♦گزارش های محرمانه آژانس اتمی و خبرسازی وال استریت!

به گزارش سلام نیوز وال استریت ژورنال با استناد به گزارش محرمانه ای از آژانس بین المللی انرژی اتمی ،روز چهارشنبه این خبر را منتشر کرد که ایران برنامه تولید اورانیوم برای رآکتور را اجرا می کند

طبق این بیانیه، دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی رافائل گروسی به دولت های عضو آژانس در خصوص فعالیت های ایران در زمینه کار تحقیقاتی علمی و توسعه تجربی  مربوط به تولید اورانیوم فلزی به عنوان هدف اعلام شده ساخت سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران را اطلاع داد.

در این بیانیه آمده است: « آژانس هشتم فوریه ۳.۶ گرم اورانیوم فلزی ( استفاده شده برای تولید سوخت رآکتور و طی ساخت بمب اتمی) را در کارخانه تولید سوخت در اصفهان امتحان و آزمایش کرده است.»

در ژانویه سال ۲۰۲۱ نماینده دائم کشورمان در سازمان های بین المللی در وین اعلام کرده بود که تهران کار تحقیقاتی برای تولید اورانیوم فلزی را آغاز کرده است.

گفتنی است سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری در واکنش به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر آغاز تولید اورانیوم فلزی از سوی ایران از روز هشتم فوریه گفت: «تمایل ندارم در مورد گزارش آژانس اتمی یا دست کم یک گزارش کذایی که آن را ندیده ام صحبت کنم. اما از منظری وسیعتر این مساله و هر آنچه که طی هفته ها و ماههای اخیر در مورد رفتار ایران گفته ایم- گامهایی است که برای دور شدن هرچه بیشتر از برجام برداشته شده است. این مایه نگرانی ماست و همین امر ضرورت برخورد ما با این چالش را مطرح می کند».

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 − = دو