♦آثار فرهنگی سیستان در آثار منقول ثبت می شود

به گزارش سلام نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان از ثبت ١۴ اثر این استان در فهرست ملی آثار منقول خبر داد.

میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان، منصوره ملاالهی اظهار داشت: در شورای ملی ثبت آثار منقول ١۴ اثر از سیستان و بلوچستان شامل سه لباس سوزن دوزی نفیس، سه دست‌بافته شامل یک گلیم و ۲ قالیچه سیستان، یک اثرسیکمه‌دوزی و مجسمه یعقوب لیث صفاری شهرستان زابل به همراه ۶ شیء پیش از تاریخ متعلق به شهرسوخته سیستان در فهرست آثار ملی منقول کشور ثبت شد.

وی بیان کرد: هفت عدد از این آثار متعلق به مالکان شخصی، مجسمه یعقوب لیث صفاری در اختیار شهرداری زابل و بقیه در تملک اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان هستند.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: سه لباس سوزن‌دوزی شامل لباس عروس سوزن‌دوزی‌شده متعلق به الهام محمدی از شهرستان فنوج، لباس بالاپوش سوزن‌دوزی شده متعلق به شهین شهرکی از زاهدان و لباس سوزن‌دوزی متعلق به خانم حوربی‌بیجمال‌زهی از جمله این آثار هستند.

وی ثبت این آثار را زمینه‌ای برای حفظ، صیانت و معرفی هر چه بیشتر این آثار دانست و تصریح کرد: امیدواریم با ثبت این مجموعه ارزشمند مقدمات حفاظت و مرمت آن‌ها نیز فراهم شود.

درباره ی ameri

مطلب پیشنهادی

اتحادیه اروپا: برای رسیدگی به مهاجران و بهبود حفاظت از مرز پول بیشتر به برخی کشورها می‌دهیم

ترکیه ۵۶۰ میلیون یورو دیگر از اتحادیه اروپا برای همکاری در سیاست پناهندگان دریافت می‌کند. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + دو =