ابعاد تازه اسلام‌ستیزی در عربستان

♦به گزارش سلام نیوز اقدامات آل سعود در زمینه تغییرات مذهبی و همچنین غفلت از نگهداری مساجد در استان‌های مختلف عربستان بعد تازه‌ای از اسلام‌ستیزی آل سعود را به نمایش می‌گذارد.

بنا بر گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از سعودی لیکس، شواهد جدید در خصوص اقدامات دولت عربستان نشان می‌دهد که رژیم آل سعود عامدانه نقش مساجد را در جامعه به عنوان بخشی از چشم انداز 2030 کمرنگ کرده است.

بر اساس آمارهای رسمی دولت ، رژیم آل سعود تعمیر و نگهداری 70 هزار مسجد را نادیده گرفته که برخلاف سال‌های گذشته نشان دهنده غفلت رسمی دولت از اماکن مقدس در عربستان است.

وزارت امور اسلامی و ارشاد عربستان متعهد به حفظ و نگهداری مساجد و ایجاد قراردادهایی با شرکت‌های تعمیر و نگهداری جهت ارائه خدمات با کیفیت بالا و اطمینان از تداوم کار دستگاه‌های مختلف در مساجد است.

تعداد مساجدی که تحت پوشش قراردادهای نگهداری و نظافت وزارت امور اسلامی و ارشاد قرار نگرفته‌اند 69672 است.

بر اساس گزارشی که وزارتخانه در سال 1441 منتشر کرده است ، استان «عسیر» با 17،077 مسجد در خط مقدم مساجد قرار گرفته که قراردادهایی در خصوص نگهداری و نظافت ندارد. همچنین ریاض با 11997 سپس مکه المکرمه با 11313 ، جازان با 7827 ، و سپس استان قصیم با 4919 مسجد است.

تعداد مساجد در تمام مناطق عربستان 81439 عدد است و تعداد مساجد تحت پوشش قراردادهای نگهداری و تعمیرات 13.767 مورد می‌باشد یعنی تعداد مساجدی که مشمول قرارداد نگهداری نمی‌شوند ، شامل 69672 مورد است.

«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از زمان در دست گرفتن قدرت در عربستان، تغییرات اساسی در عربستان ایجاد کرده که منجر به فساد، زوال و ترویج فرهنگ غربی بدون در نظر گرفتن قداست کشورش می‌شود.

ولیعهد سعودی پس از بازداشت صدها دانشمند و مبلغ برجسته در عربستان اجازه فروش مشروبات الکلی و برپایی نمایش‌های مد را صادر کرد و مجموعه‌ای از تصمیمات برای کاهش نقش مساجد و مراکز مذهبی در حال انجام است.

«عبداللطیف الشیخ» وزیر امور اسلامی عربستان به همه مساجد در این کشور دستور داد، استفاده از بلندگوها را به اذان و اقامه محدود کنند و صدای بلندگوها را نیز به یک سوم درجه بلندگو کاهش دهند. به این ترتیب مسئولان مساجد نباید به گونه‌ای از بلندگوها استفاده کنند که با صدای بلند و اکو برای همسایگان مسجد مزاحمت ایجاد کنند.

بسیاری از ناظران معتقدند که ادعای مقامات سعودی مبنی بر اینکه به دنبال آسایش و رفاه شهروندان سعودی هستند در چارچوب سیاست محمد بن سلمان در حذف هویت عربی و اسلامی از ملت عربستان به بهانه مبارزه با افراط گرایی صورت می‌گیرد.

چندی پیش مجلس شورای عربستان نیز درخواست دولت این کشور برای ملزم نبودن فروشگاه‌های تجاری و رستوران‌ها به تعطیلی فعالیتشان در وقت نماز به جز نماز جمعه را تصویب کرد. عربستان از دهه‌های گذشته صاحبان فروشگاه‌ها و تأسیسات تجاری را به توقف فعالیت‌هایشان در وقت نماز ملزم می‌کرد.

عربستان در ماه‌های اخیر همچنین شاهد محدود شدن نقش نهاد «هیئت امر به معروف و نهی از منکر» خود می‌باشد، نهادی که حکم پلیس دینی را در این کشور دارد.

برخی از ناظران منطقه معتقدند که فعالیت‌ها و سیاست‌های چند ساله بن سلمان در عربستان در چارچوب حذف هویت عربی اسلامی از ملت عربستان با بهانه‌های مختلف بوده است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شش − = 5