ظریف در نشست صلح افغانستان:همسایه‌های افغانستان در منطقه، نمی‌توانند جنگ دیگری را در این کشور تحمل کنند

♦به گزارش سلام نیوز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز جمعه16 آوریل در نشست آنلاین «کنفرانس دیالوگ رایزینا» پیرامون «صلح افغانستان» گفت: طالبان باید بر اساس راه‌های دموکراتیک تغییر رویه دهند.

ظریف تاکید کرد :  اگر طالبان می‌خواهد تفکر دهه‌ ۹۰ را دنبال کند، امکان ندارد راهی پیش برد؛ زیرا افغانستان جدید با افغانستان دهه ۹۰ فرق دارد.

وزیر امور خارجه در واکنش به خروج نظامیان بیگانه از افغانستان هشدار داد که این تلاش طالبان برای ، به معنای رفتن افغانستان به یک جنگ دیگر است.

آقای ظریف تاکید کرد: کشورهای همسایه افغانستان تحمل یک جنگ دیگر را ندارند و نیاز است که طالبان با دولت و طرف های سیاسی به مذاکره بپردازند.

آقای ظریف گفت: ما نباید یک فضای خالی را ایجاد کنیم، طالبان نباید به دنبال یک فضای خالی باشند. طالبان باید حالا گفت‌وگوها را با مردم، دولت و گروه‌های مختلف افغانستان آغاز کنند. گفت‌وگوهای آن‌ها باید اینک فراگیر تر باشد.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: منتظر بودن برای یک اتفاق یا تلاش طالبان برای ایجاد یک فضای خالی، به معنای رفتن به یک جنگ دیگر است؛ما به عنوان همسایه‌های افغانستان در منطقه، نمی‌توانیم آن را تحمل کنیم.

در همین حال دولت افغانستان خوشبین است که فرصت کنترل کامل امنیت کشور را بدست می‌آورد، چنانچه که «حمدالله محب» مشاور شورای امنیت ملی در نشست مجازی رایزانا می‌گوید، که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان فرصت خوبی است، اما طالبان نباید با محاسبه نادرست خلاف روند صلح عمل کنند.

گفتنی است جوبایدن رییس جمهوری امریکا و ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو اعلام کرده اند که روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان را تا یازده سپتامبر سال جاری میلادی محقق خواهند کرد.

مشاور شورای امنیت ملی افعانستان گفت: رییس جمهور غنی ، شاید بهترین شخص برای رهبری روند انتقال باشد. او مسئول انتقال رهبری نیروهای امریکایی و ناتو درسال ۲۰۱۴ بود، زمانی‌که بیش‌ترین نیروهای خارجی از افغانستان بیرون شدند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


یک + 8 =