لکه سیاه دیگری در پرونده حقوق بشری امریکا/ آخرین‌جزئیات‌پرونده”شلیک‌افسرپلیس‌به‌پسر13ساله”

سمت چپ:افسر «کیم پاتر»/ سمت راست:عکس پسر سیزده ساله بر دیوارهای شهر شیکاگو

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از رویترز ، هیئت بررسی پلیس شیکاگو به فیلمی دسترسی پیدا کرده است که در آن بخش اعظمی از حقایق مربوط به تیراندازی مرگبار یک افسر در شیکاگو به پسربچه 13 ساله در 29 مارس را مشخص می کند . رسانه های امریکایی این فیلم و وقایع مشابه را نشان از مواجهه غیرانسانی، تبعیض آلود و خشونت بار نیروهای قانونی این کشور در دستگیری و بازداشت غیر سفیدپوستان به عنوان یک اپیدمی شیوع یافته دانستند و آن را لکه سیاهی برای مدعیان حقوق بشر به ویژه حقوق کودکان این کشور، در سطح جهان خواندند.

اکسیوس می نویسد در واکنش به رفتارهای نادرست پلیس و نژادپرستی زنجیره ای، تنش همچنان در سراسر ایالات متحده افزایش می یابد و دولت در واکنش به آن هنوز اقدام جدی صورت نداده است.

چند روز پس از شلیک مرگبار افسر «کیم پاتر» به یک پسر13 ساله در ایستگاهی نزدیک شهر مینیاپولیس- جایی که هنوز دادگاه افسر سابق پلیس متهم به قتل جورج فلوید در جریان است-دوباره صدای اعتراضات اجتماعی نسبت به تبعیض نژادی شنیده شد.

 

*وکیل: اگر یک پسر نوجوان سفید بود نیز اینگونه می‌شد؟

ویدئویی که توسط دفتر پاسخگویی پلیس منتشر شده است به خوبی نشان می دهد که یک افسر ، پیاده در محله ای که عمدتا سیاهان و دورگه ها زندگی می کنند پسربچه ای را تعقیب می کند. بعد از چند ثانیه افسر فریاد می زند : “پلیس! متوقف شو! همین حالا ! ”

تولدو(پسر 13 ساله) سرعت خود را کم می کند. دوربین منطقه را می بیند و به سمت آن حرکت می کند. این فیلم لرزان و دانه دار نشان می دهد که دستان تولدو تا حدی بالا رفته است که نتواند واکنشی داشته باشد؛که افسر خلاف آن را در  گزارش خود نوشته بود.

افسر یک گلوله شلیک می کند اما در فیلم مشخص نیست که آیا تولدو دقیقاً در لحظه شلیک اسلحه در دست دارد یا خیر.پسر روی زمین می افتد.

وكیل خانواده تولدو به نیویورک تایمز گفت : چرا بدون محاکمه به یک پسر سیزده ساله شلیک شده است ؟ اگر این نوجوان اسلحه داشت ، آن را پرتاب می کرد.افسر گفت که دستهایت را به من نشان بده و او این کار را کرد . چرا بدون دادرسی و محاکمه باید در فجیع ترین حالت به او شلیک شود؟اگر یک پسر نوجوان سفید بود نیز اینگونه می شد؟

افسر ادعا کرده است پسر 13 سیزده ساله یک اسلحه داشته است که با هشدارهای افسر آن را به سمتی تابانده است و روی زمین گذاشته است.

در فیلم نشان می دهد تولدو که اسلحه در دست نداردپس از اصابت گلوله ، بلافاصله روی زمین افتاد و سینه اش را گرفت. دادگاه عنوان می کند که داشتن یا نداشتن اسلحه ، زمانی که نوجوان دستها را بالا برده و چیزی در دست ندارد و فیلم نشان می دهد قصد حمله نیز ندارد، قابل توجه نیست و افسر خاطی است.

 

*مردم با شفافیت سازی توسط فیلم منتشر شده آرام می‌گیرند

مردم معترض و خشمگین از تبعیض نژادی می گویند: ما قبول داریم که اینگونه شفاف سازی ها و انتشار این ویدیو اولین گام در روند بهبود خانواده ، جامعه و شهر ما است.

  وکلای خانواده تولدو افزودند: ما درک می کنیم که انتشار این ویدئو به طرز باورنکردنی دردناک خواهد بود و برای همه کسانی که آن را مشاهده می کنند تاثر و اشک به همراه دارد از بی عدالتی که رخ داده است اما از مردم می خواهیم که با صلح و آرامش برخورد کنند تا بتوان با این مسائل در چهارچوب قانون برخورد کرد.

گفتنی است نیویورک تایمز می نویسد که شیکاگو  یکی از شهرهای خشونت خیز امریکاست که بالاترین آمار کشتار و قتل بدون محاکمه مجرمان در آن دیده می شود.فقط در سه ماهه اول سال 2021 ، 131 مورد قتل به همین رویه رخ داده است ، که خشونت بارترین شروع یک سال از سال 2017 است.

 

•بیشتر بخوانید:اعتراضات‌ ضد‎تبعیض‌نژادی در امریکا،تشدید شد/ چهره‌های‌سرشناس،داستان‌خود را تعریف کردند!

•بیشتر بخوانید:گزارش نهایی کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در فلسطین

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


چهار + = 13