رئیسی: مقررات قانونی عمل شود، از زمین‌خواری جلوگیری می‌شود

♦به گزارش سلام نیوز اولین مناظره ۷ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم با موضوع «اقتصاد» در استودیوی محل مناظره‌ها در رسانه ملی در حال برگزاری است.

بنا بر گزارش مهر، قرعه‌کشی اولین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در استودیوی محل مناظره‌ها در رسانه ملی برگزار شد. این مناظره از ساعت ۱۷ آغاز و پیش از شروع مناظره، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۱۵ خود را به ساختمان شیشه‌ای جام جم رساندند. مدت مناظره ۳ ساعت است و از ساعت ۱۷ تا ۲۰ طول می‌کشد و هر هفت نامزد حاضر در این دوره از انتخابات، در این مناظره به پرسش‌هایی با موضوع «اقتصاد» پاسخ می‌دهند. پیش از آغاز مناظره، قرعه‌کشی برای تعیین صندلی و روال پرسش‌های مناظره برگزار شد. در نخستین مناظره ۲۱ سوال از نامزدها پرسیده می‌شود و هر نامزد در انتهای مناظره ۴ دقیقه فرصت خواهد داشت تا جمع بندی داشته باشد. اجرای این مناظره را «مرتضی حیدری» برعهده دارد و این مناظره انتخاباتی به صورت زنده از شبکه یک سیما، شبکه خبر، رادیو ایران و رادیو انتخابات پخش می‌شود.

دیگر مناظره‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز سه‌شنبه ۱۸ و شنبه ۲۲ خرداد برگزار می‌شود.

مهرعلیزاده: برنامه مدونی که از دو سال پیش روی آن کار کردم را دارم

محسن مهرعلیزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (شنبه) در اولین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای فرار مالیاتی چیست؟ گفت: از دو سال پیش برنامه مدونی را تهیه کرده‌ام. برنامه‌های اجرایی و نظری بنده و راهکارهایی که برای حل مشکلات کشور دارم را امشب در سایت خود بارگذاری خواهیم کرد

وی افزود: به هر دلیل از جمله شائبه مهندسی انتخابات با حذف تعدادی از افراد صالح مواجه هستیم تا جایی که از کنار فرمایش مقام معظم رهبری در مورد جبران جفا عبور می‌کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید دید این امر چگونه از طرف طراحان وضع موجود انجام می‌شود.

مهرعلیزاده تصریح کرد: با وجود ظرفیت‌های فراوان ایران مشکلات فراوانی دارد مشکلاتی که رخنه در جان و مال مردم کرده است امروز مردم روزگار سختی می‌گذرانند. ۵۰ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند، ۷ میلیون سرپرست خانوار درآمد ثابتی ندارند و نیازمند کمک معیشتی هستند.

وی خطاب به رئیسی، گفت: آقای رئیسی شما حاضرید خانواده خود را در جاده چالوس به دست راننده مؤمن و متعهدی بدهید که گواهینامه ندارد؟ شما فقط شش کلاس سواد کلاسیک دارید. البته من به سواد حوزوی شما احترام می‌گذارم ولی با این سواد نمی‌توان اقتصاد را اداره کرد.

محسن مهرعلیزاده گفت: آقای رئیسی شما سید هستید. ما برای جد بزرگوار شما احترام قائلیم. شما در پاسخ به سوال مجری، راه حل‌هایی برای رفع موانع تولید ارائه دادید، چقدر با تولید آشنایی دارید؟ مردم مشکل دارند. ۴۲ سال از انقلاب گذشته، مردم مشکل تولید و صادرات دارند. ۷۰ درصد ظرفیت‌های تولید معطل است.

وی گفت: شما می‌توانید یک سوال اقتصادی مطرح و بدون کمک مشاورانتان پاسخ دهید؟ هر سفر شما ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد و در آخر هر سفر مصاحبه‌ای در کارخانه‌ای که بانک توقیف کرده می‌کنید که این کارخانه با تصمیم دادستان باز شده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: هزاران کارخانه با تصمیم دادستان بسته شده است. یک نفر از خارج از کشور این کار را هم نکرده است. اسرائیل و آمریکا هم نقشی نداشته‌اند. قاضی شما کارخانه را بسته است.

وی خطاب به رئیسی گفت: قوه قضائیه را اداره کنید. اگر دلتان برای اقتصاد سوخته، قوه قضائیه‌ای که به شیوه قجری اداره می‌شود را اداره و اصلاح کنید.

مهرعلیزاده تصریح کرد: می‌گویند رئیسی سندرم پست بی قرار دارد. از دادستانی به آستان قدس، از آنجا برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری و بعد به ریاست قوه قضائیه و مجدداً برای نامزدی ریاست جمهوری وارد شده است. چه تضمینی هست که ریاست جمهوری را نیز به سودای مقام بالاتری رها نکنید؟

وی با تاکید بر اینکه محل مبارزه با فساد دستگاه قضا است گفت: ما انشا نمی‌نویسیم. با منطق و اصول صحبت می‌کنیم. من مهندس اقتصاد هستم. مدیریت اقتصاد و مالی خوانده‌ام.

مهرعلیزاده گفت: یکی از مشکلات ۴۲ ساله کشور ما این است که هیچ وقت یک مدل توسعه در کشور نداشتیم. هر دولت و وزیری که روی کار آمده حسب عقیده خود کاری انجام داده یکی به نئوکلاسیک و دیگری به سوسیالیست.

مدل آلمانی مهرعلیزاده برای اداره اقتصاد کشور

وی افزود: من دکترای مهندسی اقتصاد دارم. روشی به عنوان الگوی حکمرانی اقتصاد اجتماعی که الان در کشورهای اروپایی به ویژه آلمان در حال اجرا است را تدوین کرده‌ام. آلمان با حدود ۸۰ میلیون جمعیت دارای هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار درآمد است در حالی که درآمدهای ما علیرفم فروش نفت حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار است.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: الگویی که بنده طراحی کردم با توجه به شرایط ایران بومی شده است. مانع زدایی، تسهیل صادرات، معافیت مالیاتی برای تولید اصل این مسئله هستند. افزایش تولید، درآمد سرانه و جلوگیری از فرار مالیاتی از رئوس برنامه‌های من هستند.

مهرعلیزاده گفت: من مهندسی مکانیک خواندم، و از کف کارخانه کار کردم. هلدینگ داری کردم. کیش را از صفر ساختم. استان خراسان بزرگ را مدیریت کردم. دکترای مهندسی مالی را در هلند خواندم و مدل دولت زندگی را طراحی کردم.

جلیلی: برای محرومیت زدایی باید طرح و برنامه داشت

سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (شنبه) در اولین مناظره انتخاباتی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت رأی آوردن چه اقداماتی برای محرومیت زدایی انجام می‌دهید، گفت: شهادت امام صادق (ع) را تسلیت عرض می‌کنم و یاد شاگرد این مکتب را گرامی می‌دارم که حضرت امام (ره) به حقیقت، اسلام را در دوران معاصر احیا کرد و یکی از بحث‌های مهم حضرت امام (ره)، محرومیت زدایی بود.

وی بیان کرد: برای محرومیت زدایی، قبل از اینکه طرح‌های اقتصادی داشته باشیم، مهمترین بحث این است که این نگاه را داشته باشیم که آیا به محرومیت زدایی قائل هستید یا خیر؟

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در سالهای اخیر داشتیم این بود که در نگاه اقتصادی، مردم و محرومین در اولویت نبودند. یکی از بحث‌های مهم در اقتصاد این است که اگر ما صحبت از جمهوری اسلامی و جمهوریت که یادگار حضرت امام است، می‌کنیم، مردم را باید در اقتصاد هم مورد توجه قرار دهیم.

جلیلی ادامه داد: در زمان رأی گیری حتی هلی کوپتر می بریم تا رأی مردم اتخاذ شود اما آیا در روستاهای دور افتاده این کار را می‌کنیم که آن چیزی که حق مردم است در جنبه‌های اقتصادی هم به آنان برسد؟

وی افزود: اگر مااین نگاه را نداشته باشیم، به یک سری کارهای نمایشی روی می‌آوریم که این کارهای نمایشی، کار برای مردم نخواهد بود. برای محرومیت زدایی باید طرح و برنامه داشت اما قبل از طرح و برنامه، باید اراده داشت.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما چند طرح اساسی در این زمینه داریم که حتماً باید انجام شود تا محرومیت به حداقل برسد. در وهله اول باید حق مردم را در عرصه‌های مختلف به ویژه در سهمی که از مصرف انرژی دارند، به آنان داده شود.

جلیلی افزود: ما در طرح «وان» یا واحد انرژی به دنبال آن هستیم که این حق به مردم داده شود. طرح دوم، طرح سبد غذایی است که در این طرح آحاد مردم باید در روز ۲ هزار و ۵۰۰ کیلو کالری حداقل انرژی و غذاهای لازم به آنان برسد. برنامه‌ای در این زمینه تهیه شده است که این به خوبی توزیع شود. در اثر سیاست‌های عدم نگاه به محرومان متأسفانه شاهد هستیم که این سبد غذایی به مردم نمی‌رسد.

وی تاکید کرد: اگر ما صبحت از محرومیت زدایی می‌کنیم، فقط درباره برخورداری از حقوق اولیه نیست بلکه برای تفریح و سلامت مردم هم باید وجود داشته باشد و ما طرحی درباره موضوع سفر داریم و در آن آمده است که چگونه با همین امکانات و بودجه فعلی می‌توان مردم را از سفر برخوردار کرد تا تحکیم خانواده صورت گیرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای مردم یک سوال اساسی مطرح است، مبنی بر اینکه پاسخ مسائل اقتصادی مشخص است پس چرا کاری انجام نمی‌شود؟ برخی از دوستان هم می‌گویند پاسخ این سوالات را بلدند. به نظر بنده در همین جلسه برخی از موضوعات نشان داد که چرا این پاسخ‌ها دنبال نمی‌شود.

جلیلی گفت: یک راه این است که شما باید مساله و پاسخ آن را بدانید اما بحث دیگر هم این است که بعد از اینکه پاسخ را دانستید، واقعاً آن را دنبال کنید و اراده این کار را هم داشته باشید.

وی تصریح کرد: برای مثال همتی گفت که مشکل ما به دلیل عدم تصویب FATF است و اگر شما مسائل اقتصادی را در این حد بدانید خُب همین مسائل پیش می‌آید. شما ۴۱ بند درباره FATF منعقد کردید و ۳۹ مورد آن را اجرا کردید و صرفاً دو مورد آن باقی مانده است. علیرغم اینکه ۳۹ مورد آن را اجرا کردید اما FATF هنوز از شما نپذیرفته و گفته فقط ۱۶ مورد آن را پذیرفته است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: کشورهای دیگر در همین حد هم انجام نداده‌اند، بعد شما می‌گوئید تمام مشکلات کشور این است که FATF انجام نشده است و می‌گوئید من نمی‌توانم، حتماً نمی‌توانید.

مرد اقتصادی باید در میدان اقتصاد باشد

جلیلی ادامه داد: عدم فهم صحیح از مساله حتماً نمی‌تواند در فهم پاسخ آن به شما کمک کند. از سوی دیگر شما رویکرد اشتباه دارید و معتقدم همتی جزئی از این رویکرد اشتباه است. یک رویکرد این است که می‌خواهد به جای کار واقعی کشور را با نمایش اداره کنید، در حالی که کشور با نمایش اداره نمی‌شود. اگر سوال می‌کنید مساله ابر بدهکاران بانکی چه شد آنان شروع به یکسری از حرف‌های «این فرمی» می‌کنند. مرد اقتصادی ما باید در میدان اقتصاد باشد نه اینکه بیشتر در رسانه باشد.

وی افزود: در سال ۹۱، ۷۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی وجود داشت و بنده در آن زمان مسئولیت داشتم و مدیران عامل بانک‌ها را دعوت کردم و همتی هم آن زمان مدیرعامل بانک سینا بود و در آن جلسه حضور داشت. تمام مسئولان قضائی و امنیتی را هم در آن جلسه دعوت کردیم و گفتیم باید چه کار کرد تا این معوقات را پس گرفت. چرا آقایان شکایت نکردند؟ همان موقع به این افراد گفتیم به ما بگویید مشکل چیست تا ما کمک کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در این ۸ سال اینگونه شده که خود همتی می‌گوید ۹۰ هزار میلیارد تومان معوقه بانکی فقط دست ۱۱ نفر است و می‌گویند از قبل بوده است که باید بگویم پس شما چه کاره‌اید؟

جلیلی ادامه داد: یک نگاه این است که ما به زور کشور را اداره کنیم و صرفاً دو مساله را حل کنیم و بگوییم FATF و فلان موضوع اتفاق نیفتاد و یک بهانه‌ای پیدا کنیم و خودمان را راحت کنیم، اما یک نگاه این است که می‌گوید کشور توانمندی‌های زیادی دارد و ظرفیت‌های خوبی دارد.

وی با بیان اینکه امروز جوانان و نخبگان بسیار زیادی داریم و نه تنها کشور را می‌توان اداره کرد بلکه می‌توان کشور را در ۴ سال آینده جهش داد، اظهار داشت: دوستان به صراحت می‌گویند نمی‌شود و باید بگویم خیر شما نمی‌توانید. خوب است مناظره برای همین است و عده‌ای می‌گویند نمی‌شود و عده‌ای می‌گویند می‌شوند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در سال ۹۴ و موقع توافق برجام بنده گفتم طبق این اسناد، تحریم‌ها رفع نمی‌شود اما روزنامه‌ها زدند که فلانی می‌گوید می‌شود و جلیلی می‌گوید نمی‌شود.

جلیلی گفت: اگر ما می‌خواهیم فقط در چهار سال آینده کشور اداره نشود، بلکه کشور هم جهش پیدا کند، باید برنامه جدی برای اقتصاد کشور داشته باشیم و به دنبال بهانه نگردیم. ما باید چند موضوع اصلی را مبنای کار خود قرار دهیم.

وی افزود: برای مثال درباره ارزش پول ملی مباحثی مطرح می‌شود که باید بگویم چه زمانی ارزش پول ملی ایجاد می‌شود؟ این اتفاق زمانی می‌افتد که شما جهش تولید داشته باشید و جهش تولید هم زمانی اتفاق می‌افتد که جهش صادرات داشته باشید و جهش صادرات هم مستلزم این است که تعاملات گسترده و سازنده با جهان داشته باشید و معطل دو، سه کشور نمانید.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینکه یکی از نامزدها درباره تبادلات خارجی مباحثی را مطرح کرد، باید بگویم که یکی از سوالات ما این است، شما که بلدید پس پاسخ دهید چرا صادرات ما به ۲۸ کشور اتحادیه اروپا نصف صادرات به افغانستان است؟! در همه این زمینه‌ها باید برنامه جدی داشته باشیم.

جلیلی افزود: زمانی که ما صحبت می‌کنیم از اینکه کشور نباید توزیع فقر داشته باشد و باید در کشور، تولید ثروت محقق شود برای این کار باید برنامه جدی در حوزه ارزآوری وجود داشته باشد. ارزآوری زمانی اتفاق می‌افتد که شما به همه دستگاه‌ها مأموریت دهید که برای ارزآوری کشور اقداماتی را انجام دهند. نباید روال به اینگونه باشد که فقط وزارت نفت، نفت را به فروش برساند و اگر این اتفاق نیفتد بانک مرکزی بگوید ندارد و بقیه دستگاه‌ها هم تعطیل شوند و بگویند که هر وقت FATF تصویب شد کار می‌کنیم.

وی تصریح کرد: همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های ما باید کار کنند تا کشور ارزآوری داشته باشد. ما برای این مساله برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که چگونه می‌توان این کار را انجام داد تا همه دستگاه‌ها بتوانند وظایف خود در زمینه ارزآوری را محقق کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در ۴ بخش معدن، کشاورزی، نفت، گاز و برق بررسی کردیم که می‌توان بر چه مبناهایی درآمد ارزی کشور را جهش داد نه اینکه یک بهانه آورد و گفت که چون FATF به تصویب نرسید نتوانستیم کاری کنیم. اگر ظرفیت‌های کشور بسیج شود می‌توانید به اندازه درآمدهای نفتی کشور، درآمد داشته باشید.

جلیلی ادامه داد: نکته بعدی این است که باید برای رفع بیکاری برای دستگاه‌های مختلف مأموریت تعریف شود تا آنها بر اساس این برنامه‌ها اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند. همه دستگاه‌ها باید بتوانند شغل ایجاد کنند نه اینکه کارمند اضافه کنند.

وی گفت: ما این کار را هم بررسی کردیم و کاملاً قابل تحقق است. برای مثال بخش‌های پتروشیمی و پتروپالایشگاه ها را مورد بررسی قرار دادیم و میزان جهش در اشتغال از طریق این ظرفیت‌ها را مورد بررسی قرار دادیم و کاملاً شدنی است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما می‌توانیم برنامه‌هایی در زمینه‌های مختلف جهت جهش داشته باشیم. ممکن است در ۴ دقیقه نتوانیم همه مباحث درباره این موضوع را مطرح کنیم و بنده نامزدهای محترم را دعوت می‌کنم مناظره‌ای در شبکه تلوبیون داشته باشیم.

 

زاکانی: همتی پول ملی را نابود کرده است / در مناظره جای انشا خواندن نیست

علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی درخصوص حجم نقدینگی گفت: علی الظاهر با هم مناظره می‌کنیم اما دوستان انشا می‌خوانند. اینجا کلاس انشا نیست. وقت راست گفتن است. آقای همتی زشت است که ما را متهم می‌کنید که ما دروغ می‌گوئیم. ما هنوز حرفی نزدیم. شما غیب می‌دانید؟ خیر شما خلاف می‌گوئید.

وی افزد: سال ۹۸ گفتید که FATF هیچ تأثیری در اقتصاد ایران ندارد. چرا دروغ گفتید؟ به ما تهمت زدند.

زاکانی ادامه داد: به ما گفتند که ما اقتصاددان هستیم اما به نظرم باید به ایشان نوبل شیمی بدهیم. ایشان مملکت را نابود کرده است. شما فقر را توزیع کردید. بنده از جهش تولید صحبت می‌کنم.

وی تصریح کرد: باید سر مسائل درست صحبت کنیم. خواهش می‌کنم تهمت نزنید چون اگر این کار را ادامه بدهید، ما باید حقایقی را بگوییم که اینجا هم اوقات شما و مردم تلخ می‌شود.

نامزد انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری تأکید کرد: در مورد عدم تأیید صلاحیت‌ها صحبت کردید، اگر قرار بود افراد دیگری تأیید صلاحیت شوند، شما نباید اینجا می‌بودید. هر کسی باید در قد و قواره خودش باشد.

وی افزود: گفتید که ۵ نفر مقابل شما قرار دارند در حالی که ۸۵ میلیون نفر مقابل شما قرار دارند. شما ۸۵ میلیون نفر را نابود کردید که مقابل شما هستند.

وی گفت: راه حل نقدینگی متصل کردن بانک‌ها به هم و قراردادن اطلاعات بانک‌ها در خدمت نظام مالیاتی است. چیزی که وظیفه وزیر اقتصاد و آقای همتی بود. خیلی‌ها پول می‌گیرند و بدهکار بانکی هستند.

آقای همتی! پاسخگوی افزایش نقدینگی، تورم و کاهش ارزش پول ملی باشد

زاکانی اظهار داشت: سوالی که از آقای همتی شده بود، این بود که ابر بدهکاران بانکی چه کسانی هستند و مفسده‌های بانکی از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ باید گفت که بزرگترین اشکال در این بخش به بانک مرکزی برمی‌گردد و عدم نظارتی که در این خصوص صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: سال گذشته از ۵۴۰۰ هزار میلیارد سپرده‌های بانکی، ۱,۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شده است؛ از این ۱,۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات، دو سوم آن استمهال بوده است یعنی به کسانی تسهیلات داده شده که بدهکار بانکی هستند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: متأسفانه این حجم بدهی متعلق به کسانی است که عملاً هیچ نقش فعالی در حوزه اقتصاد ندارند و حتی این پول را در سوداگری و سفته‌بازی هزینه کرده‌اند. بزرگترین همتی که همتی باید انجام می‌داد، نظارت دقیق در حوزه پولی و بانکی بود که متأسفانه این کار را نکرده و برعکس اقدام کرده است.

زاکانی تصریح کرد: عامل مهم افزایش نقدینگی در جامعه، پول پرقدرتی است که بانک مرکزی به تقاضای دولت چاپ و در بازار عرضه کرده است. با عدم صداقت، حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان امکان اعتبار را به دولت آینده حواله کرده‌اند؛ یعنی دولت آقای روحانی در سال ۹۹ از عدم انتقال ارزی که به داخل بوده، مابه‌ازای آن پول پرقدرت تولید و مصرف و نهایتاً بازپرداخت آن را به دولت آینده واگذار کرده است. آقای همتی باید پاسخگو باشد که چرا با چنین وضعیتی کشور اداره می‌شود؟

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد ارزش پول ملی گفت: علت اصلی کاهش ارزش پول ملی، تورم و افزایش قیمت دلار به صورت دستوری است. آقای همتی! کشور را نمی‌توان این‌گونه اداره کرد. اگر اقتصاد و اقتصاددانی این‌طوری است که شما می‌فرمایید، به نظر من همه ملت ایران از اقتصاد و اقتصاددانی تبری می‌جویند. باید جایزه نوبل شیمی به شما بدهند که ارزش پول ملی را این‌گونه نابود کرده‌اید.

وی تأکید کرد: پارامترهای تورمی، نقدینگی و افزایش پایه پولی، سه پارامتری است که باید مستقیماً همتی پاسخگو باشد. در حوزه تورم، نقدینگی و پایه پولی، کشور دچار مشکلات اساسی است که هر سه حوزه مربوط به فعالیت‌های همتی است.

قاضی زاده هاشمی: مسئولین کشور به جای حفاظت از پول ملی، از ارز خارجی حراست می‌کنند

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره تلویزیونی انتخاباتی عصر امروز (شنبه) در رابطه با تقویت ارزش پول ملی و راهکار خود برای افزایش قدرت خرید مردم توضیح داد و گفت: در مورد ارزش پول ملی در چند سطح می‌توان حرف زد. وقتی از حفاظت ارزش پول ملی صحبت می‌کنیم، کنترل تورم مطرح است. اگر بتوانیم تورم را به عنوان ام المصائب کنترل کنیم، می‌توانیم ارزش پول ملی را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: مسئله بعدی «حکمرانی ریال» است. متأسفانه در کشور مسئولان مربوطه به جای حفاظت از ارزش پول ملی، مسئول حفاظت از پول خارجی شده‌اند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر بخواهیم وجهه و مشخصات صحیحی از حکمرانی پول ملی تعریف کنیم، باید بگوییم این موضوع مسئول مشخصی در کشور ندارد و آن کسی که وظیفه غیرمستقیم دارد، مسئولیت خود را به گردن دیگران می‌اندازد. ای کاش رئیس بانک مرکزی خود را مسئول ریال بداند تا دلار.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: در بحث گرانی و تورم باید بگویم بسته مفصلی در دولت «سلام» تهیه کردیم که بر ۲۱۳ پروژه مبتنی است و ۵۱ پروژه آن مستقیماً به مسئله کنترل قیمت‌ها و تورم برمی گردد.

وی افزود: وقتی از تورم صحبت می‌کنیم، درباره نقدینگی و پول پرقدرتی که وارد بازار می‌شود حرف می زنیم. مسئله اصلاحات تغییر ساختاری بانک‌ها و اصلاحات ساختار بودجه که در سوالات بود مطرح است.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از کسری بودجه امروز با خلق تورم تأمین می‌شود. تورم به یک مالیات دائمی تبدیل شده که از مردم پابرهنه و متوسط به سمت دولت و به سمت طبقه مرفه می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: طی ۵۰ سال گذشته این روند مرتباً ادامه داشته است. وقتی از کنترل تورم و ارزش پول ملی صحبت می‌کنیم، موضوع ما گسترش و تقویت تولید و هدایت نقدینگی به سمت آن است.

همتی: اغلب وعده‌هایی که نامزدها می‌دهند، امکان تحقق ندارد

عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی درخصوص ابربدهکاران بانکی گفت: اول ابراز تأسف می‌کنم که نمایندگان توانای بخش بزرگی از جامعه ایران از جمله زنان در این مناظره حضور ندارند. خیلی از شماها اینجا نماینده ندارید. به حق نیز معترض هستید.

وی ادامه داد: اعتراض تان را می‌خواهید با قهر از صندوق رأی نشان دهید. من فکر می‌کنم اعتراضتان را با رأی خود تغییر دهید. نیاز داریم که به جای انفعال، جمهوری تشکیل دهیم. ما می‌توانیم یک نه بزرگ و تأثیرگذار به تهدید علیه جمهوریت بگوییم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: مردم! راستش من خیلی فکر کردم که اینجا چه قولی به شما بدهم. دیدم صادقانه تر این است که وضعیت اقتصادی ایران در شرایط فعلی طوری است که اغلب وعده‌های رنگارنگ و جذاب نامزدها امکان تحقق ندارد.

همتی تاکید کرد: برخلاف دیگران، اقتصاد خوان و اقتصاددان هستم. از وضعیت اقتصادی کشور خبر دارم. سابقه مدیریت اقتصادی و اجرایی دارم. منابع لازم برای وعده‌ها را نداریم.

وی گفت: دوست ندارم به شما به دروغ بگویم. این دوستان هیچکدام از پول و ثروت حرف نمی‌زند. عملاً از توزیع فقر می‌گویند. هم به تولید ثروت هم به توزیع عادلانه ثروت توجه همزمان می‌کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما برای اینکه بتوانیم از این وضعیت خارج شویم به شدت به سرعت نیاز داریم. به یک سری از اصلاحات اقتصادی. اینجا تنها نامزد هستم که می‌تواند بگوید چرا این اصلاحات اقتصادی برای توسعه ضروری است.

همتی تصریح کرد: جناب آقای رضایی بجای اینکه بگویند بانک مرکزی مقصر است بگویند چگونه می‌خواستند با گروگان گرفتن، برای کشور درآمد ارزی بدست آورند. منتظر اقدامات ایشان هستیم.

وی افزود: جناب آقای رضایی شما خودتان در مجمع، چند بار ما را برای FATF معطل کردید. عدم پذیرش شفافیت پدر اقتصاد کشور را درآورده است. من تعجب می‌کنم از شما که به معلول می‌پردازید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: جناب آقای رضایی، با اجازه مقام معظم رهبری مجدداً لوایح FATF به مجمع ارجاع شد. ما التماس کردیم، این برای ما مهم است.

چرا همه مشکلات را گردن بانک مرکزی می‌اندازید؟

همتی گفت: من قبلاً گفته بودم، من در مقابل ۵ نامزد هستم، که قاعدتاً به ریاست جناب آقای رئیسی است و به صورت پوششی، ایشان را پوشش می‌دهند.

وی ادامه داد: اولاً اگر قرار باشد من جواب دوستان پوششی را بدهم باید قسم بخورند که تا پایان رقابت‌های انتخاباتی باقی خواهند ماند. اینکه نمی‌شود سه نفر بیایند بنشینند و حمله بکنند. من دفاع خواهم کرد، جواب خواهم داد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: جناب آقای جلیلی من در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتم، شما اقتصاد نمی‌فهمید. شما ابتدایی‌ترین مطالب را بلد نیستید. چرا برای مردم تصمیم می‌گیرید؟ خسته نشدید از این همه بیانیه‌ها و بیانیه خواندن‌ها؟ بیانیه خواندن پدر کشور را درآورده است. آقای جلیلی مشکل ما همین چیزها است. چرا همه مشکلات را گردن بانک مرکزی می‌اندازید؟

وی افزود: آقای جلیلی ارز در بانک مرکزی در ۲۰ سال گذشته به طور متوسط ۴۵ میلیارد دلار سالیانه بوده است. اما در دو سال گذشته به طور متوسط به ۹ میلیارد دلار رسیده است. وقتی یک راننده تاکسی ۵ میلیون تومان درآمد داشته است و درآمدش به یک میلیون تومان برسد، مجبور است کرایه را پنج برابر بکند.

همتی تصریح کرد: قیمت دلار به‌جای اینکه بشود ۵۵,۰۰۰ تومان الان روی ۲۲ هزار تومان است. آقای جلیلی! در برجام شما در زمین ترامپ بازی کردید. من به عنوان رئیس بانک مرکزی مسئول بازار بودم.

من می‌خواهم محترمانه صحبت کنم

وی ادامه داد: آقای زاکانی من خواهش می‌کنم از پوششی در بیایید. شما اقتصاد نمی‌دانید. دو کلاس اقتصاد نخوانده‌اید. تحصیلات پزشکی نیز معلوم است که چطوری مدرک گرفته‌اید! دهانم را باز نکنید که این چیزها را بگویم. من می‌خواهم محترمانه صحبت کنم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: جناب آقای رضایی شما می‌فرمایید که می‌خواهید گروگان‌های آمریکایی را بگیریم و فلان بکنیم. آقای رضایی من اقتصاددان هستم. من می‌دانم شما چطوری اقتصاد خوانده‌اید. شما استادها را مجبور کرده‌اید در دفترتان از شما امتحان بگیرند. چیزهایی را نگویید که من مجبور شوم در اینجا بگویم.

وی ادامه داد: احترام ویژه‌ای برای آقای رئیسی قائل هستم. به جای اینکه به کارخانه‌ها بروید، به زندان‌ها می‌رفتید. این وظیفه بخش اجرایی است. از این وام‌هایی که می‌گوئید و معلوم نیست آخرش چه شد. شما در قوه قضائیه تشریف داشتید و باید اول مشکلات قضائی را حل کنید بعد مشکلات اجرایی را حل بکنید. معیشت مردم را با رأی مثبت به فیلترینگ اینستاگرام تهدید کردید.

رضایی: رابطه اقتصاد با مردم تنظیم نشده است / همتی دست در جیب مردم می‌کند

محسن رضایی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز (شنبه) در اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات فرآیند بودجه‌ریزی کشور و همچنین کسری‌های بودجه، گفت: مردم عزیز! هشت سال پیش در همین مکان و در مقابل آن کلید بی‌خاصیت، یک هزار تومانی را نشان دادم و به شما گفتم اگر اوضاع به این صورت ادامه پیدا کند، این پول ملی سقوط می‌کند؛ به جیب‌ها، یارانه‌ها، حقوق کارگران، درآمد کشاورزان و مردم نگاه کنید. امروز ما چه وضعی در زندگی داریم و به آن رسیدیم.

وی ادامه داد: در پاسخ به این سوال که چرا این‌طور شده است و چرا مردم ما باید در زباله‌گردی، نان قرضی و مشکلات دیگر دست و پنجه نرم کنند. وقتی مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم رابطه دولت با اقتصاد و رابطه مردم با اقتصاد تنظیم نشده است و هرگاه مشکلی برای دولت پیش بیاید، دست در جیب مردم می‌کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اقداماتی که بانک مرکزی و این آقای همتی و همکارانشان انجام دادند، بلایی سر کسر بودجه آوردند و تا مشکلی پیش می‌آید، دست در جیب مردم می‌کنند تا کسر بودجه دولت را تأمین کنند، می‌خواهد ارزش پول ملی ثابت بماند؟ در مسئله بورس، دولت راه غیرقانونی را برای جبران کسری بودجه در پیش گرفت، نرخ سود بانکی را پایین آورد و ارز را به غلط ۴,۲۰۰ تومان تعیین کردند و وقتی پول از بانک‌ها به سمت بورس رفت، مردم را به حضور در بورس بدون حساب و کتاب تشویق کردند و بعد هم مردم را در زمین و آسمان رها کردند.

رضایی با طرح این پرسش که این شیوه تنظیم بودجه کشور است؟، گفت: آیا بودجه کشور را باید از طریق دست کردن در جیب مردم تأمین کنند؟ مگر زندگی مردم باید از زندگی دولت جدا باشد؟ این یک مسئله اصلی است که در انقلاب پیدا شده است. چرا باید قطار انقلاب روز به روز کوچک‌تر شود و پشت این اقتدار ملی، قطار انقلاب به یک اسکوتر تبدیل شده است.

سیاست پولی که آقای همتی در پیش گرفت یک فاجعه بزرگ در نقدینگی به وجود آورد

رضایی گفت: آقای همتی! شما منبع برای رانت سازی در فولاد و شکر دارید ولی منبع برای مستضعفین و محرومین ندارید؟ شما چطور رانت خواران را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین مالی کردید اما برای اینکه به محرومین کشور یارانه ۴۵ هزار تومانی بدهید، منبع ندارید؟ ما همان قیمت واقعی ۴۵ هزار تومانی در سال‌های قبل که ۲۰ دلار بوده و الان ۴۵۰ هزار تومان است را می‌دهیم.

وی افزود: این واقعاً جای تأسف دارد که در دوران شما وضعیت اقتصاد کشور را به گونه‌ای رساندید که اگر به آمار نگاه کنید، وضعیت نمودار عملکرد آقای همتی در بانک مرکزی را به خوبی می‌بینید که از زمانی که ایشان مسئول شده، چگونه نرخ دلار از هشت هزار تومان به ۲۱ هزار رسیده است. آیا ایشان اقتصاددان است؟ چطور نتوانسته تشخیص بدهند که وضعیت چگونه است!؟ سیاست پولی که ایشان در پیش گرفت یک فاجعه بزرگی در نقدینگی کشور به وجود آورده است که اگر امسال نتوانیم جلوی آن را بگیریم، کشور از نظر تورم، تهدید می‌شود.

اگر پای آمریکا به ایران برسد، آنها را به گروگان می‌گیریم

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در مورد مسائلی که در خصوص گروگان‌ها می‌گوئید بله من یک سرباز هستم. وقتی آمریکا تهدید کند که ما به ایران حمله می‌کنیم، جواب فردی مثل من این است که اگر پای شما به ایران برسد ما شما را گروگان می‌گیریم. شما می‌خواهید که ما گروگان را بکُشیم که چیزی دستمان را نگیرد. معلوم است که رجز خواهیم خواند و در این رجزخوانی در دهان آمریکا می‌زنیم و به شکلی می زنیم که جنبه انسانی ما حفظ می‌شود.

رضایی تصریح کرد: من برای اقتصاد کشور برنامه جدیدی دارم. طرح جدیدی را برای زندگی خانواده‌ها از شهر و روستا آغاز می‌کنیم تا به یک توسعه ملی برسیم. به همین دلیل یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را با محاسبه دقیق و از منابعی که در رانت خواری، اسراف از دست رفته و همچنین صرفه جویی در ۴ میلیارد دلار از ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۴ میلیارد دلار یارانه‌ای که به طبقات بالا داده می‌شود، به دست می‌آوریم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: از طرف دیگر مسئله اقتصادی که داریم از طریق بسیج مردم از اهل تسنن گرفته تا بانوانی که در حاشیه هستند و جوانان پیش می‌گیریم و قطار انقلاب را بزرگ‌تر می‌کنیم که همه استان‌های مرزنشین و قشرها بتوانند وارد اقتصاد شوند و اقتصاد را تأمین کنند. آن زمان نه تنها شرایط اقتصادی را بهبود می‌بخشیم بلکه یک جهشی ایجاد می‌کنیم.

وی تصریح کرد: امیدوارم مردم عزیز ما این فرمان را به دست ما بدهند که بتوانیم ثابت کنیم همانطور که در دفاع مقدس امنیت ملی بزرگ و عظیم است، در اقتصاد بزرگ ملی نیز توانایی این را دارد که ایران بزرگ اقتصادی را ایجاد کنیم.

رئیسی: باید برای «رونق تولید» جذابیت ایجاد کنیم / لزوم برخورد با قاچاق

سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (شنبه) در اولین مناظره انتخاباتی در پاسخ به این سوال که «یکی از مشکلات اساسی در مسیر رونق و جهش تولید در کشور وجود موانع بسیاری مانند انحصار، تورم مقررات و مجوزها، قاچاق کالا و مداخلات نامناسب دولتی در مسیر حرکت بخش خصوصی است. از نظر شما علت کم توفیقی در این زمینه چیست و اولویت‌ها و راهکارهای شما برای رفع موانع چیست؟» اظهار داشت: موضوع موانع تولید، از مسائل مهمی است که امروز تولیدکنندگان ما با آن مواجه هستند.

وی افزود: موانع تولید کاری کرده است که تولیدکنندگان با اندیشه و با انگیزه‌ای که در عرصه تولید حضور پیدا کردند، تولیدشان با مشکل مواجه شده است. ما برای اینکه تولید رونق پیدا کند باید برای آن جذابیت ایجاد کنیم و از سوی دیگر از جذابیت امور اقتصادی غیر مولد بکاهیم. اینکه نقدینگی و پول‌ها به سمت ارز، طلا و زمین و امور غیر مولد برود، باید جاذبه اش از بین برود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: این امر به سازوکار نیاز دارد. جذابیت نداشتن هرگز به معنای آن نیست که از فردا مانع این موارد شویم. بلکه باید برای کارهای غیرمولد مالیات در نظر بگیریم و از مالیات تولیدکنندگان بکاهیم و با شیب ملایمی آن را به میزان پایین‌تری ببریم و ۲۵ درصد را به ۱۰ درصد برسانیم.

رئیسی افزود: ما باید در عمل برای مسأله، تولید کاری کنیم که تولید کننده مشکلی نداشته باشد. صدور برخی از مجوزها برای تولید کننده مانع است. بله باید سازوکار داشته باشد اما این سازوکارهای موجود، باید پسینی باشد نه پیشینی تا تولیدکننده را موفق کند. ما باید کاری کنیم مسأله قاچاق به عنوان یکی از موانع جدی تولید به حداقل برسد و از بین برود. از طرف دیگر نقدینگی باید به سمت تولید برود.

اگر مشکلات مردم با تهمت و اهانت به من حل می‌شود، اشکال ندارد

وی در پاسخ به نقدها و دیدگاه‌هایی که از سوی سایر کاندیداها مطرح شد، تصریح کرد: در ارتباط با مطالبی که اشاره شد، خواهش می‌کنم به نظرسنجی‌ها آن هم نه یک نظرسنجی، بلکه تمام نظرسنجی‌های کلی از مردم عنایت داشته باشید. یکی از دغدغه‌های مردم بی صداقتی برخی از مسئولین است و انتظار مردم آن است که در سطوح مختلف با آنها با صداقت صحبت شود و حرف نادرست به آنها گفته نشود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: این خیلی بد است که شخصی در کسوت کاندیدای ریاست جمهوری فقط برای جلب آرا و تخریب دیگران حضور پیدا کند. اگر این کار جواب می‌داد، در همین سالن افرادی بسیار اهانت کردند و تخریب کردند و حرف نادرست زدند. فکر کنید مردمی که پای صحبت ما نشستند و جوانانی که دسترسی دارند، می‌توانند خودشان به سایت آموزش عالی بروند و فرض کنید ببینند مدرک تحصیلی بنده و برخی از آقایان چیست؟ این برای کسی که ادعا می‌کند بد نیست؟ این کار لازم نیست به فردا بیانجامد کار یک دقیقه است. از این همه تهمت و اهانت خسته نشدید؟ اگر مشکلات مردم با تهمت و اهانت به من حل می‌شود، اشکال ندارد.

همه می‌دانیم چه کسی برای اولین بار نامزد پوششی بود

رئیسی خاطرنشان کرد: سایت‌ها را نگاه کنید و ببینید که چقدر جریان معاندین علیه من بسیج شدند. شما قبل از هر کس در محضر خدا هستید. مردم می‌فهمند. چرا به مردم اهانت می‌کنید؟ مردم می‌دانند و تشخیص می‌دهند. مردم هم من را دیدند و تجربه کردند و هم شما را دیدند. من با مردم، با صداقت حرف می زنم. چرا به کاندیداها اهانت می‌کنید؟ اولین کسی که در تاریخ ایران نامزد پوششی را می‌دانید در دوره قبل چه کسی بود؛ کسی که رسماً می‌گفت نمی‌خواهم رئیس جمهور شوم و فقط آمدم از دولت دفاع کنم. دوستان شما بنیانگذار این موضوع بودند. هر کدام از این آقایان شخصیتی هستند.

وی گفت: دیدگاه و اعتقاد من رقابت و مشارکت است. شما دیدید من در قوه قضائیه چه کردم؛ از روز اولی که آمدم گفتم هر کسی که قوه قضائیه از آن شاکی است، از همه گذشتیم. نه یک سایت بستیم، نه روزنامه بستیم و نه یک نفر را بخاطر انتقاد پیگیری کردیم. اما شما به جایی (دولت) اعتقاد دارید که صدها شکایت کردند علیه کسانی که اهانت کردند.

من در دوره انتخابات قبل از کسی یک شکایت نکردم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: من در دوره انتخابات قبل از کسی یک شکایت نکردم. می‌گوئید چرا با واحدهای تولیدی سر می زنید؟ من که نمی‌خواستم سر بزنم، شما مردم را گرفتار کردید. این اقتصاد است که کشور را به این روز انداختید؟ قوه قضائیه و دادگستری‌های سراسر کشور بیش از ۲ هزار کارخانه راه اندازی کردند. بروید و ببینید اینها کجا هستند و بودند یا نبودند. اینها پیش روی مردم است. من همه زندان‌ها را هم سر می‌زنم. من مدیر نشستن در اتاق‌ها نیستم. اتفاقاً شما باید پاسخ دهید که چرا کار را به این روز رساندید که من که به استان می‌روم با کارآفرین‌ها جلسه داشته باشم؟ اینها صدایشان از بی توجهی‌ها بلند است. اتفاقاً سوال جدی از شما مطرح است که چرا داد همه را در آوردید و داد کارآفرین و کارگر را درآوردید؟

۱۷:۰۰ قرائت اطلاعیه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری

پس از پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، اطلاعیه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری قرائت شد.

در این اطلاعیه آمده است: این کمیته شامل وزیر کشور، دادستان کل، دبیر هیئت اجرایی مرکزی انتخابات وزارت کشور، رئیس سازمان صداوسیما و یکی از اعضای شورای نظارت بر سازمان صداوسیما به عنوان منتخب سه قوه است.

این کمیسیون موظف است طبق ماده ۶۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری، اگر ضمن برنامه زنده «مناظره»، هر یک از نامزدها در خصوص سایر نامزدها یا دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی، مطالب توهین‌آمیز یا هتک حرمت و یا مطالب مغایر با قوانین رسمی کشور، بیان کند، به میزان مناسب، زمان برای پاسخگویی در نظر گیرد.

برای احترام به افکار عمومی مردم شریف ایران، رعایت و اجرای قانون انتخابات ریاست جمهوری به نامزدهای محترم یادآوری شده است.

امیدواریم نخستین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با محوریت «موضوعات اقتصادی» فضایی اخلاق‌مدارانه، آگاهی‌بخش و در جهت شناخت از برنامه‌ها ودیدگاه‌های نامزدهای محترم پدید آورد.

۱۶:۴۰ صندلی کاندیداها در استودیو مناظره‌ها ریاست جمهوری با قید قرعه مشخص شد

صندلی شماره یک: سعید جلیلی

صندلی شماره دو: سیدابراهیم رئیس‌الساداتی

صندلی شماره سه: سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

صندلی شماره چهار: علیرضا زاکانی

صندلی شماره پنج: محسن رضایی میرقائد

صندلی شماره شش: محسن مهرعلی‌زاده

صندلی شماره هفت: عبدالناصر همتی

۱۶:۳۱ زاکانی: رقابتم با اژدهای هفت‌سر فساد و قبیله سالاری است

علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در بدو ورود به سازمان صدا و سیما برای شرکت در اولین مناظره انتخاباتی، در جمع خبرنگاران با اشاره به سالروز قیام ۱۵ خرداد گفت: به روح امام (ره) و شهدا درود می‌فرستم. سعی می‌کنم با استدلال، منطق، عدد و رقم با نامزدهای انتخابات صحبت کنم تا هم قابل قضاوت باشد و هم با واقعیات جامعه تطبیق کند و هم شعاری نباشد، راهکارهایی برای عبور از شرایط ارائه می‌کنم، توانمندی‌های داخل کشور بسیار بالاست.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: کشور در وضع اسفناکی اداره می‌شود، بنده آمده‌ام تا با اژدهای هفت‌سر فساد، قبیله سالاری، باند بازی و ناکارآمدی رقابت کنم.

زاکانی ادامه داد: آمده‌ام تا حق مردم را بگیرم، این حق مردم نیست که با چنین وضعیتی زندگی کنند، بنده رقیب خود را به فساد، ناکارآمدی و قبیله سالاری می دانم.

۱۶:۱۶ مهرعلیزاده: رئیسی تنها رقیب من است / صادقانه با مردم حرف می‌زنم

محسن مهرعلیزاده نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بدو ورود به سازمان صدا و سیما برای شرکت در اولین مناظره انتخاباتی، گفت: سعی می‌کنم صادقانه با مردم حرف بزنم. سعی می‌کنم آنچه را که درد و دل مردم است با آنها در میان بگذارم و راهکارها را به آنها بگویم. وی افزود: سعی می‌کنم آن‌هایی که در صحنه حاضر شدند و آشنایی با این عرصه را ندارند آشنا کنم، که این عرصه، عرصه مشکلی است و باید سابقه‌شان، تحصیلات‌شان و تجربیات‌شان در این کار باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: آقای رئیسی تنها فردی است که بر اساس نظرسنجی‌ها می‌تواند رقیب من باشد.

۱۶:۰۶ مردم تغییر می‌خواهند / من خود را رقیب فساد می‌دانم

سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به محل مناظره در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امام و شهدا به دنبال اجرای عدالت بودند، گفت: مبارزه با فقر، فساد و تبعیض. امروز موضوع مهم اجرای عدالت است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد یک تحول در حوزه اجرایی کشور بسیار ضروری است، افزود: مردم تغییر را می‌خواهند. وضع موجود موجب نگرانی و ناامیدی مردم است. نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: لازمه تغییر حضور مردم در میدان است. مردم همیشه نشان داده‌اند که بهترین تصمیم را می‌گیرند.

رئیسی تصریح کرد: من رقیب خود را ناکارآمدی، فساد و وضعیت ناپسند مردم می‌دانم. وی با تاکید بر اینکه مردم امروز کارنامه و برنامه را با هم خواهند دید، گفت: مردم باید با عملکرد افراد قضاوت کنند که آیا توان اجرای برنامه وجود دارد یا نه؟ باید داوری را به عهده مردم گذاشت.

۱۵:۴۹ جلیلی: رقیب من کسی است که کشور را متوقف و معطل می‌کند

سعید جلیلی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دقایقی پیش، جهت برگزاری برنامه مناظره انتخاباتی وارد سازمان صدا و سیما شد.

وی در بدو ورود به سازمان صدا و سیما، گفت: ما فکر می‌کنیم که کشور ۸ سال روند کندی داشت و در بسیاری از موضوعات آنگونه که باید و شاید اداره نشد و توقف داشت.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در این هشت سال ما کارهای جدی کردیم و سایه به سایه دولت و تحولات آن را دنبال کردیم و یک برنامه‌ای را در ۸ سال نوشتیم. فکر می‌کنیم که کشور امروز این ظرفیت را دارد که در ۴ سال آینده جهش پیدا کند و در ۴ سال آینده کشور نباید فقط اداره شود.

جلیلی گفت: رقیب ما کسی است که کشور را بخواهد متوقف و معطل کند و هر روز یک بهانه داشته باشد.

وی بیان کرد: روش ما این است که با اقناع و اخلاق اسلامی مطالب خود را به ملت ایران تقدیم کنیم و حضور پرشور و گسترده مردم در انتخابات، تعقیب مناظره‌ها و مباحث نامزدها و انتخاب آگاهانه آنان می‌تواند کشور را به یک جهش قابل اعتنا برساند.

۱۵:۴۳ رضایی: رقیب من مقصرین وضع موجود هستند

محسن رضایی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بدو ورود به سازمان صداوسیما برای شرکت در اولین مناظره انتخاباتی در جمع خبرنگاران، ضمن گرامیداشت سالروز قیام ۱۵ خرداد، گفت: در ۱۵ خرداد نقطه جدیدی در حیات سیاسی ملت ایران رقم خورد. من برای دفاع از ملت ایران و دفاع از میراث انقلاب به مناظره‌ها آمده‌ام تا بتوانم حرف‌ها و برنامه‌هایم را مطرح کنم و به عنوان سرباز وطن از این میراث بزرگ پاسداری کنم.

وی افزود: کاملاً آمادگی دارم با وضعیتی که در کشور مستقر شده رقابت کنم، بنابراین هر کدام از آقایانی که مقصر و مسبب وضع موجود هستند، رقیب من خواهند بود. چه خودشان مستقیماً در مسئولیت بوده‌اند یا نمادی از دولت و مجلس‌های گذشته بودند که وضعیت کشور را به این روز رسانده‌اند، بنابراین جز برای دفاع از ملت ایران و جز با زبان حقیقت مسیر دیگری را پیش نخواهم گرفت.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من در این رابطه بسیار قوی عمل خواهم کرد و هیچ نوع مسامحه‌ای را به خودم راه نخواهم داد. امیدوارم بتوانم وظیفه و مسئولیت سنگینی را که شهدا بر دوشم گذاشته‌اند در این مناظره‌ها ادا کنم.

۱۵:۳۶ همتی: رقیب من، قهر مردم با صندوق رأی است

عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بدو ورود به سازمان صداوسیما در جمع خبرنگاران، گفت: من الان یک شهروند عادی هستم. تا چند وقت پیش رئیس بانک مرکزی بودم الان یک استاد دانشگاه هستم.

وی ادامه داد: آمده‌ام در مقابل یک جریانی که تلاش می‌کند کشور را با سیاسی کاری ادامه بدهد و اداره کند بیاستم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: می‌خواهم به آنها بگویم بحران اقتصادی و مشکلات اقتصادی کشور، راه حل دارد. من آمده‌ام که بگویم اقتصاد ایران را از سیاست خارج کنم. آمده‌ام که بگویم جوان‌ها را باید از حصر مقررات خارج کنیم. آمده‌ام بگویم نفت را باید از حصر آمریکا خارج کنیم.

همتی تاکید کرد: از همه مهمتر آمده‌ام بگویم که مردم را از حصر خارج کنیم. از حصر جریانی که پنج نامزد آن‌ها در این انتخابات وجود دارد. رقیب من، قهر مردم با صندوق رأی است. امیدوارم مردم پیروز این صحنه شوند.

۱۵:۲۴ قاضی‌زاده هاشمی: آمده‌ام تا زیر میز «روش کشورداری» بزنم

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دقایقی پیش برای برگزاری برنامه مناظره انتخاباتی وارد سازمان صدا و سیما شد.

وی در بدو ورود به صداوسیما در جمع خبرنگاران، گفت: من حل مشکل را در جابجا شدن اشخاص نمی‌دانم. مشکلات پایدارتر از اینهاست، نوع کشورداری و حکمرانی ما مشکل دارد. نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه انقلاب اسلامی علیرغم توفیقاتی که داشته، نظام اداری را نتوانسته بر اساس آرمان‌ها تغییر دهد، گفت: برای تحول عظیم پا به میدان گذاشتم.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه من صدای جوانان، زنان بانوان و دختران هستم، تاکید کرد: صدای سربازان و آسیب دیدگان از بورس هستم. من رقیب خود را شخص نمی‌دانم من به قول ضرغامی آمده‌ام تا زیر میز بزنیم البته نه میز اشخاص بلکه زیر میز روش کشور داری.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + دو =