الهیان: خلأهای قانونی، چالش‌ها و ضعف‌های اجرایی در حوزه حقوق کودک بررسی شد

♦به گزارش سلام نیوز دکتر زهره الهیان نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: خلأهای قانونی، چالش‌ها و ضعف‌های اجرایی در حوزه حقوق کودک بررسی شد.

دکتر الهیان در تشریح هفتمین جلسه کمیته حقوق بشر با موضوع حقوق کودک، خلاهای قانونی و چالش‌ها و موانع اجرایی به حضور دکتر عباسی معاون حقوق بشر وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی حقوق کودک، جمعی از اساتید دانشگاه و سمن‌های فعال در حوزه حقوق کودک در این جلسه اشاره کرد.

در این جلسه که با هدف بررسی خلأهای قانونی و چالش‌ها و ضعف‌های اجرایی در حوزه حقوق کودک تشکیل شده بود، به موضوعات مهمی نظیر کودکان بی‌پناه، کودکان بازمانده از تحصیل، کودکان کار، کودکان قربانی بهره کشی اقتصادی، کودکان در معرض آسیب و خطر و آسیب‌های شدید فضای مجازی به کودکان و کودکان بی شناسنامه و….پرداخته شد.

دکتر الهیان با اشاره بر قوانین موجود در حقوق کودک و پراکندگی در این حوزه بر اتخاذ نگاهی کلان و رفع خلأ قوانین مبتنی بر آموزه‌های غنی اسلام در موضوعات مختلف ناظر به حقوق کودک تاکید کرد و ادامه داد: ضرورت تصویب قوانین جامع و برنامه‌های مشخص برای تامین ابعاد مختلف حقوق کودک از جمله حق سلامت کودکان اعم از سلامت جسمی، روحی، روانی، معنوی، آموزش و آگاهی خانواده‌ها برای پرورش و تربیت نسلی سالم و توانمند از جمله مواردی بود که در جلسه مذکور برآن تاکید کردم.

نقش سمن ها در حمایت از حقوق کودکان و پیشگیری از نقض حقوق آنها و لزوم حمایت بیشتر از آنها از دیگر موارد مهمی بود که در این نشست مورد تاکید قرار گرفت.

موضوع آسیب‌های فضای مجازی از دغدغه مشترک حضار جلسه بود که مقرر شد طرحی با همکاری مرجع ملی حقوق_کودک در این خصوص تهیه و با کسب نظرات کارشناسان به مجلس شورای اسلامی برای تصویب تقدیم شود.

همچنین براساس گزارش‌های واصله به کمیته حقوق بشر، ان شاء الله شاهد نظارت بیشتری از سوی مجلس شورای اسلامی بر دستگاه‌های ذیربط در خصوص حمایت از حقوق_کودکان و رفع موانع اجرایی خواهیم بود

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 × = پنجاه چهار