حرکت در سه محور عدالت/ عشق و محبت/و عقلانیت و هوشمندی در تمام مسائل، راهی از کربلا به سوی ظهور

ما تا می‌توانیم باید عقلانیت و معرفت و حال کلی جامعه را بالا برده و مردم را تشنه عدالت کنیم و جامعه بشری را در راه قیام عدالت‌طلبانه و ظلم‌ستیزانه حرکت بدهیم تا زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) باشیم یعنی به سمت عدالت و عقلانیت و افزایش علاقه به این مسائل حرکت کنیم.

حجت الاسلام حسین غفاری ساروی می‌نویسد: مسلما منتظر به کسی می‌گویند که خودش هم برای به نتیجه رسیدن انتظار حرکتی می‌کند، به‌عنوان نمونه اگر منتظر مهمانی باشید خانه را تمیز کرده و وسایل پذیرایی را فراهم می‌کنید و به انتظار می‌نشینید حال کسی که خانه‌اش مرتب نیست غذایی آماده نکرده آب و جارو نکرده نمی‌تواند ادعا کند که منتظر مهمان است.

بنابراین منتظران آماده هستند و مقدمات حضور آن مهمان را فراهم می‌کنند و خانه دل را آب و جارو خواهند کرد در نهایت منتظر آمدن مهمان هستند تا بهره ببرند و نه کسانی که حرکتی ندارند در جهت اجرای فرامین الهی نباید ادعا کنند کا منتظر آقا امام‌‌ زمان (عج) هستند.

حرکت و قیام امام زمان (عج) در راستای حرکت بر قیام انبیا به‌ویژه وجود شریف و نازنین رسول اکرم(ص) خواهد بود.

امیرالمومنان علی(ع) در خطبه اول نهج‌البلاغه در رابطه با فلسفه بعثت انبیا می‌فرماید: پیامبران آمدند تا عقل‌های دفن شده را زیر رو کرده و از دل خاک بیرون بیاورند، یعنی پیامبران کارشان شکوفا کردن عقل‌هایی است که زیر خروارها خاک‌های خرفات، اوهام، شهوت‌ها و … مدفون شده را کنار می‌زنند.

مرحوم کلینی در کتاب عقل و الجهل کافی حدیث ۲۱ از امام باقر (ع) نقل می‌کند که حضرت فرمود: وقتی قائم ما قیام کند خداوند دست رحتمش را بر سر بندگان گذاشته پس عقولشان را جمع کند و در نتیجه خردشان کامل شود بنابراین در یک جمله آقا امام زمان (عج) عقل‌ها را کامل و شکوفا می‌کند و حکومت ایشان حکومت عاقلان خواهد بود و بشر از شهر جهل نجات پیدا خواهد کرد.

این یک بحث عمیق فلسفی عرفانی است در مورد اینکه خداوند متعال همیشه بر روی زمین خلیفه‌ای دارد در حدیث آمده » اگر حجت نباشد زمین اهلش را فرو خواهد برد.» باید همیشه خلیفه الهی بر روی زمین باشد بر اساس آیه ۳۰ سوره بقره که می‌فرماید: همیشه روی زمین خلیفه‌ای آشکار یا نهان است که براساس دلایلی که برای غیبت کبری ذکر شد مصلحت الهی این گونه اقتضا کرد که وجود نازنین آقا امام زمان (عج) در غیبت باشد.

ولی در این صورت هم مردم از فیض حضرت بی‌بهره نیستند همچنان که در حدیثی آمده « همانطور که مردم از نور آفتاب پس ابر بهره می‌برند در زمان غیبت آقا امام زمان(عج) از نور وجودیشان بهره می‌بریم اگر چه ما در غیبت هستیم. »

در طول تاریخ شیعه موارد فراوانی ثبت شده که وجود شریف آقا دست رحمت خودشان را بر سر جامعه شیعه مسلمین و بشری کشیدند و رهبری خودشان را از پس پرده غیبت اعمال کردند تا جامعه بشریت به سمت راه حق حرکت کرد.

چه کسی می‌تواند ادعا کند که در انقلاب اسلامی ما جریانات و حوادثی که برای این انقلاب پیش آمد از همان بهمن ۵۷ و جنگ تحمیلی دست غیبی آقا در کار نبوده باشد که مسلما بوده است.ما آثار آن را در انقلاب خودمان عیان مشاهده کردیم رهبری غیبی مهدی موعود را مشاهده کردیم آن گردنه‌هایی را که انقلاب اسلامی پشت سر گذاست بدون رهبری امام زمان‌ (عج) توسط یک فرد عادی قابل گذراندن نبود آقا با اینکه در پس پرده غیبت به سر می‌برد اما ما را رهبری می‌کند امیدواریم پس از برطرف شدن موانع غیبت با بالا رفتن ایمان و اعتقاد مردم، آمادگی ظهور حضرت را پیدا کنیم.

در حوزه مهدویت متاسفانه برخی از خرافات و خبرهای ضعیف رسوخ کرده که موجب بعضی شبهات شده و در نتیجه عده‌ای از مخاطبان ما تصویر درستی از امام زمان (عج) ندارند.

شکر خدا در منابع دینی و روایی ما تصویری درست از مهدی موعود وجود دارد، استاد جوادی آملی از استاد خودشان مرحوم علامه طباطبایی نقل می‌کرد که وی در ملاقاتش با یک فیلسوف فرانسوی وقتی مسئله امام مهدی (عج) به‌عنوان یک امام زنده بیان شد هانی کاربون اظهار داشت که این مسئله یعنی مهدی موعود موجود اگر در جامعه اروپایی و مسیحیت درست عرضه شود طرفداران بسیار فراوانی خواهد داشت.

منتها بخشی از کار عرضه کردن تصویری درست از حضرت به‌وسیله کتاب و قسمتی از آن توسط بیان و گفتار است، اما مهم‌تر این است که ما تصویر هنری صحیحی داشته باشیم و کلیپ‌های جذاب و کارهای هنری موثر را به‌صورت جذاب و صحیح در این رابطه عرضه کنیم که مسلما جان‌های پاک می‌پذیرند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 9 = هیچ