با «محسن پاک آئین» درباره پشت پرده کودتای اردن/ اردن فرصتی برای بازگشت از روزنی دیگر

«محسن پاک آئین» سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان وتحلیلگر بین الملل در مصاحبه با سلام نیوز ؛ در خصوص مساله کودتای نافرجام در اردن و تبعات و مسائل پشت پرده آن گفت: به نظر می رسد طراح اصلی کودتای اردن «آمریکا و صهیونیسم» است و سعودی ها هم در آن سرمایه گذاری کردند.

پاک آیین ضمن اشاره به این نکته که هنوز تمام جوانب کودتای اردن روشن نشده گفت: نکته اول آنکه «شاهزاده حمزه بن حسین » که برادر دوم پادشاه اردن است دارای یک «همسر آمریکایی» است و به همراه همسرش که ملکه نور نام دارد اینک در حصر خانگی به سر می برد.

نکته دوم اینکه اردنی ها قصد ندارند اطلاعات کاملی از این کودتا اعلام کنند اما بیان کردند که کشورهای خارجی برای انجام این کودتا دخیل بوده اند .

ونکته سوم رسانه های رژیم صهیونیستی اخباری را قبل از کودتا منتشر کرده بودند که نشان دهنده این مساله است که مقامات این رژیم از کودتا مطلع بودند .

* نتانیاهو از کودتا با خبر بوده است

این تحلیلگر بین الملل می افزاید:روزنامه صهیونیستیِ یدیئوت آحارت نوشته است که نتانیاهو از مسائل پشت پرده در اردن وکودتا خبر داشته است.همین روزنامه اعلام می کند ولیعهد سعودی و یکی از روسای شیخ نشینان امارات نیز از آن مطلع بوده اند.

پاک آیین ضمن اشاره به تحلیل هایی که از تمایل حمزه برادر پادشاه اردن ، به سلطنت خبر می دهد، در ادامه می افزاید: اگر این موارد را کنار هم بگذاریم به این نتیجه می رسیم مثلث آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان در حوادث کودتای اردن نقش داشتند .حالا اینکه کدام نقش بیشتری داشته است آن مساله دیگری است.

*پای مثلث آمریکا_سعودی_صهیونیسم در میان است

پاک آیین با تاکید بر طرح های گوناگون بی ثبات کننده آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه، تصریح کرد:معمولا طراح بیشتر این اقدامات «سرویس های جاسوس صهیونیستی» هستند و با سرمایه سعودی این طرح ها را به ثمر رسانده و دنبال می کنند.

به نظر می‌رسد در کودتای اردن هم طراحان اصلی آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و سعودی ها نیز در آن سرمایه گذاری کرده اند.علت این مساله هم این هست که هر سه این رژیم ها از شکل گیری یک خاورمیانه جدید که در آن ایران ،کشوری با نفوذ و تاثیر گذار باشد نگران هستند و در عین حال ، هم آمریکا و هم رژیم صهیونیستی به صورت کاملا مشخص نفوذ خودشان را در منطقه غرب آسیا کاهش یافته می بینند. اشتباهات متعددی که داشته اند و خطاهای محاسبه ای به ویژه در دوران ترامپ ، نفوذ آنها را در غرب آسیا کاهش داده است. الان نه در سوریه و نه عراق و یمن این سه رژیم نفوذ ندارند. به ویژه عربستان که به شدت نفوذ خود را از دست داده است و در یمن هم که با بدنامی رو برو شده و جایگاهی ندارد .

این دیپلمات و تحلیلگر بین الملل در ادامه با اشاره به احساس ضعفی که عربستان در خود می کندو سرمنشا بسیاری تصمیمات می شود ، اضافه می کند: اخیرا عربستان به علت این احساس ضعف درونی، به این سمت رفته است که روابط خودش را با عراق ترمیم کند. البته بعید است عراقی ها به این زودی ها به سمت سعودی متمایل شده و حمایت کنند چرا که عربستان سعودی «حمایت از داعش علیه عراق» را هم در پرونده دارد.لذا سعودی وضعیت مناسبی در غرب آسیا ندارد.

ایشان سپس با اشاره به عامل دیگرِ دخیل در کودتای اردن افزود :آمریکا هم به علت شکست های مکرر در غرب آسیا و به خصوص شکست گروههای تروریستی داعش و القاعده که به نیابت از آمریکا در منطقه فعالیت می کردند ، نفوذ خود را از دست داده می بیند.
صهیونیستها هم در واقع از اول یک رژیم بدنام در منطقه بوده اند و آن آرزوی گسترش و نفوذ خود از نیل تا فرات، دیگر کاملا یک آرزوی دست نیافتنی تلقی می شود .

*مثلث سیاه به دنبال اعمال نفوذ از روزنی دیگر

با توجه به این نکات و مراتب به نظر می رسد این کشورها به دنبال این هستند که در جاهای دیگری از غرب آسیا نفوذ و ورود و تاثیر گذاری داشته باشند.

پک آیین “اردن” را فرصتی برای بازگشت عناصری دانسته که قدرت خود را در منطقه از دست داده اند و تاکید کرد: اردن می تواند یکی از این کشورها باشد که مجددا باعث نفوذ امریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان در منطقه شود . به خصوص با توجه به تحولاتی که امروزه در فلسطین رقم می خورد و ضرورت کنترل بیشتر کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی که همه این عوامل در کنارهم ، لزوم اعمال نفوذ از جای دیگر را برای آنان ضروری ساخته است.
ایشان اذعان کرد: نارضایتی جمع کثیری از فلسطینی ها که امروز در اردن هستند و لزوم کنترل آن، نیز جنبه دیگر ورود صهیونیسم به کودتا در اردن است.  تجمعات و تظاهراتی که در اردن علیه رژیم صهیونیستی انجام می شود همه باعث این است که رژیم صهیونیستی به این جمع بندی برسد که باید در اردن نفوذ بیشتری داشته باشد.

این دیپلمات برجسته در پایان تاکید کرد : لذا به نظر می رسد این اتفاق نمی تواند بدون نظر آمریکا و اسرائیل و عربستان سعودی عملی شده باشد .به اعتقاد من کشورهای منطقه باید حوادث اردن را تعقیب کنند و اجازه ندهند یکی دیگر از کشورهای این منطقه توسط  مثلثِ آمریکایی-سعودی-صهیونیستی مجدد بی ثبات شود . به هر میزانی که اردن بی ثبات شود این به نفع رژیم صهیونیستی است و می تواند نفوذ خودش را بیشتر کند .
باید کشورهای منطقه به این توجه داشته باشند و با ترفندهای مختلف اجاره ندهند آمریکا و اسرائیل در منطقه اهداف خود را محقق کنند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 − = یک