چگونه می توان از ماه رمضان بهره بیشتری برد؟

♦به گزارش سلام نیوز ماه مبارک رمضان یکی از بهترین ماههای مسلمانان از حیث برکات و فیوضات معنوی است. اگرچه برکات این ماه به طور کل شامل همه مومنان می شود اما استفاده بهینهخ از آن نیز در افزایش بهره وری مادی و معنوی برای افراد اثر گذار است. چه اعمالی می‌تواند بهره وری این ماه را برای ما افزایش دهد؟

امام صادق (ع) می فرمایند : هر که در یک روز بسیار گرم برای خدای عزوجل روزه بگیرد و تشنه شود , خداوند عزوجل هزار فرشته بر او بگمارد که بر چهره اش دست نوازش کشند و بشارتش دهند و چون افطار کند , خدای عزوجل فرماید : وه , چه خوش است بوی تو و روح تو . فرشتگان من ! گواه باشید که من او را آمرزیدم (میزان الحکمه / ج7 / ص3216 / ح10962)

1-قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان بسیار توصیه شده است و  از بهترین اعمال این ماه است. سعی کنید در هر روز از ماه مبارک رمضان حداقل یک جزء قرآن، همراه با تدبر در معانی آیات بخوانید؛ اگر تعداد صفحات یک جزء قرآن را به چند نوبت در طول شبانه روز تقسیم کنید، هم راحتتر موفق به ختم یک جزء قرآن در روز می شوید، هم فرصت تأمل و تفکر بیشتر در معانی آیات قرآن برایتان فراهم می شود.

2- سعی کنید قرآن را به همراه ترتیل خوانی هایی که از تلویزیون یا اپلیکیشن های کمکی پخش می شود انجام دهید تا علاوه بر تمرکز بیشتر بر معانی آیات، دچار خشک شدگس دهان نشوید. 

3- اگر به علت محدودیت های کرونایی  فرصت حضور در مساجد یا حرم هایی که در آنها ترتیل خوانی می شود را ندارید،از سفرهای مجازی که اغلب روی سایت و فضای مجازی این بارگاه ها برای شما تهیه می شود بهره ببرید تا فضای معنوی آن را از دست ندهید. 

4- برای گفتن ذکر “صلوات” و “استغفر الله و اتوب الیه” در طول روز برنامه ریزی کنید و سعی کنید حتما همان تعدادی را که مشخص نموده اید ذکر بگویید. لازم نیست زمان خاصی برای آن مشخص کنید، حتی در هنگام راه رفتن و یا رفت و برگشت به محل کار یا … هم می توان ذکر گفت. مهم این است که برنامه ای برای این کار داشته باشید. می توانید ثواب اذکار را به امامان معصوم و همچنین بستگان مرحومتان هدیه کنید.

5- سعی کنید در ماه رمضان بیشتر از فرصت شب زنده داری استفاده کنید و استراحت تان را در روز انجام دهید. حتی الامکان شب را به عبادت و خلوت و راز و نیاز با خدا اختصاص دهید.

6- اگر شب کار هستید می توانید از فرصت کار شبانه علاوه بر رسیدگی به کارها برای خواندن نافله های شب یا حداقل دو رکعت نماز جهت ارتباط قلب بهره ببرید . نماز نافله شب را در حالت راه رفتن هم می توان خواند. این راهبرهای کوچک اثرات بزرگ معنوی برای شما دارد. 

7- سعی کنید تا جایی که ممکن است، در طول شبانه روز با وضو باشید. حتی هنگام خواب هم وضو بگیرید و بخوابید. خودتان را عادت بدهید که هر وقت از خواب بیدار شدید اولین کاری که می کنید این باشد که وضو بگیرید. با وضو بودن باعث می شود اعضای بدن شما به عبادت و ذکر و تسبیح بپردازند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پنج + 3 =