«ابر رایانه سیمرغ» بالخره چه زمان به پرواز در می آید؟+فیلم

♦به گزارش سلام نیوز با اعلام رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر قرار است بالاخره قدرتمندترین ابررایانه ایرانی با نام “سیمرغ” در اردیبهشت ماه 1400 رونمایی شود

وزیر اطلاعات سال گذشته از رونمایی سیمرغ در سال 1399 خبر داده بود که گویا به سال 1400 معوق شده است.

این ابررایانه، علاوه بر جنبه تحقیقاتی، پیش بینی سریع آب و هوا، تحلیل‌های زمین شناسی و زلزله شناسی و تحلیل‌های داده‌های ژنتیکی را بر بستر شبکه ملی اطاعات امکان پذیر می‌کند.

حمایت از کسب‌وکارها و توسعه‌ی هوش مصنوعی در خدمت به مردم، به‌عنوان کاربردهای اصلی ابررایانه ذکر می‌شوند. شایان ذکر است ابررایانه‌ها در سرتاسر جهان برای کاربردهایی فراتر از کامپیوترهای معمولی و با مقاصد علمی و تحقیقاتی طراحی می‌شوند. از کاربردهای اصلی این نوع از کامپیوترها می‌توان به پیش‌بینی آب‌وهوا، شبیه‌سازی‌های علمی و حل معادلات پیچیده‌ی ریاضیاتی اشاره کرد.

«احسان آریانیان» در روزنامه ایران نوشت که جهت حضور ایران در لیست کشورهای دارنده فناوری‌های پیشرفته، نیاز اساسی به سامانه‌های پردازش فوق سریع و ابر رایانه وجود دارد که ابر رایانه سیمرغ آن را فراهم می‌کند. او هدف اصلی ابر رایانه سیمرغ را  تأمین نیازهای پردازش فوق سریع در شبکه ملی اطلاعات در دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی کشور معرفی می‌کند. ناگفته نماند او پیش‌تر گفته بود قرار گرفتن در بین ۱۰۰ ابر رایانه قوی دنیا از جمله اهداف بلندمدت این طرح است.

آریانیان درباره فاز‌های مختلف این ابر رایانه می‌گوید: «این طرح دارای فازهای ترافلاپس، پتافلاپس و اگزافلاپس است که در فاز اول قرار است به ظرفیت پردازشی حدود ۱۶۰ ترافلاپس برسیم. در فاز دوم نیز قرار است به مدل مهندسی و پروتوتایپ  ابر رایانه در مقیاس 5.3 پتافلاپس دست یابیم. همزمان با دستیابی به ابر رایانه در مقیاس پتافلاپس نیز قرار است با برنامه‌ریزی مطالعات تحقیقاتی برای توسعه ابر رایانه به مقیاس اگزافلاپس و سپس رسیدن به فناوری‌های نسل‌های آتی رایانش فوق سریع در طرح ابر رایانه سیمرغ دست پیدا کنیم.»

به گفته مدیر این طرح تا پایان سال فاز اول با کمک سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تمام خواهد شد اما برای افتتاح فازهای بعدی که رسیدن به مرحله پتافلاپس و اگزافلاپس است باید منابع مالی به موقع تأمین شود. او با اشاره به ۱۴ ابر رایانه‌ای که هم‌اکنون در کشور وجود دارد می‌گوید قوی‌ترین ابر رایانه موجود در کشور در دانشگاه صنعتی امیرکبیر قرار دارد که با توان پردازشی حدود 42.5 ترافلاپس با استفاده از پردازنده‌های اصلی مبتنی بر CPU در حال سرویس دهی است: «البته خیلی کندتر (1500 برابر) از ابر رایانه‌های قوی دنیا است.»

قدرت پردازشی ابر کامپیوتر‌ها به صورت تعداد اعمال محاسباتی که در هر ثانیه انجام می‌دهند، بیان می‌شود. برای اندازه‌گیری این فاکتور در کامپیوتر‌های معمولی که پردازنده و پردازنده‌ی گرافیکی شناخته‌شده‌ای دارند، نرم‌افزار‌های امتیازدهی یا بنچ‌مارک طراحی شده است.

آمریکا، چین و ژاپن برای داشتن عنوان‌های برتر در حوزه داشتن ابر رایانه رقابت می‌کنند و ایران نیز با داشتن ابر رایانه سیمرغ در فهرست کشورهای دارای این فناوری جای می‌گیرد. آریانیان می‌گوید تحریم‌ها با اینکه در ساخت این دستگاه تاثیر داشته اما مانع از تحقق کار آنها نشده است:

«از آنجایی که ابر رایانه، یک فناوری و کالایی استراتژیک و راهبردی محسوب می‌شود، بنابراین تحریم‌ها در راه‌اندازی ابررایانه بی‌تأثیر نبوده است و یکی از ریسک‌های اصلی این طرح است، ولی این امر باعث نشده که دست از کار بکشیم از آنجایی که رویکرد وزارت ارتباطات تبدیل تهدید تحریم به فرصت است از این‌رو به درون زایی توجه ویژه‌ای کرده تا وابستگی‌ها را در حوزه زیرساخت کاهش دهد. از سوی دیگر پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با همکاری و کمک بخش خصوصی و تمام دستگاه‌های دولتی کشور، تمام توان خود را جهت پیش‌بینی راهکارهای لازم برای مواجهه با تحریم‌ها و دستیابی به اهداف سرلوحه خود قرار داده است.»

گفتنی است در این طرح بیش از ۵۰ نفر از فارغ‌التحصیلان مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های مختلف فنی-مهندسی (مانند برق، کامپیوتر، صنایع و فناوری اطلاعات) برای طراحی و راه‌اندازی فعالیت دارند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 6 = یک