیزابت دوم دیده شده است.

مسابقات اسب دوانی اسکات در بریتانیا از مشهورترین رقابت های اسب دوانی جهان است.

با این حال شیخ محمد به دلیل رفتار با شاهزاده لطیفه و “هیا بنت حسین” مادر خوانده وی مورد انتقاد قرار گرفته است. هیا دو سال پیش همراه دو فرزندش از دوبی فرار کرد و به لندن گریخت.

درباره ی ameri

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دو + 1 =