♦ پشت پرده قتل خاشقچی به زودی افشا می شود!

به گزارش سلام نیوز «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی امریکا گفت که دولت «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا به زودی گزارشی غیرمحرمانه از قتل فجیع «جمال خاشقچی»، روزنامه نگار عربستانی که در سال 2018 در استانبول به قتل رسید، به کنگره امریکا ارسال خواهد کرد.

وی به خبرنگار cnn گفت: کنگره امریکا قانونی را صادر کرده است که به موجب آن دولت باید نسخه ای غیرمحرمانه از گزارش بازپرسی و مسئولیت قتل وحشیانه و فجیع جمال خاشقچی را ارسال کند.

سالیوان ضمن بیان اینکه دولت قصد دارد به زودی این گزارش را به کنگره بفرستد افزود که هیچ موعد مقرری برای ارسال گزارش به کنگره وجود ندارد اما این فرآیند طولانی نخواهد بود.

میدل ایست نیوز نوشت :«مشاور امنیت ملی امریکا گفت که پاسخی اضافی درباره چگونگی تضمین بازپرسی از جنایت قتل خاشقچی به گزارش خود ضمیمه خواهند کرد.

یک منبع مطلع در امریکا به پایگاه خبری «عربی 21» گفت که دولت امریکا در هفته اول ماه مارس این گزارش را منتشر خواهد کرد.

وی که نخواست نامش فاش شود گفت این گزارش به صورت کامل منتشر نخواهد شد و دولت امریکا برخی ملاحظات سیاسی و امنیتی را رعایت خواهد کرد.»

در سال 2019، گزارش مستقل گزارشگر ویژه سازمان ملل شواهد مفصلی ارائه داد كه مقامات عالی رتبه سعودی، كشتار و تکه تکه کردن خاشقجی را در کنسولگری عربستان در استانبول، برنامه ریزی کرده و انجام دادند.

در این گزارش آمده است كه این سعودی ها همچنین در مورد چگونگی پنهان كردن قتل خاشققی از جامعه جهانی با یکدیگر بحث كردند.

طبق این گزارش دولت بایدن قصد دارد گزارشی غیرمحرمانه از قتل فجیع جمال خاشقچی منتشر کند و رئیس جمهور پیشین آمریکا با قاطعیت از آن دفاع کرد.

متعاقباً عربستان سعودی در ماه سپتامبر احکام نهایی علیه هشت مظنون را اعلام کرد و پنج نفر از آنها را به 20 سال زندان محکوم کرد.

دو روز پش روزنامه گاردین به نقل از چنگیز نامزد جمال خاشقچی نوشت: انتشار گزارش های ویژه مربوط به قتل خاشقچی که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) آن را محرمانه دانسته، گامی است که تا حد زیادی به کشف حقیقت کمک خواهد کرد.

 

وی از بایدین خواست به وعده خود مبنی بر اینکه عربستان بهای جنایت قتل خاشقچی را می پردازد، وفا کند. بایدن قبل از پیروزی و در جریان مبارزات انتخاباتی به این موضوع اشاره کرده بود.

چنگیز گفت: از رییس جمهوری آمریکا می خواهم به محض ورود به کاخ سفید گزارش ها و مدارکی را که در اختیاز آژانس اطلاعات مرکزی است منتشر کند، این موضوع تا حد زیادی به فاش شدن حقیقت مربوط به عامل قتل خاشقچی کمک خواهد کرد.

رسانه های خبری بارها اعلام کردند که گزارش های اطلاعاتی به این نتیجه رسیده اند که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دستور قتل خاشقچی را داده است،موضوعی که ریاض آن را تکذیب می کند.

جمال خاشقچی روزنامه نگار مخالف بن سلمان که در واشنگتن پست قلم می‌زد مهر ماه سال ۹۷ پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ربوده شد و به طرز فجیعی به قتل رسید.

این روزنامه نگار ۵۹ ساله به‌عنوان منتقد هیأت حاکمه سعودی، دوم اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰ مهر ۹۸) یک هفته پس از آنکه از مقام‌های سعودی به خاطر سکوت در برابر اهانت‌های ریییس جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 − = شش